Zoeken

Vergelijk: Hyper SP versus CB500X en Alto 1.0 EASSS

Doorschuiven maar

24 september 2013
Inhoudsopgave
Vergelijk: Hyper SP versus CB500X en Alto 1.0 EASSS
Porno of praktisch?
Doorschuiven maar
Slingeren maar
De mening van...
Conclusie
Technische gegevens

Hypermotard SP vs CB500X en Alto 1.0

Met de betere stuurwegen van de Belgische Ardennen in het verschiet biedt Vincent zich belangeloos aan om de resterende snelwegkilometers tot onder Maastricht per Alto af te leggen. Thomas schuift door naar de Honda CB, terwijl ik de Hyper SP van Thomas overneem. Het is alweer een paar maanden geleden sinds de (her)lancering van de SP op Corsica, maar eenmaal het been over het zDucati Hypermotard SPWas toch echt niet van plan om vandaag nog af te stappenadel is het alsof ik al jaren een innige relatie met de Ducati heb. De fiets heeft weliswaar met 890 mm een ongekend hoge zit, maar eenmaal het paard bestegen zit alles precies op z’n plek en voel ik me meteen thuis, als in een Chesterfield. Nog voordat het parkeerterrein is verlaten heeft de Duc al het voorwiel gelift, om dat op de invoegstrook in tweede versnelling nog eens dunnetjes over te doen. Alsof ze “Welkom thuis” tegen me wil zeggen. Binnen notime zijn hoogst illegale snelheden bereikt, waarna het gas wordt dichtgedraaid om zowel de CB als de Alto kans te geven het gat weer te dichten. Het tempo wordt op 135 km/u gezet, wat nét te hoog is voor de Alto om aansluiting te vinden. Niet dat de Alto het tempo niet aan zou kunnen, verre van dat, maar waar bij de motoren een streep gas voldoende is om wat auto’s te vlug af te zijn moet bij de Alto het gas worden gelift om die gehaaste automobilist voor te laten gaan. En dat is wat je bij een tempo van 130 km/u op de klok in de Alto juist niet wilt.

Waar Vincent alle zeilen moet bijzetten om ons in de Alto niet uit het oog te verliezen, wordt Thomas bij dit tempo haast gek van de windbuldering rond z’n helm. De CB500X beschikt weliswaar over een aangename windbescherming, maar de in hoogte instelbare ruit veroorzaakt wél turbulentie precies daar waar je kop tijdens het rijden zit. De Hyper SP is wat protectie betreft het meest karig uitgerust, maar heeft wél als voordeel dat bij dit tempo het juist vanwege het ontbreken van een ruit heerlijk stil is in de helm. Pas bij snelheden boven de 160 km/u gaat het gebrek aan windbescherming opspelen, maar dan nog heeft dit mijn persoonlijke voorkeur: liever vol in dHonda CB500XValsspelers, stiekem de sleutel van tafel grissen...e wind en stil in de helm dan goed beschermd achter een ruit, maar wel knettergek van de windruis. Overbodig te vertellen dat ook de Alto bij deze snelheden heerlijk stil is, de enige herrie is het geluid wat via Studio Brussel uit de speakers schalt.

Ondanks het relatief drukke verkeer én de wegwerkzaamheden aan de nieuwe ondergrondse A2 bij Maastricht wordt gezamenlijk de volgende stop, de eerstvolgende pomp voorbij Maastricht, bereikt. Nu gebied te eerlijkheid wel te vertellen dat Vincent het nodige geluk aan zijn zijde had: bij het eerste verkeerslicht stond amper verkeer, terwijl de groene golf (en nee, dan hebben we het niet over een milieuvriendelijke auto van Duitse makelij) ons dwong om de maximum snelheid niet te overschrijden. En dientengevolge het hele traject bij Maastricht gezamenlijk werd afgelegd. Heeft de Ducati op de snelweg me al in positieve zin verrast, tijdens het tanken doet de IDucati Hypermotard SP
Zestienduizenddriehonderdnegentig euro. Valt best mee als je het snel genoeg zegt
Ducati Hypermotard SP Ducati Hypermotard SP
krijg je wel state-of-the-art spullen voor terug
Ducati Hypermotard SP
Doet u deze maar. En nee, je hoeft 'm niet voor me in te pakken, ik neem 'm zo wel mee...
taliaan dat nog eens dunnetjes over: de übervette fiets noteert een verbruik van bijna 1:20 en doet daarmee bar weinig onder voor de CB500X ‘woonwerk’ fiets die een verbruik van 1:23,5 noteert. Bij de Alto zijn nog maar amper blokjes benzinevoorraad gedoofd, waardoor deze ditmaal de tankbeurt overslaat.

Overstappen van de Hyper SP naar de CB500X is op z’n zachtst gezegd een cultuurshock te noemen. Tegenover de Ducati voelt de Honda alsof je op een brommer bent gestapt, zo laag is het zadel vergeleken met de Italiaan. Terwijl deze bij de CB500X met 790 mm toch niet echt superlaag te noemen is. Sterker: hadden we de CB met soortgenoten van hetzelfde kaliber vergeleken, dan was het ons waarschijnlijk niet opgevallen. Vergeleken met de Hypermotard SP is niet alleen het zadel lager geplaatst, maar zit het stuur verhoudingsgewijs ook een stuk hoger en is het smaller dan dat van de SP. Heerlijk voor gebruik in het dagelijkse verkeer, maar voor het betere (lees: agressievere) stuurwerk wordt toch de zithouding van de Hypermotard SP geprefereerd. Waaruit eens te meer weer blijkt hoeveel invloed andere motoren op het eindoordeel in een vergelijkingstest hebben. Op voorhand waren we alle drie van de CB500X overtuigd, maar in dit vergelijk slaagt de fiets er maar niet in om uit de schaduw van de andere twee te treden. Terwijl er wat rijden betreft eigenlijk maar weinig op de fiets is aan te merken. De zit is heerlijk ontspannen en juist dankzij die 790 mm zadelhoogte krijg je gemakkelijk beide voeten aan de grond – wat in de file wel zo gemakkelijk is, terwijl de 471cc paralleltwin potent genoeg is om je rijbewijs kwijt te kunnen raken en hij de Hyper SP op straat serieus partij weet te bieden.

Hypermotard SP vs CB500X