Zoeken

Test: EBR 1190RX

Conclusie

2 september 2014

EBR 2014 1190RX

Hoewel er voor Erik Buell en zijn team nog veel werk in het verschiet ligt, zijn ze al behoorlijk ver gekomen met de creatie van de 1190RX. Verlost van het Harley-Davidson juk heeft Buell in de gelegenheid gesteld om motoren te ontwikkelen zoals hij het wil, in plaats van naar de pijpen van iemand anders te dansen. DEBR 2014 1190RXe lancering van de Buell 1125R in 2008 was ontsierd door motoren die onregelmatig liepen, amper af te stellen waren en waarvan de riemaandrijving brak. In schril contrast deed deze EBR vanaf het begin meteen goed z’n werk en aarzelde alleen toen ik te lang op de baan bleef en de tank bijna leeg reed.

Pas als de RX in een direct vergelijk naast z’n dichtste rivalen wordt gezet zullen we te weten komen of de 1190RX kan wedijveren met het beste uit Europa en Japan. Maar op basis van het bewijs van vandaag zal ‘ie dicht in de buurt zijn, zeker gezien de prijs die voor een motor die in kleine getalen als deze 1190RX wordt geproduceerd zeker competitief kan worden genoemd. De RX is zeker de beste sportmotor die ooit in Amerika is gebouwd. Erik Buell zal ongetwijfeld nog een aantal hobbels in de weg moeten nemen, maar hij is terug en de toekomst van z’n bedrijf is ongetwijfeld nog nooit zo zonnig geweest.

  • krachtig en koppelsterk motorblok, lichtvoetig rijwielgedeelte, krachtige remmen, exclusiviteit
  • geen quickshifter, tractiecontrole niet tijdens het rijden in te stellen, zware koppeling