Zoeken

Test: Yamaha Super Tenere Worldcrosser

Makkum, niet mokken...

3 februari 2013
Inhoudsopgave
Test: Yamaha Super Tenere Worldcrosser
Wereldreizigers
Makkum, niet mokken...
Conclusie
Technische gegevens

Yamaha Super Tenere Worldcrosser

Bij Amersfoort duiken we de snelweg op, waar de motor zijn potentie mag laten zien. Vergeleken met de 2012 BMW GS, die zelfs over iets meer vermogen beschikt, voelt de Yamaha beduidend sterker. Wat voornamelijk voor rekening van de veel mooiere koppelkromme komt, bij de Yamaha is dat erg lineair tot 8.000 tpm, Yamaha Super Tenere Worldcrosserwaarbij het geen enkele noemenswaardige dip vertoont. Ongeacht het toerental, geef gas en de Super Ténéré gaat er meteen vandoor. Een versnelling te hoog geselecteerd? Geen probleem, de Yamaha sleurt er gewoon vandoor. Wat een verschil met de GS, die al bij een kruissnelheid van 100 km/u twee versnellingen moest worden teruggeschakeld om vlug een paar auto’s in te halen. Toegegeven, dat was destijds wel met de 30 kilo zwaardere GS Adventure tijdens het vergelijk met de Tiger Explorer en de Crosstourer, maar toch.

De snelwegkwaliteiten van de Super Ténéré zijn dus zondermeer goed te noemen; het comfort en de windbescherming zijn voor ondergetekende met 1.78 mtr precies op maat en geven een ontspannen gevoel. De ruit is helaas maar in twee standen in te stellen – een volledig in hoogte instelbare ruit was fraaier geweest, maar wij zagen geen reden om de standaard instelling aan te passen. Het zadel is hard genoeg om probleemloos lange afstanden af te leggen, zonder daarbij een pijnlijk zitvlak te krijgen, en dankzij z’n hoge zit heb je veel overzicht in het verkeer.

De Worldcrosser beschikt over een klassieke rijwielophanging, met een 43 mm upside down voor en een dubbelzijdige achterbrug met ingebouwde cardanaandrijving en monoshock aan de achterkant. Het geheel is rondom geheel naar wens in te stellen en voldoet volledig aan de eisen die je aan een allroad zou mogen stellen. Een systeem om de vering –tijdens het rijden- elektronisch in te stellen ontbreekt, maar dat werd door ons niet echt als Yamaha Super Tenere Worldcrosser Yamaha Super Tenere Worldcrosser
Zwart geanodiseerd aluminium rondom, de Worldcrosser is klaar voor het grote avontuur
Yamaha Super Tenere Worldcrosser
Of dat ik nog niet moe aan het worden ben? Wat mij betreft gaan we door tot de zon ondergaat
Yamaha Super Tenere Worldcrosser Yamaha Super Tenere Worldcrosser
Het display oogt stoer en robuust, maar is niet écht uitgebreid en blinkt buiten toerental en snelheid niet uit in afleesbaarheid. De bediening is helaas niet op het stuur ondergebracht.
een gemis ervaren. Op de snelweg is de rechtuit stabiliteit prima voor elkaar, pas boven de 180 km/u heeft de fiets de neiging te gaan pendelen. Bij normale snelheden is de fiets echter enorm stabiel, wanneer moedwillig spoorvorming wordt opgezocht weet de Super Ténéré de onstabiliteit weer snel terug te zetten in stabiliteit. Ook oneffenheden worden door de soepele vering gemakkelijk geabsorbeerd en vlot geneutraliseerd.

We verlaten de snelweg en zetten koers richting het pittoreske plaatsje Durgerdam, waar bij een korte stop koffie met appeltaart naar binnen wordt gewerkt. Aanwezig is ook een Duitse motorclub, die opvallend veel aandacht voor de Worldcrosser heeft. Yamaha’s Super Ténéré ‘Parijs-Dakar’ marketing verhaal is onze Oosterburen blijkbaar niet ontgaan, chauvinistisch als de Duitsers normaal gesproken zijn weten ze de fiets enorm goed te waarderen. En geef ze eens ongelijk, naar buiten kijkend is de Worldcrosser in deze ambiance zondermeer een eyecatcher tussen de kleurrijke houten huisjes. Met de inwendige mens weer gevuld wordt binnendoor de route langs het IJsselmeer afgelegd richting de afsluitdijk.De Yamaha laat zich speels en trefzeker sturen, waar de Bridgestone Battle Wing banden, de lichte aluminium spaakwielen en het door Yamaha boven aluminium verkozen stalen Yamaha Super Tenere Worldcrosser Yamaha Super Tenere Worldcrosser
De extra breedstralers misstaan de Worldcrosser zeker niet, evenals de stoere wavedisks die de standaard versie trouwens ook al heeft. Het gecombineerde ABS remsysteem gaf geen reden tot klagen
Yamaha Super Tenere Worldcrosser
Wáát, is het al zo laat? Opschieten dan voordat de zon écht ondergaat
frame ongetwijfeld debet aan zijn. Een bocht insturen is een eitje; insturen en de rest volgt als vanzelf, de motor lijkt als op rails te gaan. De Worldcrosser doet wat hij moet doen en wat je van ‘m mag verwachten. Ook de remmen zijn bij de fiets prima voor elkaar, het unieke gecombineerde ABS remsysteem – wat volgens Yamaha vooral offroad een voordeel moet zijn – remt als een erm… dijk.

Op de afsluitdijk staat een behoorlijke puist wind, waardoor we extra alert zijn en de snelheid op de omstandigheden aanpassen. De Yamaha deert de flinke wind echter niet en blijft ook nu goed controleerbaar. Eenmaal de afsluitdijk gepasseerd kan de route binnendoor via het fraaie Friesland met de wind in de rug worden voortgezet. We hobbelen verder langs de wegen rondom de voormalige Zuiderzee, waar we via Makkum en Workum afdalen naar het zuiden en daarbij genieten van de mooie wegen en vergezichten langs het water. Ondanks dat de Yamaha met een cardan is uitgerust voelt de fiets eerder alsof hij kettingaandrijving heeft. Vervelende cardan-reacties is de Worldcrosser vreemd, dankzij Yamaha’s cardanontwerp waarbij het kroonwiel onder de aandrijfas draait. Tezamen met de lange achterbrug moet dit volgens Yamaha de liftreactie bij acceleratie elimineren. En dat werkt.

De Super Ténéré Worldcrosser is verder met een drietraps instelbare tractie controle uitgerust, waarbij je kunt kiezen tussen Tour, Sport en uit. Ons uitstapje over zandpaden en gravelwegen leert dat de tractiecontrole goed werkt, maar het verschil tussen Tour en Sport is niet echt groot. In beide standen grijpt de tractiecontrole al snel in, met het bekende geluid van een onderbroken ontstekingsmechanisme als gevolg. Bij nat weer hebben we de tractiecontrole helaas niet kunnen beproeven, tijdens de testperiode was het – voor 2012 begrippen – eens ongekend droog.

Yamaha Super Tenere Worldcrosser