Zoeken

Test: BMW 2019 R 1250 RT

Hetzelfde, maar dan beter

23 oktober 2018

Goed, blok opzij, wat hebben we verder nog? Nou… eigenlijk dus precies dezelfde motor als tot nu toe in de showrooms stond. En dat is inclusief het dashboard. Is dat bij de GS nu inmiddels volledig TFT met alle extra’s van dien, een RT-rijder doet daar niet aan. Die houdt van rust en eenvoud en krijgt dat ook. Gewoon twee eerlijke analoge tellers die aangeven wat belangrijk is. Snap niet waarom er in de politiek zo wordt geklaagd over de opwarming van de aardeDaaronder wel een klein TFT display (en mooi in het ontwerp opgenomen) met daarin de overige ruis als benzinevoorraad, koelvloeistoftemperatuur, versnellingsindicatie, snelheid, trip en wat je nog meer zou willen zien. Daar zit dan weer wel verschil, want de keuzes zijn bij de GS iets uitgebreider. Die kun je instellen en aanvinken wat je wel of niet wilt zien, bij de RT heb je minder zelf te beslissen. Maar toch nog wel iets, dus wil je het gemiddelde verbruik, dan zie je dat. Wil je de buitentemperatuur, dan druk je nog eens op de knop, geef een slinger aan de draaiunit en tadaa, je hebt bizarre waarden voor Nederland in oktober. Een druk op de menuknop bovenaan geeft je direct de tripmeters, onderaan en je vliegt door het menu heen. Dat moet je daarna alsnog doen om weer het menu uit te komen, zou leuker zijn als die sneltoets ook meteen snel weer terug zou zijn, maar je moet wat te zeuren hebben. Natuurlijk kan alles verwarmd worden, het is immers een BMW. Vergis je trouwens niet in die tripmeters, je hebt 1, 2 en A. Heerlijk toch, zo'n prachtige nazomer. Mag van mij wel tot maart volgend jaar doorgaan ditAls de motor zoals bij ons bij ophalen op stand A staat, kun je nog denken dat dat oké is. Maar dat is slechts de dagtripmeter die de volgende dag vanzelf reset. En daar ga je met je verbruikscijfers…. Maar goed, na een keer tanken ben je al een stuk wijzer. 

Wat hebben we nog meer? Niks wat we niet al eerder gezien hebben, eerlijk gezegd. Tweedelig, in hoogte verstelbaar zadel (waar je spijkerbroek heel naar tussen kan gaan zitten trouwens), shift assist pro oftewel de tweerichtings-quickshifter, verstelbare ruit op de plek waar een GS de aan/uit knop voor ABS en tractiecontrole heeft –geen wheelies dit keer dus – en radio en navigatie zijn dit keer optie. Dat wordt dus zelf zingen. 

Maar da’s niet echt een opgave. Sowieso is de windbescherming meer dan dik in orde, door de enorme kuip. Dat is dan de Duitse versie van functie boven vorm, maar als ze bedoelen dat je ‘goed uit de wind’ zit, dan zit je ook echt goed uit de wind. Betekent dat je jezelf dus heel goed kunt verstaan. Daarna krijg je vanzelf een grijns op je tronie als je er mee aan het rijden gaat.

Nou heb ik wel vaker een RT gereden, eens in de zoveel tijd komt het vanzelf voorbij, maar m’n beste herinnering gaat helemaal terug naar 2005. Toen was de RT echt nieuw en man, wat heeft dat een indruk gemaakt. Geen idee waarom zelfs, maar het kan iets te maken hebben gehad met de radio (toen wel aanwezig), cruise control (toen nog nieuw) en het rijplezier van de boxer. 

Daar moest ik opnieuw aan denken toen ik de 1250 mee had. Niet gebaseerd ergens op, maar gewoon... omdat ik hetzelfde rijplezier weer had. De combinatie tussen het blok en het rijplezier raakt precies de juiste snaar. En inderdaad, het is geen GS, maar op de weg -dus hier in Nederland- is het uiteindelijk nóg leuker. Als je maar durft toe te geven niét met een GS te rijden.

Goed. En dat nieuwe blok nou? Nou… 

Dat is dus een beetje het probleem. Het vorige was al zo goed, dat zonder direct vergelijk of het voordeel van veel ervaring als je er zelf eentje hebt, je niet snel achter de verschillen komt. Goed, hij is krachtiger en flink ook, maar het vermogen komt er zó soepel in dat je dat ook al moeilijk merkt. Alle ruwe kantjes zijn weggeslepen, alle kleine hikjes geëlimineerd en het enige wat overblijft is Als je 't mij vraagt, verkies ik dit toch liever boven een GSeen super potent, super soepel blok. Precies wat je wilt natuurlijk, maar het komt een beetje teleurstellend over. Verwacht geen VTEC omslagpunt, dat zul je niet vinden. Slechts onder heel optimale omstandigheden zou ik twijfelen dat ik het kan voelen, maar dan meer als extra kick van onderuit. Rij met een turbodiesel en je kent het gevoel. Je mist het pas als het er niet meer is, maar de aanwezigheid van ’t kleine aanjagertje is verre van extreem, behalve heel soepel. Het steunt je waar je ’t gebruiken kunt, zonder dat je er omkijken naar hebt. Dat is het zo ongeveer. Ik ga niet beweren dat ik het verschil echt enorm voel, want dat doe ik niet. En ik heb nochtans niet zo lang geleden met die GS gereden…. Inmiddels zijn de bewijzen er ook; de eerste vermogenstestbankuitdraaien (soms moet je Scrabble spelen) steken de kop op en onderschrijven precies wat je ook voelt: precies dezelfde lijn, maar dan een stuk hoger. Oftewel: echt wel sterker en een aardig stuk ook. Maar tegelijkertijd precies dezelfde opbouw, dus als je denkt 'gewoon lekker vlot' te zijn, kan niemand dat ontkennen. Stel nou dat je eind vorig seizoen de 1200 wegzet en begin volgend seizoen de 1250 als eerste pakt... je zou er zo mee wegrijden. Natuurlijk voelt 't sneller; er zat immers een winter tussen.

Het was te verwachten, Duitsers gaan nooit over één nacht ijs. En als je je al waagt aan het belangrijkste (en meest doorontwikkelde) blok in je stal, zul je ook niet stoppen voordat je het absoluut in orde hebt. Waarvan akte. Het is zo’n beetje de meest onmerkbare revolutie van de laatste tien jaar.


Serieus, wie gaat er nou daadwerkelijk écht offroad met een GS? Dat bedoel ik, kun je net zo goed voor écht comfort gaan