Test: EBR 1190RX
Erik Buell
Toen Buell ineens werd beëindigd was het erg teleurstellend en emotioneel, maar ik was erg druk om te verzekeren dat er voor alle mensen een goede afvloeiingsregeling kwam. Ik had enkele opties, waaronder pensioen, maar ik besprak het met mijn vrouw en besloot dat er nog veel was wat ik wilde doen. Ik wist dat ik een geweldig team mensen had, en onafgemaakte zaken.
Ik moest een merknaam gaan bouwen en dacht: laten we met Buell’s gaan racen, laten we speciale race onderdelen voor Buell’s gaan maken en nieuwe dingen introduceren. Ik realiseerde me dat we betere motoren konden bouwen en ook een beter bedrijf. Ik geloofde echt in de jongens en de typisch Amerikaanse outside the box manier van denken. We kunnen een frisse wind door de motorindustrie laten waaien.
We hadden ondersteuning nodig en ik zei dat het een Aziatische firma moest zijn omdat er zoveel motorbedrijven in Azië zijn. Met Hero viel ik met mijn neus in de boter, het is een erg sterk bedrijf dat een cultuur heeft die dicht bij de onze staat. (Hero, dat in 2010 met Honda brak, is de grootste motorfabrikant van India en produceert zo’n 6 miljoen motoren per jaar, red.)
Pawan Munjal, de CEO van Hero MotoCorp, is een engineer, en dus snapt hij werkelijk het product. Ik was door een vriend geïntroduceerd, we spraken elkaar een aantal keren en hij zei: “Ik heb gebroken met Honda, jij met Harley. Waarom gaan we niets samen doen?”
Ik hou van motoren, ongeacht of het supersports zijn of gewoon als transportmiddel in Afrika worden gebruikt. Ik denk dat ze veel beter dan auto’s zijn. Ze zijn lichter, gebruiken minder energie en er zijn minder middelen nodig om ze te maken. We hadden veel discussies op dit vlak en ik was erg onder de indruk van hoeveel hij wist van technologie op hoog niveau, wat je niet zou verwachten van iemand die een bedrijf runt dat 100cc en 200cc motoren produceert.
Pawan zei: “Ik heb een concept voertuig nodig en heb weinig tijd,” dus maakten we de Leap (een prototype benzine/elektrische Hybrid) voor Hero, wat voor ons erg plezierig was om te doen. Hij zei: “Ik wil je bedrijf niet runnen, maar we zouden een partner kunnen zijn die je kunt vertrouwen.” En ze zijn een echt strategisch investeerder. (Het afgelopen jaar betaalde Hero $25 miljoen voor een 49,2% aandeel in EBR, red.)
Het is geen geheim dat we ook aan andere modellen werken, een naked 1190SX waarvan het doek al is gelicht en een dual purpose 1190AX die op de EICMA in Milaan zal worden gepresenteerd. We zijn een sportief bedrijf, maar wat dat is staat open voor discussie. Een motor hoeft geen clipons en kuip te hebben om fun te zijn. Als het licht kan zijn en wat vermogen en technologie heeft, dat is wat me aan het glimlachen brengt.
Het grootste productiecijfer dat Buell ooit in één jaar heeft gerealiseerd was 15.000 en ik denk dat het niet lang zal duren voordat we dit aantal zullen verslaan. We zullen nooit kleine motoren gaan bouwen, maar het is zeker zinvol om het scala uit te breiden en het maximale uit wat we ontwikkeld hebben te halen.
Het raceteam heeft veel potentieel en het is geweldig om twee Amerikaanse coureurs (Geoff May en Aaron Yates) in het WK Superbike te hebben. De motor waarmee we in Australië reden was een zo goed als standaard fiets, dus hebben we veel ruimte om te verbeteren. We gaan veel meer over de motoren leren en het is geweldig om mee te doen. De organisatoren zijn verheugd om ons in de series te hebben en wij zijn verheugd mee te doen.