Zoeken

Dubbeltest: Honda NC750X en NC750D Integra

NC750D Integra

11 februari 2014
Inhoudsopgave
Dubbeltest: Honda NC750X en NC750D Integra
Nieuw denken
NC750X
NC750D Integra
Conclusie
Technische gegevens

Honda Integra 2014

Na de lunch was het de beurt aan de NC750D, beter bekend als Integra, om dezelfde route in omgekeerde volgorde te rijden. In tegenstelling tot de NC750X (en uiteraard ook de NC750S) heeft Honda het niet alleen bij het motorblok en DCT gelaten voor wat betreft de lijst van vernieuwingen bij de Integra. Als enige van de drie NC modellen heeft Honda ook het design van de scooter grondig onderhanden genomen, op bHonda Integra 2014Op veler verzoek de jethelm thuis gelatenasis van feedback die het van klanten heeft gekregen. Een van die klachten was dat voor grotere rijders de voorpartij te fors en er dientengevolge te weinig beenruimte was, wat Honda heeft opgelost door de achterkant van het beenschild 80 mm naar voren te plaatsen. Ook zijn de treeplaten aan de voorkant 45mm breder gemaakt, om meer ruimte voor je voeten te creëren, mocht je ‘voeten vooruit’ willen rijden. Daarnaast is het profiel van het zadel aangepast – het is nu 40 mm smaller, waardoor bij gelijk gebleven zithoogte van 790 mm de voeten nu gemakkelijker aan de grond te zetten zijn. Ook is het zadelomtrek nu van een ander materiaal met meer grip gemaakt, net als de twee andere NC’s. Tot slot is het zijaanzicht van de stroomlijn op meerdere punten aangepast om de Integra een sportievere uitstraling te geven, die nog eens extra wordt onderstreept bij de twee Integra S uitvoeringen.

Honda Integra 2014
Zien we daar voetje van de vloer à la supermotard?

Hoewel de NC750X en NCHonda Integra 2014 Honda Integra 2014
Als enige van de NC familie heeft de Integra een 2 kilo lichtere aluminium achterbrug gekregen. Echt, de koplamp is identiek aan de andere NC's. De knippers vertekenen het beeld
Honda Integra 2014 Honda Integra 2014
Opbergvakje om je prullaria in op te bergen. Aan de andere kant zit de handrem
750D Integra in basis dus hetzelfde zijn – frame, benzinetank, airbox, uitlaat, radiateur, wielen, remmen, koplamp, knipperlichten en display zijn bij alle drie de NC modellen identiek, zijn de twee fietsen totaal niet met elkaar te vergelijken. Logisch horen we je denken: de een is een motor en de ander een motorscooter, maar juist dát heeft het razend knap van Honda gemaakt om dezelfde basis voor twee totaal verschillende concepten te gebruiken. Het enige verschil tussen de twee modellen wat geometrie betreft is de wielbasis, die bij de NC750X 15 mm langer is, wat volledig voor rekening van de langere vering komt. Qua rijden zijn het twee fietsen die naast veel overeenkomsten echter ook totaal verschillend zijn. Overeenkomstig is het neutrale stuurgedrag en de performance van het motorblok, waarvoor dezelfde superlatieven gelden als bij de NX750X. Misschien komt het sterkere blok bij de Integra zelfs nog beter uit de verf, gezien het feit dat deze rijklaar de nodige kilo’s meer op de schaal brengt.

Honda Integra 2014Maar ehmm, wat is het nou, een motor of een scooter?De verschillen werden pas goed duidelijk bij het tempo ‘gas-erop’, waar de scooter veel eerder de neiging had over de voorkant naar buiten te stempelen. Vanuit het perspectief van een scooter bekeken stuurt de Integra echter fenomenaal, alsof je met een normale motor aan het rijden bent. Niks geen flex in het rijwielgedeelte zodra het tempo wordt opgevoerd, niks geen onderbemeten remmen of dito vering, maar een scooter die prima over een bergweg te jagen is. Hoewel het wel jammer is dat het windscherm niet in hoogte is in te stellen is de bescherming verder prima voor elkaar en ook is in het beenschild een net opbergvakje aangebracht, maar toch blijven we vraagtekens houden bij dit concept. Een échte scooterrijder zal de open ruimte tussen de benen zoals bij een normale scooter – en dientengevolge gemakkelijke instap – missen, evenals de ruimte onder het zadel waar nu maar net een helm inpast. Terwijl aan de andere kant de Integra voor de gewone motorrijder waarschijnlijk een té hoog scootergehalte heeft.

Honda Integra 2014