Zoeken

Test: Honda Rebel vs Kawasaki Vulcan S

Het nieuwe cruisen

1 juni 2017

We zouden een grijze moeten hebben. Want Honda Benelux heeft een grijze Rebel als persdemo. Maar omdat wij geen geduld hadden en de demo van Ten Kate motoren nét iets eerder ingereden was, konden we deze meenemen. Volgens Ed wel een beetje jammer omdat die grijze er zo gaaf uitziet, maar rood is toch ook niet lelijk. Kiekeboe! Komt er eentje achter een struik vandaan hoorEn naast de witgroene Vulcan moet je sowieso heel erg je best doen niet helemaal in de schaduw te komen. Het is wel prima zo.

Nou is het altijd wel een beetje spannend om een voorstelling te maken van hoe een motor het zou doen in een direct vergelijk, als je van een introductie terugkomt. Je hebt net een goede indruk gekregen van één motor en moet je maar voorstellen hoe dat blijft ten opzichte van een ander. Maar dat we dit wel moesten doen, dat lag zo voor de hand. Deze twee motoren hebben nou eenmaal heel veel gemeen: ze zitten in ruwweg dezelfde klasse, prijsklasse en hebben ook qua stijl een hoop gemeen. Dus dan is het niet minder dan logisch dat je het heel graag zou willen weten.

Ook het concept is vergelijkbaar: komen we bij Kawasaki dezelfde motor ook tegen in de Z650, Ninja 650 en Versys 650, Honda past de 500cc twin toe in de CB500F, CBR500 en CB500X. Eén platform voor vier verschillende modellen. En we zien het vaker gebeuren, ook in zwaardere modellen.

Het was eerst Kawasaki die de customwereld weer een beetje nieuw bloed gaf met de Vulcan S, met een moderne twist. Zo is het lijnenspel een stuk moderner en hoeft de afkomst van het blok ook niet volledig verhuld te worden. Sterker, het blok kreeg nog net een kleine facelift om nog beter in de styling van de motor te passen. Met wat minimale interne aanpassingen werd ook de vermogensafgifte net wat vriendelijker gemaakt en bruikbaarder bij lage toeren, het gebied waarin je op een dergelijke motor in de praktijk toch vaak rijdt.

Wat schetst vervolgens onze verbazing als Honda dit jaar het doek licht van de Rebel. Kleine custom, moderne styling... het blok is uiterlijk gelijk gebleven aan de CB500, maar was destijds al slim gestyled om van opzij te lijken op het machtige blok van de Fireblade. En ja hoor... daar is z'n maatje ookHoeft niks meer aan te gebeuren dus. Slechts een paar kleine interne aanpassingen om het maximumvermogen en koppel bij een iets lager toerental al te bereiken, het gebied waarin je op een dergelijke motor in de praktijk toch vaak rijdt.

Verder hebben we een lagere zit (dan z’n familieleden), langere wielbasis (dan z’n familieleden), kleinere tank, meer relaxte balhoofdhoek, alles om het rijden met de motor op een veel meer relaxte manier aangenaam te maken. Zo is zelfs bij beide motoren het duozadel in een paar tellen te verwijderen voor een mooi onbelemmerd zicht op het achterspatbord. Als dat er nog op zit tenminste, want ook dat is in een handomdraai losgemaakt voor een echte stoere Bobber-look. Beide motoren lenen zicht best goed voor customizen, bedoeld of niet.
Al direct zie je veel verschil qua insteek... maar laat je niet gek maken door het uiterlijk alleen
We kennen intussen ook al de variaties op de Vulcan, de Honda is erop voorbereid en zal dus binnen afzienbare tijd ook in wisselende gedaantes te zien zijn.

Maar dan is er nog het rijden, met name de verrassing die de Rebel nog in petto had… en de vraag of dit ook in gewone Hollandse omstandigheden nog zoveel zou meetellen. En dus pik ik als eerste de Kawasaki op. Toch weer een jaartje terug dat ik er mee gereden heb en het valt me niet tegen! Het is al snel merkbaar dat de Vulcan op vermogen de overhand heeft. Met het ruitje erop zit je ook op de snelweg nog wel oké ook. En terwijl ik zo mijmerend naar huis rijd realiseer ik me dat ik iets vergeten ben te vragen. Als de Rebel de voetsteunen redelijk recht onder de zetel heeft zitten en dat lijkt te werken, had ik daarvoor de troefkaart van de Kawa in willen zetten: het ERgofit systeem. Dat houdt in dat je de motor op maat kunt maken door verschillende zadeldiktes, stuurhoogtes en posities van de voetsteunen te gebruiken. En dat laatste zou weleens interessant kunnen zijn. Bij thuiskomst blijkt dan toch dat het zo extreem niet verstelbaar is, maar toch...