Zoeken

Test: Harley-Davidson Electra Glide Ultra Limited

Traditionele waarden

14 april 2014
Inhoudsopgave
Test: Harley-Davidson Electra Glide Ultra Limited
Traditionele waarden
Bottom Power
Plezierjacht
Conclusie
Technische gegevens

Harley-Davidson Ultra Glide Ultra Limited

Het woord waterkoeling krijgen ze bij Harley-Davidson maar moeilijk de strot uit. De traditionele waarden, die het merk uit Milwaukee koestert, eisen dat het blok niet van uiterlijk verandert en al zeker niet dat het overstapt naar "the dark side", waar waterkoeling de norm is. Dat levert echter twee problemen op. De marketing vereist dat elk nieuw model meer te bieden heeft dan het vorige. En dus moet elke nieuwe generatie meer vermogen en koppel leveren, ook al heb je daar in de praktijk geen donder aan. Maar meer vermogen betekent meer brandstof verbranden en dat produceert meer hitte. DHarley-Davidson Ultra Glide Ultra LimitedJe zou het op 't oog misschien niet zeggen, maar de FLHTK is voor 2014 flink vernieuwdat vindt luchtkoeling op den duur niet leuk meer. Een tweede probleem is de emissie van schadelijke gassen. Om die in de hand te houden moet de motortemperatuur zo constant mogelijk zijn. En dus moet je een manier verzinnen om meer warmte af te voeren en de temperatuur constant te houden. Dat doet Harley bij het nieuwe 103 cubic-inch blok met wat zij zelf "Twin Cooling" noemen. Nu is het een twin en als je die koelt heb je twin koeling. Dus wat is er anders aan dan voorheen? In elk geval betekent twin cooling niet dat het blok wordt koel geblazen door twee rondborstige blondines met gelijke genen. Het betekent gewoon dat de koppen zijn voorzien van vloeistofkoeling, waarbij sneeky weggewerkte waterslangen het koelmedium naar in de beenschermen verstopte radiateurs wegwerken. Daarin zitten ook luchtkleppen waarmee je koude lucht naar je benen kunt laten stromen. Nu wel lekker, maar vanochtend was het nog -2. Toen had ik de kleppen dus echt wel dicht...

Mount Rushmore

De twin cooling is niet het enige verschil tussen de 2013- en de 2014-generatie van Harley. Er is een hoop veranderd als gevolg van wat zij zelf het project "Rushmore" noemen. Daarbij heeft men Harley rijders gevraagd wat er aan hun HOG verbeterd zou kunnen worden. En blijkbaar leverde dat een lange lijst met wensen op, want deze Harley Davidson Electra Glide Ultra Limited is voorzien van een lijst noviteiten waarmee je een closetrol vol kunt kalken. VHarley-Davidson Ultra Glide Ultra LimitedNet als bij BMW is ook bij Harley waterkoeling een duivels woord, en dus noemen ze het Twin Cooling Systemoor de dapperen onder u een opsomming: "Reflex"-gecombineerd remsysteem, hydraulische koppeling, stijvere 49mm voorvorkpoten, Boom! Box 6.5 infotainment-systeem met kleuren touch-screen, geïntegreerde GPS-kaarten en voice-control (9 talen), nieuwe Batwing kuip met splitstream luchtgeleiding, hoogglans zwarte binnenkuip, "Daymaker" LED koplamp en mistlampen, LED achterlicht op Tour-Pak, contrast-chroom Impeller gegoten aluminium wielen, gerestylede Tour-Pak met One Touch deksel en meer capaciteit, gerestylede zadelkoffers met One Touch deksel en meer capaciteit, One Touch benzinedeksel, Low-profile voorspatbord, grotere meters met betere graphics, nieuwe intuïtieve handbedieningselementen, verwarmde handvatten, Tour Pak bagagerek. Een berg noviteiten die de Harley een nieuw gezicht geven. Vandaar Mount Rushmore?

Twin Cooled

Harley-Davidson gebruikt al sinds mensenheugenis V-twins met een blokhoek van 45°, waarbij de beide drijfstangen op één en dezelfde kruktap zitten. Een blokhoek van 45° geeft ontstekingsintervallen van 315° en 405° en dat schijnt net iets langzamer te zijn dan een hartslag, zodat de theorie is dat het rijden met zo’n V-twin een rustgevend effect geeft op het menselijk gestel. Voluit heet het blok “Twin Cam 103” duidelijk aangeeft is, dat dit het blok over twee nokkenassen beschikt, een voor elke cilinder. Deze nokkenassen zitten niet in de kop, maar in de carters. De ene nokkenas wordt vanaf de krukas door een ketting aangedreven, de andere as krijgt zijn aandrijving vHarley-Davidson Ultra Glide Ultra Limited Harley-Davidson Ultra Glide Ultra Limited
Aan opbergruimte geen gebrek, Gaan met gemak Appies Kiloknallers in
Harley-Davidson Ultra Glide Ultra Limited
Een cockpit van een Antonov is er niks bij. In het midden onder de tellers de Boom Box!
Harley-Davidson Ultra Glide Ultra Limited Harley-Davidson Ultra Glide Ultra Limited
genoeg verkoeling...
ia een ketting die van de eerste nokkenas komt, maar dan aan de andere kant van het blok. De nokkenassen draaien in naaldlagers, die in het carter zijn geplaatst en bedienen de twee kleppen in elke aluminium kop via stoterstangen en tuimelaars. Maar ondanks deze tamelijk conventionele opstelling heeft dit blok wel hydraulische klepstoters, wat in de motorwereld nog altijd vrij zeldzaam is. Harley-Davidson past dit al sinds 1948 toe!

Actief in- en uitlaatsysteem

Afijn, even terug naar het 103 QI motorblok. Daarin lopen de aluminium zuigers in stalen cilinders. De krukas draait in grote rollenlagers. Het blok wordt gesmeerd via een dry-sump systeem, waarbij de olie in een aparte tank wordt bewaard, al is dat reservoir tegenwoordig in de transmissie geplaatst. De primaire overbrenging van de motor naar de transmissie wordt verzorgd door een aparte ketting, die in een aan de linkerzijde geplaatste kettingkast loopt. Een natte platenkoppeling met negen platen en - sinds dit jaar - hydraulische bediening zorgt dat het koppel naar de zes versnellings “Cruise Drive” transmissie wordt doorgegeven. Hoewel het motorblok een zorgvuldig gekoesterde, ouderwetse uitstraling heeft, is de techniek helemaal bij de tijd. Zowel de ontsteking als de sequentiële elektronische brandstofinjectie (ESPFI) worden aangestuurd door een motormanagement met OBD (On Board Diagnostics). Ook vrij bijzonder is het actieve in- en uitlaatsysteem. Zowel in het inlaattraject als het uitlaatsysteem zijn kleppen geplaatst, waardoor tussen twee in- en uitlaattrajecten kan worden geschakeld. De kleppen worden afhankelijk van ingeschakelde versnelling, toerental en stand gasklepsensor geopend of gesloten. Zo zorgen in bepaalde omstandigheden voor een verlaging van het geluidsniveau en andere omstandigheden voor een verhoging van het motorkoppel. De uitlaatgaskwaliteit wordt geregeld via een katalysator.

Harley-Davidson Ultra Glide Ultra Limited
Grappig, het laatste waar je aan denkt als iemand het over een Boom Box heeft is Harley, maar toch is het zo...