Zoeken

Test: Dunlop RoadSmart III

Conclusie

31 maart 2016
Inhoudsopgave
Test: Dunlop RoadSmart III
Daar boven in de bergen
Workshops
Conclusie

Dunlop RoadSmart III

Na 31 maanden ontwikkeling, 2.492 uur simultaan en numeriek testen van 108 modellen tijdens 1.938 runs, 206 verschillende prototypes in 1.886 bandentesten, 313.484 kilometer duurzaamheidstest, 3.570 wet handling en 16.480 dry handling kilometer, 7RoadSmart III SP

Omdat de producteigenschappen van de RS III totaal anders zijn dan Dunlop’s eerdere ontwikkeling van sporttour banden, waren voor de stabiliteit op hoge snelheid een verschillende constructies nodig voor licht, middelgewicht en zware motoren. Om dit op te vangen heeft Dunlop een SP versie ontwikkeld.
SP staat hierbij niet voor Sport, maar Single Ply: een enkele koordlaag die flexibeler is. Dit is speciaal gedaan voor lichtere motoren die met hun gewicht niet dezelfde beweging (en dus werking) in de band kunnen krijgen.
In het algemeen kan worden gesteld dat de standaard versie voor motoren met een conservatieve geometrie is geschikt, terwijl de SP versie voor sportieve nakeds en sportfietsen is bedoeld.
4 hogesnelheidstesten en 834.170 kilometer indoor endurance testen heeft Dunlop de nieuwe RoadSmart III op de markt gezet.

De RoadSmart III heeft volgens Dunlop een nieuw maatstaf op bandengebied gezet, en na 150 kilometer binnendoor en 3 workshops op Dunlop’s eigen testcircuit zijn we aardig overtuigd. De RoadSmart III stuurt niet alleen beduidend lichter dan de RS II, maar geeft bovendien enorm veel vertrouwen en feedback, ook in de regen. Of zoals Dunlop’s eigen testrijder het al zei: “De RoadSmart III is de gemakkelijkste band die Dunlop ooit heeft gemaakt.”

Dunlop RoadSmart III