Zoeken

Introductie Yamaha XV950 (R)

Conclusie

13 augustus 2013
Inhoudsopgave
Introductie Yamaha XV950 (R)
In de geest van de Custom-scene
Highway of Canyon kronkelweg
Conclusie
Technische gegevens

Yamaha XV950R

Met de lancering van de XV950 en XV950R heeft Yamaha zich helemaal op de populaire trend van Bobber motoren gericht. De combinatie van kwalitatief hoogwaardige achterveren en de aantrekkelijke kleurstelling maken het R-model ten opzichte van de standaard XV prijstechnisch erg interessant, daar het verschil tussen beide modellen slechts ongeveer 300 euro bedraagt – de verkoopprijs van beide modellen wordt in Nederland pas 1 oktober bekend gemaakt, maar zal naar verwachting niet veel duurder zijn dan de XV950 Midnight Star.

Als het aan Yamaha ligt is met die verkoopprijs het einde van het te investeren bedrag echter nog lang niet behaald – bij de dealers moeten met originele accessoires volhangen showmodellen worden geëtaleerd om de lust naar verregaande individualisering met in eigen huis ontwikkelde accessoires op te wekken. Hetzij door de sportieve richting met bikini-stroomlijn en Akrapovic uitlaatsysteem in te slaan, hYamaha XV950etzij een tourvariant met verschillende windschermen en zadeltassen. Of de momenteel bijzonder populaire Vintage-look met harmonicarubbers om de vorkpoten, spaakwielen en metalen behuizingen voor verlichting en instrumenten.

Yamaha hoopt met de lancering van de XV950 en XV950R een jong publiek aan te spreken die moderne Bobber-stijl motoren gave fietsen vinden, maar niet in staat zijn om de motor zelf te bouwen of voor flink wat geld de custom-ombouw te laten doen. Het idee heeft een zekere charme – in de Verenigde Staten, waar Bobbers momenteel helemaal de trend zijn. Of dat voor de oude wereld ook zo is, waar aan stuureigenschappen veel meer waarde wordt gehecht, is echter nog maar de vraag.

  • gecultiveerde motorloop, talrijke accessoires, degelijke afwerking
  • stuureigenschappen voor verbetering vatbaar, weinig grondspeling, karige duozit