Zoeken

Test: Harley-Davidson Electra Glide Ultra Limited

Plezierjacht

14 april 2014
Inhoudsopgave
Test: Harley-Davidson Electra Glide Ultra Limited
Traditionele waarden
Bottom Power
Plezierjacht
Conclusie
Technische gegevens

Harley-Davidson Ultra Glide Ultra Limited

Qua uitrustingsniveau kan de Harley-Davidson Electra Glide Ultra Limited wedijveren met het gemiddelde plezierjacht in de haven van Monaco. Op een natte cel na is alles aan boord, zoals een Boom! Box 6.5 infotainment-systeem, voorzien van een kleuren touch-screen, CB, intercom en een GPS-systeem met geïntegreerde GPS-kaarten en voice-control met negen taalmogelijkheden. Routes kunnen naar het navigatiesysteem worden geüpload via een USB-aansluiting in het kastje naast het display. IHarley-Davidson Ultra Glide Ultra Limited Harley-Davidson Ultra Glide Ultra Limited
Dachten we dat Triumph tegenwoordig veel knopjes heeft...
Harley-Davidson Ultra Glide Ultra Limited Harley-Davidson Ultra Glide Ultra Limited
Oogt indrukwekkend en remt ook niet verkeerd. Zadel? Chesterfield zal je bedoelen
n het begin liep ik trouwens behoorlijk met het GPS te worstelen, want ik kon wel de route op het kleurenscherm zien, maar ik kreeg geen aanwijzingen in beeld. Na een stop op een parkeerplaats vond ik de layout-opties. Daarmee kon ik de aanwijzingen en een rijbaanassistent aanzetten, zodat ik de aanwijzingen wel in beeld kreeg en te horen kreeg via de getto-blaster in de kuip en de duo-armleuningen. Dit nadat ik eindelijk het volumeknopje op de linker stuurhelft had gevonden, waarvan de lettertjes alleen met een leesbril te lezen waren. Voor 49 plussers dan.d

Daymaker

Afijn, met WDR3 op maximum volume ging ik weer op pad, nu alles bedienend via de knoppen op de stuurhelften, zodat ik tijdens het rijden de handen aan de verwarmde handvatten kon houden. Inmiddels bleek het nut van de nieuw ontwikkelde verlichting. De "Daymaker LED koplamp" geeft solo een wat smalle balk licht, maar vergezeld van de LED mistlampen krijg je een compleet verlichtingsveld, dat mijns inziens nog wel iets meer hotspot verder weg op de rechter berm zou mogen geven. Maar met de zichtbaarheid zit het wel goed, want niemand mist die drie lichtbollen. OHarley-Davidson Ultra Glide Ultra Limitedf de enorme LED-balk op de topkoffer, die zelf ook gigantisch is en zelfs nog een bagagerek voor extra tassen heeft. Dankzij een koordje blijft het deksel mooi open staan, en omdat het koordje zichzelf oprolt komt het ook nooit tussen het deksel. Slim... Ook prettig is dat de nieuw vormgegeven zijkoffers nog groter zijn dan voorheen. Ze hebben een nieuwe grendel aan de binnenkant, tussen de koffer en het zadel. Handige bovenladers trouwens. Snap niet dat iemand ooit nog zijladers koopt. Heel handig is ook dat je dicht kunt doen zonder ze "op slot" te zetten, zodat je onderweg niet steeds de sleutels nodig hebt. Die heb je ook niet nodig voor het contact, trouwens. De keyless startblokkering zorgt ervoor dat niemand de motor kan starten en dat het alarm is ingeschakeld als de transponder niet in de buurt is. Loop je dus weg met de transponder in je zak, dan is de motor beveiligd. Stap je weer op, dan kun je meteen starten. Handig!

Spierballen

De Harley-Davidson FLHTK Electra Glide Ultra Limited brengt 398 kg op de schaal en hoe je het ook wendt of keert - of beter, als je hem wendt of keert - dan voel je dat best. Een keer had ik zelfs hulp nodig om hem tegen een flauwe helling op uit een parkeerplaats te drukken. Keren op de weg is ook lastig, je moet goed je evenwicht bewaren en op tijd de voeten op de grond zetten, anders heb je flinke fietskuiten nodig om hem weer overeind te drukken. En natuurlijk voel je het gewicht ook in het bochtenwerk. De HDEGULE is geen flitsend sturende machine, maar dat zal voor niemand een verrassing zijn. De Harley houdt van een zwierige rijstijl en laat zich rustig bochten in rollen en op het overigens perfect en soepel te doseren gas weer oHarley-Davidson Ultra Glidevereind zetten. Je kunt er best hard mee rijden over slingerwegen, maar je moet je koers goed plannen. Bochten moet je echt niet te hard nemen, dan wil de Harley de buitenkant van de bocht opzoeken. Het lekkerst is het om bochten met een remmende motor in te sturen, dan valt de Harley steeds verder de bocht in en zodra je het gewenste maximum hebt bereikt zet je het gas weer open, dan richt hij zich netjes op. Haarspeldbochten zijn wel iets om het zweet van op je voorhoofd te krijgen, want daar gaat evenwicht een rol spelen en als je dat verliest heb je kracht nodig om al het gewicht weer op koers te krijgen. Maar het stuurt verder wel heel vertrouwenwekkend, mede door de erg prettige vering. Die is oercomfortabel. Voor en achter is de motor soepel geveerd, met opbouwende stugheid en voldoende uitgaande demping zodat de machine niet deinerig wordt. Aan de voorzijde zou de machine van mij een tikje meer ingaande demping mogen hebben, nu voel ik bij herhaalde grove hobbels af en toe een stuitertje van het voorwiel. Verder niets dan lof, met name de rechtuitstabiliteit is goed. De machine laat zich niet snel van de wijs brengen door strepen of riches in de lengterichting en dat maakt het erg relaxed om er grote afstanden mee af te leggen.

Harley-Davidson Ultra Glide