Motorfreaks - Test: Ducati Multistrada 1260 S DVT - Conclusie

Zoeken

Test: Ducati Multistrada 1260 S DVT

Conclusie

21 januari 2018

Drie jaar nadat Ducati met de Multistrada van het pad af was gegaan zijn de Italianen weer tot hun zinnen gekomen. De weersomstandigheden mogen de afgelopen dagen verre van ideaal zijn geweest, maar het plezier is er zeker niet minder om geweest. Het vette koppel van onderuit is ronduit verslavend en is tussen de 4-5 duizend toeren al zó sterk dat doortrekken eigenlijk overbodig is. Of 'ie nu van onderuit sterker is? Mwoah, een ietsiepietsie zeker wel...Terwijl de verslavende rush bovenin behouden is, evenals de souplesse onderin – een V-Twin die tot 2.000 toeren in zes af te knijpen is, is voor Ducati begrippen ongekend.

Ook wat rijwielgedeelte betreft heeft de Multistrada 1260 ons niet teleurgesteld, hoewel daar wel een kleine kanttekening moet worden geplaatst. De weersomstandigheden waren te koud om de Multi tot de grens te pushen. In hoeverre Ducati dus de tweede klacht, de stabiliteit op hoge snelheid, heeft opgelost zal een volgende (vergelijkings)test onder betere weersomstandigheden uitsluitsel moeten geven, net als de vraag hoe de fiets zich nu houdt ten opzichte van de rest, maar daar zijn we zeker niet rouwig om. Elk excuus om met de Multistrada 1260 op pad te kunnen gaan zal met twee handen worden aangegrepen. 

Koppel onderin véél beter dan 1200, nog steeds enorm soepel bij lage toeren, wheelies, automatisch uitschakelende knipperlichten, LED bochtenverlichting, hadden we al gezegd dat 'ie weer leuk is?

Handvatverwarming niet standaard, zijwindgevoeligheid bij windkracht 12, autoblipper niet perfect, tripmeter resetten en rijmodus switchen met hetzelfde knopje is niet handig, pessimistische tankmeter