Zoeken

Vergelijk: Adventure EDS vs. Multistrada 1200 S Granturismo

Elektronica

17 april 2013
Inhoudsopgave
Vergelijk: Adventure EDS vs. Multistrada 1200 S Granturismo
Hermandad
Lente? Erwtensoep zul je bedoelen
Comfortabel knallen
KTM 1190 Adventure EDS
Ducati Multistrada 1200 S Granturismo
Elektronica
Conclusie
Technische gegevens

KTM 1190 Adventure vs. Ducati Multistrada 1200 S Granturismo

Zowel bij de KTM Adventure als de Ducati Multistrada maakt elektronica een erg belangrijk onderdeel uit van de fiets. Bij de KTM is het menu eenvoudig te bedienen middels vier knoppen op de linker stuurarmatuur, waar dat bij de Ducati ook links is ondergebracht maar wel een stuk ingewikkelder gaat. Met vier knoppen (scrollen naar boven of beneden, enter en escape) kan gemakkelijk door het uitgebreide menu worden gebladerd Ducati Multistrada 1200 S Granturismoen de motor geheel naar eigen geur en smaak worden ingesteld. Naast een dubbel tripmenu met een waslijst aan informatie inclusief verbruiksindicatoren en nog resterende kilometers kunnen de motormapping, de setting van de vering, de tractiecontrole en het ABS onafhankelijk van elkaar worden ingesteld.

Bij de Multistrada kan dat ook, maar gaat dat wel een stuk complexer. In principe stel je alleen de motormapping in, wat op zijn beurt weer aan een bijbehorende veringstand is gekoppeld, maar ga je dieper in het menu (door de onderste menuknop drie seconden ingedrukt te houden) dan kun je dat helemaal naar eigen geur en smaak aanpassen. Zo werd door ons in de ‘Urban’ modus het vermogen op 150 pk gezet en in ‘Sport’ modus de tractiecontrole naar stand 2 gezet. De gekozen settings worden bij de Multistrada in een kleiner separaat digitaal menu getoond.
Het switchen van rijmodus gaat bij de KTM redelijk direct, maar een fractie van een seconde moet het gas worden dichtgedraaid waarhet gas bij de Ducati ruim twee seconden dicht moet zijn. Ook de vering kan bij de Multistrada in het diepere menu nog worden aangepast en twee standen straffer of juist zachter worden gezet tDucati Multistrada 1200 S Granturismo Ducati Multistrada 1200 S Granturismo
Bediening van het menu, boven de Ducati, beneden de KTM. Waar het menu van de KTM kinderlijk eenvoudig is, waren we bij de Ducati twee dealers verder voordat we snapten hoe het werkt.
KTM 1190 Adventure EDS KTM 1190 Adventure EDS
en opzichte van de desbetreffende stand, waardoor de complete motor geheel naar eigen geur en smaak kan worden ingesteld en dus een flink stuk uitgebreider is dan de drie standen van de KTM. Uiteraard kan bij beide motoren de veervoorspanning worden ingesteld, waar te kiezen valt tussen solo, solo met bagage, duo en duo met bagage.

Ook de tractiecontrole kan in het menu worden ingesteld, waarbij de Multistrada wel veel meer instelmogelijkheden heeft, maar het systeem van de Adventure slim is ingesteld. In tegenstelling tot de 8 standen (plus uit) van de Duc kan bij de KTM de tractiecontrole in het menu alleen worden uitgezet, maar past z’n eigen wel aan de desbetreffende rijmodus aan. De tractiecontrole is gekoppeld aan een hellingshoek sensor, waardoor in ‘Sport’ onder hellingshoek meer wielspin wordt toegelaten dan in ‘Street’. In Enduro modus wordt zelfs wielspin tot 50% toegelaten, waardoor je meer grip in het zand krijgt. Voor wat betreft het ABS zijn beide motoren met een gecombineerd remsysteem uitgerust, waarbij met de voorrem ook de achterrem wordt bediend. Bij de KTM kan met motor uit worden gekozen tussen aan of uit en bij draaiende motor tussen ‘Street’ en ‘Offroad’, waarbij bij de laatste stand het achterwiel kan worden geblokkeerd. Bij de Ducati kan het ABS in drie standen (en uit) worden ingesteld, waarbij stand 2 de meest neutrale is, in stand 3 achterwiellift wordt toegestaan en stand 1 voor offroad kan worden gebruikt. In die stand zit bij bedienen van de voorrem er een vertraging van enkele seconden naar de bediening van het achterwiel, waardoor slides kunnen worden gemaakt.

KTM 1190 Adventure EDS