Zoeken

Vergelijk: Aprilia RSV4 versus Ducati Panigale V4

Ontembaar beest

13 december 2018

Maar oké, is de Panigale dan alleen maar goed voor hard rechtuit? Natuurlijk niet. Het is een superbike en die zien we in het algemeen op het circuit, dus ook deze. Dat hebben we dan ook al eens gedaan en eh… dat heeft nogal een diepe indruk achtergelaten. Met name onder het tabblad ‘ontembaar beest’. Want met een circuit als Assen heb je toch een van de snellere banen genoemd, zou je denken. Als je vervolgens met knikkende knieën en rokende Pirelli’s weer terug in de pitstraat arriveert en tot de conclusie bent
Vergeleken met de LED-uilenogen van de Duc lijkt de RSV4 ouderwets.. maar vergeet niet dat dat ontwerp ook al tien jaar meegaat. Dan valt het ineens best mee

TFT versus TFT. Ieder met z'n eigen indeling, maar zodra je er aan went beide ook even effectief

Dé erfenis van de laatste jaren: een knoppenwoud waar je U tegen zegt
gekomen dat je nauwelijks het volle potentieel van ook maar één versnelling hebt benut, laat staan meerdere, weet je dat je een fors kanon onder je hebt. De Duc is zó snel dat het je echt op het verkeerde been zet. Tel daarbij dat je vanuit het zadel aan alle kanten het idee hebt op een gewone Panigale te zitten en je mist dus precies het voordeel van de V4. Nou, lang verhaal iets korter: hoe moet dat in hemelsnaam op de openbare weg dan nog goed komen? 

Tja. Dat kan dus wat moeite kosten. 

Maar daar is ook de Aprilia niet helemaal van gevrijwaard hoor. Zeker niet… we hebben toch net niet de Factory Works meegekregen, maar dat is ook niet echt nodig. Alhoewel, kan ook wel het voordeel van een set sidepods wel inzien, zeker op een mooie glooiende Duitse weg, maar in de praktijk bedien je toch meer het gas om het voorwiel laag te houden. Je kunt nauwelijks overal volgas knallen, dus zijn die laatste pk’s ook niet de belangrijkste. 


Verouderd? Tijdloos is een veel betere omschrijving. En voor het eerst ooit heeft Ed een helm die ergens bij past qua kleurstelling...

Nee, hier op de openbare weg gaat het veel meer over comfort en als het meezit, als het écht meezit, wegligging, vertrouwen en vooral niet te vergeten plezier. Als het allemaal oké gaat maar je vindt iets anders toch gewoon veel leuker, is er geen twijfel meer en is die leuke motor Wie had ooit kunnen denken dat veel te grote letters zó gaaf zouden staan?gewoon veel meer jouw ding. Klaar.

Elke keer opnieuw –waarschijnlijk totdat Aprilia met een echt nieuw model komt- verbaas ik me over de zitpositie van de RSV4. Waar andere motoren in de lengte of de breedte gaan, gaat Aprilia de hoogte in. Maar dat blijkt ook keer op keer weer een waanzinnige zet geweest te zijn, want ongeacht je lengte zit je uiteindelijk helemaal goed op deze motor. Als je bedenkt dat Max Biaggi slechts 1.25 meter hoog is en er mee rijden kan, maar we ook mensen van twee meter en meer op de motor hebben gehad die nergens over klagen, dan is dat gewoon donders knap. Eigenlijk is het nog opvallend dat de motor nu al tien jaar nagenoeg ongewijzigd rondrijdt en nog steeds zo goed kan meekomen. Als je ziet dat Ducati daar inmiddels een totaal andere motor voor heeft neergezet en dat niet de enige is, is dat best een prestatie. Alleen elektronisch is Aprilia blijven doorontwikkelen en dat is goed te merken.
Hetzelfde, maar toch anders, deel één. Beide Öhlins, maar daar heb je het wel mee gezegd

Hetzelfde, maar toch anders, deel twee. Beide Brembo, Beide nieuwe generatie monobloc, maar verder...?

Tja, onder de noemer 'je moet toch wát'... altijd een heet hangijzer, zo'n uitlaat
Probeer maar eens een meer verfijnd ride by wire, tractie controle of ander systeem te vinden; het APRC omvat alles en beheerst het tot in de puntjes. Misschien is dat het toverwoord tegenwoordig; elektronica boven mechanische techniek. Als je bedenkt dat Kawasaki nu ook alleen onderhuids aan het werk is gegaan met de ZX-10R, BMW met de GS en RT (de S1000RR krijgt wel een facelift) en ook de Panigale eigenlijk nog best veel op de tweecilinder lijkt, zou dat best eens waar kunnen zijn.

“We kunnen naar huis, je ziet het meteen. Zodra je hierlangs reed, was het duidelijk. Veel beter kan het niet worden”. Dus waar heeft de chef het over? Precies datgene wat je als rijder ook voelt. En als je zoiets van de zijlijn al kunt zien (kijkend door een camera), dan is het wel heel erg duidelijk. Oef ja, hoe praat je dat goed? Of is dat eigenlijk wel nodig? Als het er zó dik bovenop ligt, valt er ook niet echt omheen te draaien, toch? Wat je kunt zien is het gemak waarmee de RSV4 zich op één oor laat leggen, chirurgisch precies een lijn uitkiest en daar volgas weer doorheen blaast.


Nou moet je niet denken dat we altijd het liefst in de schaduw rijden, maar destijds was het nog zomer en warm, en zo