Zoeken

Test: Suzuki SV650 Scrambler

Gedachtegoed

19 oktober 2016

Om de discussie maar meteen voor te zijn: de Suzuki SV650 Scrambler heeft net zoveel gemeen met een échte scrambler als een Can-Am met een motorfiets, maar dat maakt de pret er in dit geval niet minder om: de Nederlandse importeur heeft het gedachtegoed van een Scrambler aardig weten te benaderen. Voor de duidelijkheid, de SV650 Scrambler is geen officieel model uit Japan maar een initiatief van de Nederlandse importeur. Wat best opmerkelijk mag worden genoemd: op de EICMA in Of ik zin heb om effe een blokje om te gaan. Nou, dat hoeven ze mij geen drie keer te vragenMilaan werd de compleet nieuwe SV650 op de stand vergezeld door een Scrambler uitvoering, die ook naar het Salon in Brussel en de Motorbeurs in Utrecht werd gehaald, twee beurzen waar de Scrambler door het publiek positief werd ontvangen, net als op de EICMA in Milaan. Toen de Scrambler door Suzuki ook werd getoond tijdens de introductie van de SV650 in het zonovergoten Lloret de Mar waren wij wel overtuigd dat een officieel model wel zou volgen – net als Yamaha dat met de XSR700 en XSR900 heeft gedaan, maar de SV650 Scrambler bleef uit, waarna men in Nederland besloot het dan maar zelf te gaan doen.

Hoewel Suzuki SV650 Scrambler op het geboortekaartje staat is de fiets volgens de importeur eigenlijk meer het visitekaartje van de accessoirelijst van de sportieve V-Twin. Meest in het oog springend zijn de gewrapte uitlaten en het bruine skai zadel, die de SV650 samen met het rooster voor de koplamp en minuscuul aluminium windscherm nog het hoogste Scrambler gehalte meegeven. Dat is trouwens niet het enige wat aan de SV650 is aangepast. De standaard knipperlichten zijn ingeruild voor kleine exemplaren, evenals de kentekenplaathouder, de kettingbeschermer, radiateurbeschermer en het voorspatbord. Stuk voor stuk onderdelen die de SV650 er een stuk appetijtelijker op hebben gemaakt, hoewel de kettingbeschermer van ons wel een streepje langer had mogen zijn. Nu zit binnen no-time de onderkant van het kontje onder het kettingvet. Tot slot heeft Suzuki de standaard Dunlop Qualifier banden ingeruild voor de Sportmax Mutant, Dunlop’s versie van een moderne band met retro-ogend noppenprofiel.

Persoonlijk had ik de lijst met gemonteerde accessoires nog graag aangevuld gezien met een ander stuur en andere spiegels, zodat je ook écht het idee krijgt met een Scrambler aan het rijden te zijn. Vanaf het zadel zie je nu geen enkel verschil met het standaard model en dat is toch een beetje jammer. Met een iets lager en breder stuur had de SV650
Roostertje en aluminium mini-windscherm voor het retro gevoel. Digitaal display is goed afleesbaar, maar voor een Scrambler misschien een tikkie te modern

Over het bruin skai zadel en de gewrapte uitlaatbochten kunnen we kort en bondig zijn: missie geslaagd

Misschien minder opvallend, maar wel net zo mooi: het aluminium spatbord. De Spormax Mutant banden bieden veel grip
Scrambler wel een stuk ingeboet op zitcomfort, dat in de standaard uitvoering eigenlijk niets te wensen overlaat, maar een Scrambler hoort eigenlijk ook een beetje oncomfortabel te zijn. En nu we toch bezig zijn, met gespaakte wielen en een hoge uitlaat (met geperforeerd rooster om je rechterbeen te beschermen) was het wat ons betreft wél een échte Scrambler geweest.

Opmerkelijk genoeg is het bruin skai lederen zadel, dat in mijn ogen de SV650 Scrambler juist ontzettend goed staat, de enige accessoire die bij Daniëlle niet goed in de smaak valt, hoewel ze haar mening daarover gaandeweg wel bijstelt, van “dat vindt ik écht niet mooi” naar “het begint al te wennen.” “Het zou voor mij geen reden zijn om ‘m te laten staan, daarvoor vind ik ‘m veel te gaaf. Hij ziet er niet alleen lekker uit, maar rijdt ook nog eens super gemakkelijk. Ik heb nog maar een jaar m’n rijbewijs en heb lang niet zoveel ervaring als jullie, maar dit vind ik wel een super gemakkelijk ding. De zit is perfect, het blok is voor mij lekker pittig genoeg en hij stuurt ook nog eens heerlijk licht. Een enorm verschil met die oude Bandit van mij, die voelt vergeleken met dit als een lomp zwaar hork. En ABS vind ik ook wel prettig, gelukkig zit dat tegenwoordig standaard op een motor.”