Zoeken

Ultieme SportTourtest deel 1: 1290 Super Duke GT vs MT-10 Touring

Conclusie

2 september 2016
Inhoudsopgave
Ultieme SportTourtest deel 1: 1290 Super Duke GT vs MT-10 Touring
Indrukwekkend
Vers rubber
IJzersterke troeven
Conclusie
Technische gegevens

KTM 1290 Super Duke GT versus Yamaha MT-10 Touring

“Een 1290 Super Duke R, maar dan met koffers en een hoge ruit,” dat was in een notendop onze conclusie over de 1290 Super Duke GT na z’n introductie op een zonovergoten Mallorca. Een fiets die door KTM zelf een sporttoermachine werd genoemd, mYamaha MT-10aar waarvan wij ons niet konden bedenken wat daar ook maar enigszins bij in de buurt zou kunnen komen.

Twee dagen en 1.000 kilometer verder weten we inmiddels beter. De 1290 Super Duke GT is inderdaad de overtreffende trap van alles die het fraaie Belgische woord polyvalent een nieuwe dimensie heeft gegeven. Rijd op de KTM en je bent ervan overtuigd dat dit het allerbeste is wat er is, tot je daarna op de Yamaha overstapt en je door een waanzinnig gaaf motorblok wordt verrast. Wat dat aangaat had de MT-10 met afstand de winnaar moeten zijn, maar alle punten die het motorblok bij elkaar sprokkelt worden op andere vlakken weer teniet gedaan: de turbulentie achter de ruit, de harkerige versnellingsbak zonder quickshifter en de slechte remmen. Waardoor de GT er in dit eerste deel alsnog overtuigend met de bokaal vandoor gaat.

KTM 1290 Super Duke GT

KTM 1290 Super Duke GT

  • een R met koffers en ruit, uitgebreide elektronica, brute power, versnellingsbak, verbruik en actieradius
  • met pedaalemmers als zuigers blijft het onderin behelpen, cruise control rechts, we mochten 'm niet houden

Yamaha MT-10 'Touring'

  • wat een waanzinnig gaaf motorblok, funfactor, geluid, scherp sturen, feedback
  • remmen zouden stukken beter mogen zijn, stroef schakelen, verbruik en actieradius