Zoeken

Test: Bridgestone Battlax Adventure A41

Rondom verbeterd

20 maart 2018

Bandenpresentaties, het zijn de leukste, maar tegelijkertijd ook de moeilijkste presentaties om te doen. Leuk, omdat er over het algemeen knetterveel kilometers op een dag worden gemaakt en er veel verschillende typen motoren beschikbaar zijn, en moeilijk omdat het lastig is te beoordelen hoeveel van wat je voelt voor rekening van de motor en hoeveel voor rekening van de band zelf komt. En het dus super moeilijk is om te beoordelen in hoeverre de uitspraken van de fabrikant geen blufpoker zijn geweest. De 3LC multi compound opbouw is bij de achterband anders dan bij de voorbandWant wat dat aangaat lijken alle presentaties op elkaar. “De nieuwe A41 is op alle punten beter dan de A40,” begint Bridgestone’s woordvoerder de presentatie van de nieuwe band die dat even later met een fantastisch mooi spinnenweb diagram nog eens extra onderstreept en dat waren inderdaad nagenoeg exact dezelfde woorden (en diagram) als drie jaar geleden bij de presentatie van de A40, destijds de opvolger van de Battle Wing. 

Vertrouwen is volgens Bridgestone het sleutelwoord geweest bij de ontwikkeling van de nieuwe A41. Vertrouwen, vertrouwen en nog eens vertrouwen. En dat snappen we best, een band is zo goed als ‘ie tussen je oren is en dus is vertrouwen het allerbelangrijkste criterium voor een band. Bridgestone claimt dat met de A41 een grote stap is gemaakt in het totale performance pakket onder droge, maar vooral ook natte weersomstandigheden, zonder dat dit ten koste van levensduur is gegaan. Straffe woorden, waarvan hier in Marokko maar één aspect kan worden getest, buiten dat er voor onze rijdag een zandstorm is voorspeld blijft het droog en zal Het nieuwe patroon heeft meer groef aan de zijkant en meer rubber op het loopvlakhet gissen blijven naar de grip op nat asfalt en met een route van een kleine 250 kilometer voor ons uitgezet zal ook de levensduur niet worden getest, maar de route is daarentegen meer dan lang -en divers- genoeg om antwoord te krijgen op de vraag hoe het nou met dat vertrouwen zit.

Eerst even nog naar de band en wat Bridgestone zoal heeft vernieuwd om de A41 op alle vlakken beter te maken dan de A40. Te beginnen bij de 3LC multi-compound layer technologie bij de voor- en achterband, met zacht compound aan de buitenkant voor meer grip in de bocht en harder compound in het midden voor langere levensduur. Opmerkelijk hierbij is dat bij de achterband de harde compound aan de zijkanten onder het zachte compound doorloopt, om te voorkomen dat de zijkant van de band iets té snel is versleten. Het tweede dat is aangepast is het patroon van de groef. Bij de voorband is de verhouding groef/rubber aan de zijkant vergroot en in het loopvlak ietwat verkleind, wat moet hebben geresulteerd in een betere waterafvoer waarbij is gelet op de balans tussen deformatie en stijfheid. De achterband heeft een grotere verhouding groef/rubber op de schouders, een aangepaste vorm van de groef voor betere waterafvoer en een groter contactvlak in het midden. Daar hebben we 'm, het bekende spinnenweb diagramAlles bij elkaar volgens Bridgestone dus goed voor een groter contactvlak (+5%) en meer grip in de regen (+9%). Ter illustratie van die cijfers weet Bridgestone te melden dat op het eigen testcircuit de rondetijd op een natte baan met 8% werd verbeterd.

Met de A41 richt Bridgestone zich op de avontuurlijke motorrijder die een onverhard geitenpad niet schuwt en dat ook nog eens met volle bepakking en duopassagier wil doen. Volgens Bridgestone is naast de hierboven genoemde zaken ook de stabiliteit op hoge snelheid een van de verbeterpunten geweest, omdat dat hét zwakke punt is van bijna alle Allroads, zeker bij volle bepakking en duopassagier.