Zoeken

Toerstest: Kawasaki Versys 1000 Tourer

Uitdaging

13 juli 2016

Kawasaki Versys 1000

Een reis door de Zuid-Franse Provence stelt je als motorrijder voor een uitdaging. Je moet een motor hebben waarmee je lekker door de bergen kunt rijden, waar je goed bagage op kwijt kunt maar waar je ook comfortabel de lange snelweg naar het Zuiden mee af kunt branden. De Kawasaki Versys 1000 lijkt dan een voor de hand liggende keuze. Hij heeft een 120 pk sterke viercilinder in het vooronder. Hij heeft een rechte zit met een breed zadel en een breed stuur, dat macht geeft in het bochtenwerk. En hij heeft ruime veerwegen, die slechte bergwegen opslokken maar niet zo ruim dat de motor er instabiel van wordt. Nog mooier is, dat hij fraai gevormde, snel afneembare koffers heeft, die ook nog eens zijn voorzien van een mono-key systeem. Al blijkt die fraaie vormgeving ook zijn nadelen te hebben. De koffers zijn lekker diep, onder meer omdat Kawasaki een van de weinige fabrikanten is die snapt dat een uitlaat niet op de plek van de koffers moet zitten. MKawasaki Versys 1000aar de "flying V"-vormgeving zorgt dat normale tasafmetingen - mijn fototas en laptoptas- er niet in kunnen. Dus blijf de laptop thuis en neem ik minder fotospullen mee. Eten, drinken, kaarten, gereedschap, ductape, reserve handschoenen, kolletjes en andere ditjes en datjes gaan in de andere koffer, de kleren gaan in een waterdichte Difi-roltas achterop. Daarvoor heeft de Kawa een lekker brede bagagedrager met veel "aanknopingspunten" voor de spin en het bagagenet. Zo wenden we de fraaie Versys-neus naar het Zuiden...

Route du Pluie

De Route du Soleil naar Séguret, vlak bij Orange, blijft een pokkeneind. Maar liefst 1071 km zitten, wachten, tanken en pissen en weer zitten en wachten, terwijl het weer zich niet altijd van de goede kant laat zien. Gelukkig zijn er slechter motoren om dit mee te doen. Voor de snelweg zijn een paar zaken van belang: goede windbescherming, een comfortabele zit en genoeg power om op de snelweg meters te maken. Wat dat laatste betreft heb je aan de Versys 650 eigenlijk genoeg, die heeft al 69 pk onder de gasgreep en daar kun je dik 200 mee. Maar het gaat natuurlijk niet alleen om de topsnelheid. Het gaat ook om acceleratie, hoe snel je op snelheid bent, hoe gemakkelijk je inhaalt en hoe vlot je uit een tolhokje wegblaast. Daar biedt de Versys 1000 met zijn 120 pk sterke viercilindermotor toch veel meer vlotheid, souplesse en rijplezier. De topsnelheid is niet van belang, want in Frankrijk wordt je boven de 130 tegenwoordig ritueel gevierendeeld, dus dat doe je niet. De toegestane snelheid de route du Soleil is in de zes met een lekker laag toerental aardig vol te houden, waarbij de motor en ook nog knap zuinig is - 1 : 17 is zo te halen. En dat met een 21 litertank, waarvan je 17 liter kunt gebruiken voor je op reserve gaat. Dan haal je dus bijna 300 km op een tank en dat is meer dan je achterwerk uithoudt, want ondanks de comfortabele polstering en het brede zitoppervlak ga je het zadel toch wel vlot voelen. Groot pluspunt is dan weer dat de ergonomie verder fantastisch is. De voetsteunen staan recht onder je en niet te hoog, zodat de knieën ontspannen tegen de tank aan liggen. Ook goed is dat de vierpitter bij deze kruissnelheden op de Route du Soleil - vandaag eerdere een route de Pluie - nauwelijks trilt en goede windbescherming biedt: de handkappen houden je handen uit de regen en de ruit is instelbaar: als het regent zet ik hem hoog voor oKawasaki Versys 1000 Kawasaki Versys 1000
De ruit is gemakkelijk in hoogte te verstellen, de mistlampen zijn onderdeel van het accessoirepakket
Kawasaki Versys 1000 Kawasaki Versys 1000
Net als de TomTom Rider trouwens, die met € 399 gewoon de TomTom adviesprijs heeft. Maar dan met een Kawasaki logo en een Kawasaki opbergtasje. De TomTom mount staat voor € 72,60 in de Kawasaki accessoirelijst
Kawasaki Versys 1000 Kawasaki Versys 1000
Vanaf het stuur kun je door het menu bladeren en rijmodus en tractie controle aanpassen, een leesbril is handig om de informatie in het drukke digitale display tijdens het rijden te ontrafelen. Een versnellingsindicator ontbreekt trouwens jammer genoeg
ptimale bescherming, als het droog is zet ik hem weer 75 mm omlaag voor minder turbulentie en meer ventilatie in mijn helm. Ook een groot pluspunt is de bediening van het veelzijdige dashboard: alle informatie is er via een knop op de linker stuurhelft uit te halen. Minpuntje is het formaat van de letters, die aangeven wat de cijfers in het dashboard voorstellen. Voor een vijftiger zijn die zonder leesbril niet te lezen en aangezien ik geen varifocus vizier op mijn Arai heb, is het maar raden wat de diverse cijfercombinaties in beeld eigenlijk betekenen. Range? Trip A? Trip B? KM-stand? Verbruik? Gemiddeld verbruik?...

Mont Ventoux

Je hebt het geleerd toen je klein was: als je je groenten op hebt, mag je een lekker toetje. En dat werkt nog steeds zo. De beloning voor het snelwegbranden is dan ook groots en prachtig als we 's morgens vanuit Domaine de Cabasse vertrekken voor een bestorming van de Mont Ventoux. De 1912 meter hoge berg is voorzien van een strak strak asfalttapijt naar de top, voorzien van ruime bochten. Een kolfje naar de hand van de Versys, die je trakteert op een gemakkelijk en controleerbaar stuurgedrag. De machine weegt rijklaar 250 kg. Dat merk je als je moet manoeuvreren. Groot voordeel daarbij is dat de zithoogte met 840 mm redelijk bescheiden is, zodat je geen reus hoeft te zijn om met je voeten bij de grond te kunnen. Bovendien geeft het brede stuur je een aardige hefboom. En zodra je rijdt merk je sowieso weinig meer van het gewicht. Dat komt door de gewichtsverdeling, de 17 inch wielen en de massacentralisatie. Wel merk ik dat de motor een tikje langzaam instuurt en zich wat op wil richten als je remmend een bocht in gaat. Logisch, want ik heb de veervoorspanning nog niet aangepast op volle koffers en een grote klerentas. Een korte stop op een "P" verhelpt dat snel, want de achterschokdemper heeft een handige draaiknop waarmee je de veervoorspanning in een vloek en een zucht aanpast. Dat verbetert de wegligging aanmerkelijk, de motor draait nu vrij gemakkelijk af en heeft nog maar een kleine oprichtneiging. Nu is de motor goed te mikken en heerlijk door de doorlopende bochten van de Mont Ventoux te sturen.

Kawasaki Versys 1000