Zoeken

Test: Suzuki GSR750 Freegun

Ironie ten top

10 september 2014
Inhoudsopgave
Test: Suzuki GSR750 Freegun
Ironie ten top
Competitief forenzen
Conclusie
Technische gegevens

Suzuki 2014 GSR750 Freegun

Opmerkelijk dat juist een fabrikant van ondergoed deze motor verkiest als rijdend uithangbord. De GSR staat nou niet echt bekend als onderbroek bevuiler, meer als allemansvriend. Een motor waarmee je makkelijk een weekend weg kan zonder een schone onderbroek mee te nemen en waar éénmaal binnenstebuiten keren volstaat. Echter, ironie ten top, déze GSR ziet er door meerdere relatief kleine aanpassingen opeens niet meer uit als de brave Hendrik van inmiddels 3 jaar oud, maar als een frisse, nieuwe en stoere nakedbike die op uiterlijk alleen makkelijk had meegekund met onze grote nakedbike test van begin dit jaar. DSuzuki 2014 GSR750 FreegunFreegun... kom maar op met die onderbroekenhumore basis van dit moois is een zwarte GSR 750 die een aantal veranderingen is ondergaan. Geannodiseerd rood aluminium is gebruikt om een radiatorcover, bescherming voor het koelvloeistofexpansievat en een miniscule nummerplaathouder te fabriceren. In combinatie met het eveneens lager gemonteerde en bredere stuur, het nieuwe kuipruitje, de bellypan en de stickerset is de GSR er niet één, maar zeker tien stappen op vooruit gegaan. De kleinere knippers die de grote oranje richtingspoliepen hebben vervangen doen ook nog een duit in het zakje, waardoor het voorkomen van deze special edition Suzuki GSR 750 Freegun meer dan geslaagd is.

2012

Een vernieuwd model is het echter zeer zeker niet. Uit de Japanse fabriek worden exact dezelfde motoren aan België geleverd die in 2011 ook al uit de fabriek rolden, maar mét ABS, zoals vanaf 2012 de regel is op de GSR 750. Recapitulerend, de in 2011 geïntroduceerde en toen al lang verwachte Suzuki GSR 750 is gebaseerd op de GSX-750R uit 2005. Het blok is teruggetuned voor meer real-life handelbaarheid op de openbare weg en levert 80Nm bij 9.000 toeren en 1000 toeren later wordt het topvermogen van 106 pk eruit geperst. Zoals geschreven werden de remmen in 2012 voorzien van ABS. De vertraging komt tot stand dmv axiaal gemonteerde remklauwen op dubbele en zwevende schijven met een diameter van 310mm. De remset is dus, zeker anno 2014, redelijk basic, maar heeft al bewezen garant te staan voor een prima vertraging. Ook basic, maar goed, is de ophanging van de motorfiets. ASuzuki 2014 GSR750 Freegun Suzuki 2014 GSR750 Freegun
Oog voor detail heet dat
Suzuki 2014 GSR750 Freegun
Haast onvoorstelbaar wat een paar stickers kunnen doen
Suzuki 2014 GSR750 Freegun Suzuki 2014 GSR750 Freegun
Waar je ook kijkt, overal zijn subtiele aanpassingen gedaan
an de achterkant wordt de demping verzorgd door de firma Kayaba. Aan deze achtershock is alleen de veervoorspanning instelbaar net als bij de upsidedown voorvork. De wielbasis werd ten opzichte van de GSXR met 15mm verlengd voor meer stabiliteit. En stabiliteit is meer dan sportiviteit het kenwoord van de  GSR 750. Een motor gericht op de maandag tot vrijdag forens die in het weekend graag zijn kneesliders bijschaafd. Voor de puristen is er namelijk al een range aan GSXR'en beschikbaar. Tijdens voorgaande testen die we hebben uitgevoerd blijkt de goedmoedigheid en 'het-lijkt-wel-een-Honda-gevoel' de boventoon te voeren. Op zich niks mis mee als je op zoek bent naar precies zo'n motor, maar gezien de verwachtingen op sportief gebied doet deze 750 al in 2012 wat tammetjes aan.

2014

Waar het design van de originele GSR 750 een middenweg lijkt te zijn tussen een wat geforceerd vooruitstrevend ontwerp met een conservatieve opbouw, komt door de samenwerking van Suzuki België en Freegun opeens een GSR naar voren die zich vooral wél durft te laten zien. Alsof er altijd een hele mooie motor verschuild zat onder het origineel, maar dat er wat lef voor nodig was om dit ook echt te tonen. Hoe het ook zij, deze Freegun editie ziet er meer dan geslaagd uit en het is zo bezien ook niet vreemd dat dit model tot goede verkoopaantallen leidt bij onze zuiderburen. Uiterlijk vertoon alleen is natuurlijk nog niet genoeg voor plezier op twee wielen en wat kan een aSuzuki 2014 GSR750 FreegunVoor zeven kleuren in je Freegun hoef je niet bang te zijnangepast design nu doen aan de rijkwaliteiten van een motor? Nou, om te beginnen bij het aangepaste stuur, blijkbaar best wel wat. En om bij dit stuur te blijven: waar het origineel net iets te hoog geplaatst is en daarnaast te smal en te chroom lijkt deze rode vervanger wel op zijn plaats te vallen. Doordat de bestuurder net iets meer gewicht op het voorwiel kan plaatsen en een stuk meer hefboomwerking tot zijn beschikking heeft zorgt deze 'optische' aanpassing voor een beter handelbare en meer uitdagende motor. Opvallend om te merken wat een kleine aanpassing aan de geometrie al kan doen. De GSR die weliswaar makkelijk ingestuurd kan worden heeft middenbochts wat meer input nodig om ook echt zijn lijn te blijven volgen. Hierdoor is het vervangende stuur ook echt een toevoeging die het rijplezier op deze tweewieler verhoogt. Ook bijdragend aan dit rijplezier is de vervangende Scorpion demper die het origineel wat brave uitlaadgeluid een flinke upgrade geeft met een donker blaffende soundtrack. Buiten de direct merkbare aanpassingen aan stuur en uitlaat is de motor in vergelijking met het model dat de fabriek uit komt rollen precies hetzelfde en het is de vraag of dat anno 2014, toch wel het jaar van de brute naked bike, nog genoeg is.

Suzuki 2014 GSR750 Freegun
De mais staat best hoog dit jaar