Motorfreaks - Eerste test prototype KTM 790 Duke - Licht en compact

Zoeken

Eerste test prototype KTM 790 Duke

Licht en compact

19 oktober 2017

Het resultaat is een compacte, lichtgewicht vloeistofgekoelde DOHC achtkleps motor met een 270° krukas voor goede tractie, voorzien van dubbele balansassen om trillingen te elimineren – een in de cilinderkop, de andere rechtstreeks op de krukas. De kettingaandrijving voor de nokkenassen is rechts van de cilinders geplaatst, terwijl de zesversnellingsbak schakelen zonder koppeling zowel omhoog als omlaag mogelijk heeft gemaakt en is voorzien van een PAS (Power Assisted Slipper) natteplaatkoppeling die kabelbediening heeft omdat dit onderhoudsvriendelijker en lichter is.
Geen Ram-Air, maar een grote airbox onder het zadel

De 270° paralleltwin is ontzettend compact gebouwd

Gietaluminium subframe waar dus tevens de airbox in huist
KTM heeft nog geen gewicht opgegeven van de fiets om het simpele feit dat dit nog een prototype is waar nog steeds aan wordt gewerkt, wat het waarschijnlijk maakt dat de motor nog verder zal ontwikkelen voordat de productie over vijf maanden zal worden opgestart. Gezien KTM’s focus in het verleden voor wat betreft op de pondjes letten heeft deze 790 Duke echter zeker de potentie om straks de lichtste in z’n klasse te zijn. “Alle onderdelen op de fiets zijn tot het essentiële gereduceerd, conform de pure merkwaardes van KTM,” zegt Simke. “Maar consumenten kunnen er gerust op zijn dat deze fiets tot de meest compleet uitgeruste fietsen in het middensegment zal gaan behoren. We noemen het ‘De Scalpel’ – een precies, lichtgewicht, gefocuste motor met maar een belangrijke taak in het achterhoofd – de straten doorklieven en de rest achter zich laten. Het zal het scherpste straatwapen zijn in onze range – en we hopen eveneens in de gehele sector.”

“En dus is KTM’s nieuwe paralleltwin motorblok als dragend deel gemonteerd in een stalen buisframe, waarvan de stijfheid is afgesteld op messcherpe, precieze handling met een sportief gevoel,” zegt projectleider Hager. “We hebben ons erop gericht om een zo goed mogelijke balans tussen lichtvoetigheid en stabiliteit in de bochten de vinden, evenals een goede rechtuitstabiliteit.” Er is een gietaluminium subframe voorzien waarin tevens luchtinlaten zijn voorzien die onder het zadel doorlopen naar de airbox, en Simke zegt dat KTM ten doel heeft gehad de zithoogte voor een zo breed mogelijke range lichaamslengtes geschikt te hebben maken. De lijst met high end onderdelen op de 790 Duke omvat onder andere radiale remmen, natuurlijk met Bosch ABS als standaard om aan Euro4 te voldoen, en volledig instelbare WP vering met een upside down voorvork, een direct afgeveerde cantilever achtershock en een stuurdemper. 10-spaaks lichtgewicht aluminium gietwielen zijn standaard. Het 2-1 uitlaatsysteem is van een enkele zijdelings geplaatste einddemper voorzien, de 3-weg katalysator is onder het scharnierpunt van de achterbrug geplaatst. Alle verlichting voor en achter is LED, waarvan het kenmerkende ontwerp van de koplamp door middel van zwarte tape moest worden verhuld. Verder heeft de 790 Zomer 2018. Volgend jaar zonder mist en regen graagDuke een TFT-kleurenscherm dat gelijk is aan het scherm van de 690 Duke, met verlichte schakelaars op het stuur.

De uitgebreide lijst rijdershulpjes van de 790 Duke omvat drie verschillende rijmodi – Sport, Street en Rain – plus meerstanden MTC tractiecontrole, Bosch bochten-ABS dat hellingshoekafhankelijk reageert en KTM’s gevestigde MSR / Motor Slip Regulation waarbij de Keihin ECU de mate van motorrem naar het achterwiel regelt. Het elektronicapakket zou best weleens de benchmark kunnen worden in deze middenklasse, met naast het eerdergenoemde een quickshifter met autoblipper, launch control en een wielspin regelaar, evenals een anti-wheelie programma dat uitschakelbaar is voor diegenen die al stuntend naar het volgende stoplicht willen gaan. Aan het andere eind van de schaal zal er ook een A2-vriendelijke performance versie op de markt worden gezet.