Zoeken

Test: Yamaha Tricity

Conclusie

19 september 2014
Inhoudsopgave
Test: Yamaha Tricity
Geen MP3
Ondeugend speelgoed
Conclusie
Technische gegevens

Yamaha 2014 Tricity

Met de Tricity heeft Yamaha de aanval geopend in wat door de Japanners het New Mobility segment wordt genoemd. De scooter is volgens Yamaha een realistische, economische en modieuze oplossing voor het stadse mobiliteitsprobleem, waarbij z’n Leaning Multi Wheel (LMW) dubbele voorwielophanging voldoende vertrouwen moet wekken om automobilisten over dYamaha 2014 Tricitye streep te trekken. En daar is Yamaha wat ons betreft zeer zeker in geslaagd. De Tricity voelt vanaf de eerste meters direct vertrouwd en neemt vanwege z’n twee voorwielen bij veel mensen een drempel weg, in ieder geval bij mijn vriendin die er uiteindelijk haast niet meer van af was te slaan. Nu was zij al in het bezit van het motorrijbewijs dat in Nederland voor de Tricity is vereist, maar om die grote groep die daar nog niet van in bezit is te bereiken geeft de Nederlandse importeur bij aanschaf van een Tricity het A1 automaat rijbewijs cadeau*.

Yamaha claimt verder dat de Tricity met verve de lichtste, meest compacte en meest wendbare 3-wieler is en ook daarin hebben ze volkomen gelijk. De Tricity stuurt, reageert en voelt eigenlijk als een gewone tweewieler aan, en dat hebben de engineers ontzettend goed gedaan. De Tricity moet als testcase van de New Mobility worden gezien, als de fiets in Europa aanslaat zal de LMW familie met flink wat modellen worden uitgebreid. Wat, gezien het succes van de Tricity in steden als Parijs best wel eens binnen afzienbare tijd zou kunnen zijn.

*) Tijdelijke actie van Yamaha Nederland ter promotie van de Tricity, bij geselecteerde dealers. Meer info op de Yamaha website 

  • enorm wendbaar, rijdt als een tweewieler, funfactor, kun je best stoute dingen mee doen, verbruik
  • tankinhoud had een tikkie groter mogen zijn, ruimte onder het zadel niet echt riant, 11kW is al niet veel - laat staan 8,1kW