Zoeken

Test: Dunlop RoadSmart III

Daar boven in de bergen

31 maart 2016
Inhoudsopgave
Test: Dunlop RoadSmart III
Daar boven in de bergen
Workshops
Conclusie

Dunlop RoadSmart III

Al vanaf de allereerste meters die op een FJR1300 met de nieuwe RoadSmart III worden afgelegd valt meteen op hoe ontzettend gemakkelijk Dunlop’s nieuwe hete hangijzer in het toursport segment stuurt. Zo licht en direct dat ik de eerste bochten bijna te snel instuur, gewend als ik ben aan het normaal gesproken verhoudingsgewijs trage stuurkarakter van een zware tourbuffel als de FJR1300. Alsof ik met een MT-07 aan het rijden ben. Sterker, Dunlop heeft voor de presentatie van de RoadSmart III ook enkele MT-07’s van het nieuwe rubber voorzien, maar in de prachtige en vooral bochtige heuvelrijke gebied op steenworp afstand van het Dunlop testcenter in MDunlop RoadSmart IIIireval is Yamaha’s lichte naked amper in het voordeel. Dunlop’s voorrijder en in het dagelijkse leven testrijder bij het van oorsprong Britse bandenmerk laat op een K1600 zien waarom hij testrijder is, gevolgd door twee Oostenrijkse collega’s die het tempo met moeite kunnen volgen en door ondergetekende worden opgejaagd.

Is op de smalle kronkelweg de beduidend lichtere en normaal gesproken beduidend wendbaardere MT-07 amper in het voordeel, wordt het nog erger als een fraaie vers geasfalteerde tweebaans weg wordt ingestuurd die meer weg heeft van een MotoGP circuit dan de openbare weg en in soortgelijk tempo wordt geattaqueerd. Blonk de RoadSmart III zojuist nog uit in enorme lichtvoetigheid, hier op deze snelle weg kleeft het zwarte rubber als Pattex aan het asfalt en geeft zoveel feedback – en daarmee vertrouwen – dat in elke bocht zowel links als rechts een prachtige vonkenregen te zien is. Zelfs een snelle hobbel in een linkerknik ligt de RoadSmart III niet wakker van: voor m’n gevoel komen beide wielen kort van de grond, maar de FJR1300 houdt mooi z’n spoor eDunlop RoadSmart IIIn ik heb geen enkel moment het idee dat ik grip verlies. Zelfs de sporadisch natte plekken als gevolg van de hevige regenval overnacht neemt de RoadSmart III alsof het een luchtspiegeling is.

Het moge duidelijk zijn, voor de ontwikkeling van de RoadSmart III is Dunlop grondig te werk gegaan. Zo grondig dat, waar normaal gesproken de bestaande band als uitgangspunt wordt genomen in de ontwikkeling van de nieuwe band, men nu vanaf scratch te werk is gegaan. Dat gaf het ontwikkelingsteam de vrijheid om ‘out of the box’ te denken. De doelen die Dunlop zich had gesteld waren dan ook niet misselijk: de beste band qua handling en grip, en tegelijkertijd ook het hoogste niveau qua levensduur, voor de veeleisende toerrijder van vandaag. En dat uiteraard zowel nat als droog. Om met de grip op nat asfalt te beginnen: de RoadSmart III heeft een unieke ‘Interconnecting Groove Tread’ (iGT), ofwel een afwaterprofiel waarbij de groeven elkaar kruisen. Nu is dit type afwaterprofiel op zich niet nieuw, in het verleden werd het al eerder toegepast, maar had als nadeel een onregelmatig slijtpatroon waardoor naar een afwaterprofiel waarbij de groeven elkaar nDunlop RoadSmart III
De dwarsdoorsnede is vernieuwdDunlop RoadSmart III
evenals het nieuwe afwaterprofiel, door Dunlop iGT gedoopt
Dunlop RoadSmart III
waardoor een groter contactvlak is ontstaan. Dankzij nieuwe silica is ook de performance bij lage temperatuur verbeterd.
Dunlop RoadSmart III
Dankzij het nieuwe profiel behoort 'haaietand' slijtage tot de verleden tijd.
iet kruisen werd overgestapt. Door de bovenkant van de groef op een unieke manier af te hoeken kon de stijfheid van de groef worden geoptimaliseerd, waardoor dit probleem volgens Dunlop is opgelost. Volgens Dunlop voert het nieuwe afwaterprofiel niet alleen meer water af, maar zorgt het bovendien voor een evenredig slijtagepatroon, waardoor de band beduidend langer mee moet gaan. En met succes, aldus een door het Duitse Motorrad Test Center uitgevoerde onafhankelijke test (zie kader).

Naast het nieuwe afwaterprofiel heeft Dunlop ook de samenstelling van het rubber van de Next Generation Nano Technologie voorzien. In totaal werden 53 verschillende variaties getest om de juiste combinatie te vinden tussen de schouders en het center compound. Dunlop spreekt zelf van een unieke tri-polymeer met een hoge spreiding silica mix, wat erg duur klinkt maar volgens Dunlop de levensduur evenals de natte grip  heeft verbeterd. Ook heeft het rubber meer flexibiliteit bij lage temperaturen, waardoor de band meer vertrouwen geeft. En dat was, naast de langere levensduur, misschien nog wel het belangrijkste doel: ervoor zorgen dat de band je meer vertrouwen geeft, want banden zijn zo goed (of slecht) als ze tussen je oren zijn.

Het beduidend lichtere sturen heeft de RoadSmart III te danken aan een nieuw profiel in dwarsdoorsnede van zowel de voor- als achterband. De dwarsdoorsnede van de voorband heeft een kleinere radius, terwijl deze bij de achterband juist is vergroot. Ofwel, een spitsere voorband en een rondere achterband, waardoor op de flanken het contactvlak is vergroot en de motor veel lichter stuurt. Van dat laatste is vooral op lage snelheid het effect goed merkbaar. Door een nieuw ontwikkeld Rayon Ply karkas en Front Aramid JLB constructie (wat dat in hemelsnaam ook moge betekenen) is volgens Dunlop de opwarmtijd verkort en het verschil tussen warme en koude condities verkleind.