Zoeken

Test: Suzuki GSR750 Freegun

Competitief forenzen

10 september 2014
Inhoudsopgave
Test: Suzuki GSR750 Freegun
Ironie ten top
Competitief forenzen
Conclusie
Technische gegevens

 Suzuki 2014 GSR750 Freegun

Wat genoeg is ligt in eerste plaats natuurlijk helemaal bij de (toekomstig) bestuurder van een motor. Binnen en buiten de stad lijkt de GSR dan ook een meer dan geschikte motor voor de forens die een motor zoekt met een dubbele identiteit. Zuinig, handelbaar en veilig op werkdagen. Snel, wendbaar en sportief tijdens het weekend en op vakantie. Wat betreft het eerste gedeelte: missie geslaagd, helemaal in deze Freegun editie. Door de rechtop zitpositie, het handelbare, maar direct aanwezige vermogen en het ABS lijkt deze motor te zijn ontworpen voor gebruik tijdens de drukke spits binnen en buiten de stad. DSuzuki 2014 GSR750 Freegun Suzuki 2014 GSR750 Freegun
Het stuur oogt niet alleen vet, maar zit ook lekkerder. 
Suzuki 2014 GSR750 Freegun
Een plaatje, toch?
Suzuki 2014 GSR750 Freegun Suzuki 2014 GSR750 Freegun
Velgstickers ogen cool, de kleine kentekenplaathouder zou wat ons betreft standaard zo mogen zijn
e motor voelt minder dik aan dan zijn sportievere en vooral snellere broer, de GSX-R750 en is kwiek genoeg om gebruik te kunnen maken van elk gaatje in een drukke ochtendspits. Het lagere en bredere stuur draagt door de grotere hefboomwerking bij aan het stuurgemak en ook al lever je misschien iets in op gebied van comfort, dit vervangende stuur is op veel vlakken een upgrade. En als je ondanks de immer aanwezige soundtrack van het Scorpion orkest toch over het hoofd wordt gezien werken de Tokico's naar behoren. Het eerste gevoel bij het inknijpen van de remhendel blijft een beetje uit, maar als je doorknijpt blijkt er meer dan genoeg vertragend vermogen aanwezig te zijn, getuige collega Ron, die een GSR zonder ABS gedurende een waar gebeurd sterk verhaal ondersteboven wist te remmen.

Op droog wegdek voelen de remmen dan ook precies sterk genoeg aan en is ABS in die zin slechts een leuke extra. Op nat wegdek doet het systeem echter een broodnodige duit in het zakje en ABS draagt simpelweg altijd bij aan een gevoel van rust en zekerheid, ook als er niet geremd hoeft te worden. Echt verfijnd is het systeem echter niet, maar het doet uiteindelijk wat het moet dan en dat is een plus. Ook een plus zijn de grote spiegels die wijd uit elkaar staan, waardoor je te allen tijde weet of diegene achter jou zich ervan bewust is dat er volop moet worden geremd. Minpunt  is echter wel het ontwerp, dat iets te nadrukkelijk  'massaproductieland' zegt en afbreuk doet aan het design van de motor, helemaal op deze Freegun uitvoering. Gelukkig niks waar een accessoire-boer niet bij kan helpen. Ook als er niet geremd hoeft te worden staat de GSR zijn mannetje. Het gas pakt vanuit stilstand mooi op, om vervolgens lineair naar de rode streep te klimmen. Bij lage toeren doet de Scorpion bijna denken dat je aan het pendelen bent op een GP machine. ASuzuki 2014 GSR750 FreegunIs dit nou de boxershort uitvoering dan?ls je het gas helemaal opendraait neemt het vermogen zoals gezegd vooral op lineaire wijze toe, waar op zich niks mis mee zou zijn, ware het niet dat je door het rijke uitlaatgeweld enigszins op het verkeerde been gezet en het vermogen in die zin tegenvalt. De motor is in real life omstandigheden echter sterk genoeg. In de eerste versnelling rijdt de GSR al 100 km/h, in de tweede zijn dit er meer dan 140. Een acceleratiemeting hebben we helaas niet kunnen doen, maar een trage motor is het dus alleszins niet. De look en feel van deze Freegun uitvoering geven je het idee met een groter kanon onderweg te zijn dan de GSR daadwerkelijk is. Ook de afkomst van de GSR 750, de GSXR 750, zorgt ervoor dat de verwachtingen hoog gespannen zijn en wat dat betreft worden de (te) hoge verwachtingen net niet waargemaakt.

Stabiliteit en vertrouwen

Vergeten we de afkomst van de GSR voor het gemak even en bekijken we deze 750 cc metende viercilinder met een objectief oog is er op sportief gebied helemaal niks mis met de motor. Als het woon-werken er op zit kan er naar hartelust geknald worden met de Soes. Het ogenschijnlijke nadeel van net te weinig vermogen blijkt tegelijkertijd ook een voordeel als de weg bochtiger wordt en het hart groter. Zonder bang te zijn jezelf met lichtsnelheid van de aardbol te lanceren laat de motor zich met gemak in elk hoekje gooien om hier vervolgens vol vertrouwen weer uit te schieten. Stabiliteit is daarbij een kernwoord. De GSR is dan ook een perfecte motor om zonder te veel onder de indruk te zijn van het vermogen sportief te genieten van je lievelingsweg. Ondanks het niet buitenaardse vermogen is het op de Suzuki makkelijk om net te snel een bocht te nemen en daar bSuzuki 2014 GSR750 Freegun Suzuki 2014 GSR750 Freegun
De vering is helaas niet instelbaar. De remmen voelen niet indrukkend, maar vertragen wél goed
Suzuki 2014 GSR750 Freegun Suzuki 2014 GSR750 Freegun
Hadden we al gezegd dat de Freegun goed smoelt? Om nog maar te zwijgen van z'n vette sound
lijkt de vering in combinatie met de verlengde wielbasis perfect op elkaar ingesteld. De verhoogde handelbaarheid die het brede stuur biedt is namelijk precies genoeg om de stabiele motor toch met gemak op één oor te gooien. Waar precies dit op het orignele model soms lastig kan zijn is deze Freegun GSR in snel genomen bochten een waar genoegen. Of de Bridgestone S-20 evo's hier aan bijdragen is slechts gissen bij gebrek aan vergelijkingsmateriaal, maar duidelijk is dat deze combinatie ideaal is voor de (beginnende) bochtenridder. Bocht uit doet de Scorpion verwachten dat je met een orgastische snelheidsexplosie richting de volgende bocht wordt geslingerd en dat valt dan enigszins tegen. Aan de concrete snelheid ligt het niet, ook op deze GSR is het niet moeilijk veel harder te rijden dan oom agent adviseert, maar op het gebied van beleving laat deze 750 net wat liggen. Kernachtig samengevat scoort de GSR 750 hoog op rijgemak en stabiliteit en minder op pure rijbeleving en levendigheid. Juist de heel fijn zingende Scorpion zorgt ervoor dat je op het gebied van vermogen net iets meer verwacht van deze Suzuki GSR 750.

Suzuki 2014 GSR750 Freegun
Ben benieuwd welk merk dit bij ons met Wibra durft te doen