Zoeken

Test: BMW G 310 GS

Fris en vrolijk

29 september 2017

Het eerste wat opvalt als de motor wordt gestart is hoe ontzettend fris en vrolijk deze ‘kleine’ eencilinder klinkt, wat later die dag nog eens extra wordt bevestigd als wij als eerste bij het eerste fotopunt zijn gearriveerd en niet veel later een horde 310 GS’en volgas voorbij dendert, op weg naar het andere fotopunt. Vooral het geluid uit de inlaatkelk klinkt waanzinnig vet en geeft je totaal niet het idee dat er zojuist Ontbreekt alleen nog maar m'n gebreide merktrui en fluovest.een kleintje is gepasseerd, maar dat even terzijde. De koppeling grijpt lekker ligt aan en de motor is met speels gemak van richting te veranderen, maar hoe langer we ons in het drukke ochtendspits verkeer van Barcelona begeven – het display verraadt een gemiddelde snelheid van 14 km/u – hoe meer ik me aan de versnellingsbak begin te storen. Het deed me meteen denken aan de G 310 R in Beieren afgelopen jaar, die ook al een onwillige versnellingsbak had, maar ditmaal is er iets anders aan de hand. Waar de 310 R vorig jaar vooral haperde op het moment als ik meer versnellingen tegelijkertijd wilde terugschakelen zijn nu met name de eerste en tweede versnelling enorm irritant. De bak schakelt zwaar, de neutraal is onvindbaar en meer dan eens slaat de motor bij groen af omdat ‘ie net te weinig toeren maakt. Ik blijk niet de enige te zijn, ook mijn Nederlandse en drie Zuid-Afrikaanse collega’s melden exact hetzelfde probleem.

Als dik drie kwartier en een kleine tien kilometer later de Catalaanse metropool eindelijk achter ons ligt en een prachtige bergweg zich voor ons ontvouwt smelt het probleem van de onwillige versnellingsbak nog sneller dan de poolkappen van de Noordpool. Eenmaal op snelheid is er écht niks meer op de versnellingsbak aan te merken, de bak schakelt kort en precies en is probleemloos zonder koppeling op én terug te schakelen. Met name dat laatste doet me vermoeden dat het probleem dat ik in de stad ervoer ‘m niet in de versnellingsbak, maar in de koppeling zit. Wat later die dag door BMW Motorrad Product Manager Jörg Schueller wordt bevestigd.
Compact uitlaatsysteem dankzij de omgekeerde cilinder. Klinkt bovendien helemaal niet verkeerd. De bak was 's ochtends in de binnenstad van Barcelona onwillig, maar daarna gaf de bak geen klap meer verkeerd

Hadden we al gezegd dat 'ie heel herkenbaar GS is?

GS, dus een robuust aluminium bagagerek. Past zo de BMW topkoffer op, zijkoffers helaas niet. Kijk eens naar de achterbrug, dat oogt zeker niet als goedkope shit
“Het probleem is dat bij lage snelheid of stilstand de transmissie stilstaat, in feite is de koppeling nu te licht. Dat is op te lossen door zwaardere veren toe te passen, maar dat geeft weer een zwaar gevoel in het hendel dat niet prettig is. Het is een kwestie van ermee leren omgaan, door in die situaties iets met het gas en de koppeling te spelen zal je merken dat het al veel beter gaat. Zelf ben ik er al helemaal aan gewend en heb er totaal geen last meer van.”

Hoe langer we ons in de prachtige bergachtige omgeving buiten Barcelona begeven, die deels zelfs in dikke mystieke Lord of the Rings nevel is gehuld, hoe meer ik tot de conclusie kom dat de in de stad onwillige versnellingsbak het enige vlekje is op het blazoen van deze G 310 GS. Damn, wat een lekker ding is dit. Super gemakkelijk te rijden – en dus perfect voor beginners en heropstappers, sturen doet ‘ie als een scheermes, ongeacht of het nu snelle bochten, hairpins of links/rechts (of rechts/links) combinaties zijn. Het enige wat verraadt dat je met een lichte motor aan het rijden bent is de vermogensafgifte van het blok, in vierde versnelling of hoger is onder de 5.000 toeren niemand thuis, daarboven bouwt ‘ie mooi progressief z’n vermogen op dat ergens net onder de 10.000 toeren piekt, waarna bij 10.500 toeren de begrenzer een einde aan de pret maakt. Daarmee is trouwens niet gezegd dat het blok als Oh shit, heb ik ineens vuil aan m'n banden. Mag ik een nieuwe?een ‘kleintje’ aanvoelt. Sterker, ondanks dat de G 310 GS op papier slechts over 34 pk vermogen en 28 Nm koppel beschikt voelt het veel sterker. Om de Zuid-Afrikaanse collega’s te citeren; “Toch leuk van BMW dat ze speciaal voor deze launch er een 500 cc eencilinder in hebben gestopt.” Dat, in combinatie met het heldere aangrijppunt van de koppeling maakt dat het voorwiel in eerste versnelling met gemak omhoog te krijgen is. Mocht je daar behoefte aan hebben, niet dat wij het hebben gedaan. We zouden niet durven…

Zelfs als in de namiddag een stuk offroad wordt gedaan valt de GS niet door de mand. Had de soepel aangrijpende vering op de snelle bergweg wel de grens bereikt – en daarmee ook de grondspeling, meer dan eens reden we de zijstandaard aan de grond – op het offroad pad dat BMW voor ons had uitgezocht speelt die soepele vering de fiets weer enorm in de kaart en zijn geulen en rotsjes met speels gemak te nemen. In het grijze verleden ooit eens een offroad trip in Mecklenburg gedaan met een F 800 GS, maar om eerlijk te zijn gaat het met deze 310 echt veel gemakkelijker. Voor offroad gebruik kan het ABS trouwens gemakkelijk worden uitgezet, door een knop aan het stuur 5 seconden ingedrukt te houden en om die reden is ook een 19” voorwiel voorzien. Trouwens, over remmen gesproken, de enkele 300 mm schijf met radiaal gemonteerde Bybre remklauw voor en 240 mm schijf met Bybre (onder toezicht van Brembo in India geproduceerd, vandaar de naam By Bre(mbo)) remklauw achter zorgen voor voldoende vertraging, hoewel voor een sportieveling iets meer bite misschien wenselijk zou zijn geweest. 

Als niet veel later de hemel steeds donkerder kleurt, in de verte al volop wordt geflitst en BMW de beslissing neemt om linea recta terug naar Barcelona te gaan baal ik als een stekker, wat mij betreft waren we nog veel langer over dit soort offroad geitenpaden doorgegaan.