Zoeken

Vergelijk Kawasaki ZX-6R en Honda CBR600RR

Of Rendez Vous?

12 november 2013
Inhoudsopgave
Vergelijk Kawasaki ZX-6R en Honda CBR600RR
Deja vu
Of Rendez Vous?
Conclusie
Technische gegevens

Honda CBR600RR 2013

Gezeten op de in Repsolkleuren gehulde CBR rij ik met gezwinde spoed richting rendezvous, waar ik zoals gebruikelijk weer eens op de directeur kan wachten. Relaxed rijdend blijk ik toch veel vroeger op plaats van bestemming  te zijn dan gepland.. precies zoals vroeger. Zonder dat je het merkt ben je gewoon goed rap, ook met een 600je. Of moet ik zeggen ‘juist met een 600je’, de zitpositie is naar verhouding nog compacter dan een 1000cc, met alle gevolgen van dien voor het rijcomfort in combinatie met winddruk. En dan is er natuurlijk gewoon nog de kick. De Honda is te allen tijde snaarstrak en laat zich heel gefocust sturen waar je op richt. Toch valt de motor best klein uit en stiekem begin ik me te realiseren dat het hele “die ruit is veel te laag” verhaal dat de collega’s zo graag op de pen nemen als er weer een nieuwe motor geïntroduceerd wordt me toch wel wat logisch begint over te kKawasaki ZX-6R 636 2013 Kawasaki ZX-6R 636 2013
Nieuw, nieuw en nieuw... Kawasaki wil wel graag laten weten dat ze er hard voor gewerkt hebben
Kawasaki ZX-6R 636 2013
Qua styling heeft de motor dan ook veel weg van zijn grote broer. En het werkt nog ook
Kawasaki ZX-6R 636 2013 Kawasaki ZX-6R 636 2013
omen. Waarom? Omdat ik normaal op de motor zittend van bóvenaf door de ruit kan zien of het neutrallampje brandt. Klein aanvoelen oké, maar dit is wel wat veel van het goede. De windbescherming wordt er ook niet veel beter op, al is dat nog best te doen.

Het allereerste dat je merkt zodra je op de Kawasaki stapt is hoeveel deze motor meer is gespitst op dagelijks gebruik. Door normále mensen. Plots hoef je geen Japanner meer te zijn om comfortabel(er) te zitten en al je ledematen kwijt te kunnen en dat is best een aangename verrassing. Zoveel scheelt het niet eens als je een meetlint zou nemen, maar het is allemaal toch net even wat slimmer in elkaar gezet. Geen moeite met het dashboard bijvoorbeeld, maar de schijnbare ruimte die je extra hebt zal ook komen door het feit dat Kawasaki de ruit ‘zwevend’ monteert waardoor het al snel een stuk luchtiger lijkt, om maar een voorbeeld te noemen.

Al rollend wordt het verschil nog groter. Kawasaki heeft er hard aan gewerkt blijkbaar, maar het resultaat mag er dan ook wezen. Die extra zes procent geven de motor zeker onderin een boost waar de CBR gewoon geen antwoord op heeft. Zo lang je niet achter de toerenbegrenzer aan jaagt, in de praktijk dus bijna altijd, heeft de ZX-6R aanzienlijk meer boost dan de CBR. In de stad, er net buiten en overal waar je het gas niet vol open kunt gooien. Met inachtname van het eerder genoemde komt dat in ons land dus officieel neer op “altijd”. De motoren lopen ongemerkt al veel harder dan toegestaan (en zeker als je in de powerband zou willen komen), met de dikkere buik van de Kawa wordt dat nog eenvoudiger. Of andersom is het met de groene dus net even dat beetje meer ‘te doen’ dan op de Honda. Niet dat de CBR zo’n leegte kent, de Kawa is alleen een stuk voller.

Honda CBR600RR 2013Dat wordt anders als het er op aan komt. Een van de redenen dat die Van der Mark er nog zo mee rond komt is het feit dat helemaal bovenin de Honda nog best bij kan blijven. Bovenin het toerengebied zijn de verschillen zo klein dat Kawasaki’s voorsprong lang niet zo voor de hand liggend meer is en dat is uiteraard goed nieuws voor de fans.
En het is ook niet dat de CBR niks meer waar kan maken. Qua sturen wil de Kawa af en toe enes wat ondersturen en wijd uitlopen, waar de Honda prima binnen de lijntjes blijft. En als we het over ‘real life’ hebben is de CBR ook net ietsje zachter, iets soepeler afgeveerd. Een klein beetje maar en ruim binnen de stelmogelijkheden van beide machines (het kan dus met gemak andersom), maar dit is de standaardsetting van beiden.

Waar het echt op aan komt is natuurlijk de aanvalsmodus. En daar ligt de tweede troef voor de CBR: zonder enige moeite is de RR direct en zeker op één oor te leggen, bekende weg of niet. de Kawasaki heeft daar meer moeite mee en kijkt liever de kat uit de boom totdat bekend is waar de grenzen liggen. Op een onbekend stuk weg is de Honda dus in het voordeel, op het circuit – na wat verkenning- wordt dat pas anders. Maar als het zover is komt de ZX-6R weer sterk terug. Leg je de CBR in één keer vol op je knie, kost het je vervolgens wel moeite er nog meer uit te halen. Met de Kawasaki  lijkt het in beginsel wat moeilijker, maar betaalt de progressie zich beter uit. Na verloop van tijd leg je de ZX dus ook flink op zijn kant en hebt daarbij nog ruimte voor méér. Het potentieel is er, je zult er alleen dieper voor moeten gaan.

Kawasaki ZX-6R 636 2013