Zoeken

Introductie: MV Agusta Brutale 800

Groter = sterker, logisch toch?

23 januari 2013
Inhoudsopgave
Introductie: MV Agusta Brutale 800
Groter = sterker, logisch toch?
Viva le Gendarmerie
Conclusie
Technische gegevens

MV Agusta 2013 Brutale 800

Door de achtergrond van een met race-successen, exotische motorfietsen en financiële problemen gespekte roemruchte geschiedenis zou je van MV Agusta verwachten dat het de laatste motorfiets fabrikant zou zijn die ongeschonden de wereldwijde economische crisis zou doorstaan. Echter, door een omvangrijke herstructurering van het ondernemen, die in augustus 2010 werd ingezet, ziet de toekomst er in werkelijkheid zondermeer goed uit. In augustus 2010 werd de merknaam door grote baas Claudio Castiglioni voor het symbolische bedrag van één euro weer teruggekocht en beëindigde daarmee een tweejarige, extreem kostbare verbintenis met Harley-Davidson. MV Agusta 2013 Brutale 800
Het 798cc motorblok is eigenlijk niet een langeslag versie van de 675, maar de driecilinder zoals MV Agusta in eerste instantie voor ogen had
MV Agusta 2013 Brutale 800
Het blijft natuurlijk kunst met de hoofdletter K
Op dat moment omvatte het MV Agusta gamma om precies te zijn drie modellen, de supersportieve F4 en twee Brutale viercilinders, waarvan het jaar daarvoor in totaal een heuse 2213 stuks waren verkocht. Sindsdien heeft zich de verkoop erg goed ontwikkeld, voor 2012 kwam het totaalcijfer van 7.500 stuks in zicht – wat neerkomt op een toename van meer dan 200% in tijdsbestek van drie jaar. In de laatste jaren produceerde MV Agusta regelmatig verlies, maar voor dit jaar verwachten de Italianen een eerste kleine winst te kunnen noteren. Een winst die in eerste instantie voor rekening van de nieuwe driecilinders komt, die door de Italiaanse roemruchte fabrikant het afgelopen jaar werden gelanceerd.

Geheel actueel lonkt de naakte schoonheid van de landwegen, de MV Agusta Brutale 800 van uit het zadel ons toe. Het uitstapje met de Italiaanse schoonheid gaat echter niet zonder slag of stoot, daar de timing eigenlijk haast niet slechter had kunnen zijn. Na een goed half uur op de nieuwe Brutale 800 in de Zuid-Franse nevel te hebben vertoefd ontdek ik eindelijk een streep droog en verkeersvrij asfalt, ga in de tweede versnelling vol op het gas en wordt verwend met een zich krachtig naar voren katapulterende MV Agusta die daarbij gewillig het voorwiel richting luchtruim lift. Doch de vreugde is van korte duur, als twee motoragenten de hoek om komen gestuurd. Oeps! Ik had niet gedacht, dat een motor met tot dat moment zo ingetogen karakter zo spontaan het luchtruim zou verkiezen. MV Agusta 2013 Brutale 800Gelukkig voor mij maakt de Franse Gendarmerie zich niet druk om mijn ongeplande en abrupt afgebroken wheelie, ik denk niet dat mijn excuus – dat deze Brutale 800 zó veel sterker is dan de 675 variant – veel indruk zou hebben gemaakt.

Toch is dat precies het geval bij deze fiets. Puur optisch gezien is de nieuwe 800 identiek aan de Brutale 675, afgezien van de nieuwe frisse kleurtjes en afgezaagde details als bijvoorbeeld de instelmogelijkheid aan de bovenkant van de voorvork. Toch is het de plus van 123 cc, die door het verlengen van de slag naar 54,3 mm is ontstaan – de boring is met 79 mm gelijk gebleven, dat de 800 Brutale een totaal andere motor maakt met een extra portie stuwkracht en een veranderd rijkarakter. Hetgeen ook overduidelijk uit de vermogensgrafiek blijkt, bij dit grotere model staan bij 6.500 toeren vijf paarden meer ter beschikking, wat zich bij 8.500 toeren zelfs vertaalt naar 100 pk voor de 800 tegenover net 80 pk die op dat moment bij de 675 beschikbaar zijn. Bij 11.000 toeren, het punt waarop bij de 800 het maximale vermogen van 125 pk wordt vrijgegeven, moet de 675 genoegen nemen met een ‘schamele’ 108 pk. Nog duidelijker is het verschil voor wat het koppel betreft: met 81 Nm levert de 800 rond een kwart meer, wat bovendien al bij 8.600 toeren wordt afgegeven waar de 675 zijn maximale koppel van 65 Nm pas bij 12.000 toeren bereikt. De voordelen van de 800-motor moge geen verrassing zijn, als je bedenkt dat dit de cilinderinhoud is waarvoor de driecilinder oorspronkelijk was ontwikkeld. Het was echter wijlen eigenaar en CEO Claudio Castiglioni die de 675 als premiummodel van de nieuwe driecilinder modellenlijn de voorkeur gaf – voor de sportgekke chef was de reglementsconforme Supersport configuratie voor de gestroomlijnde F3 belangrijker, om deze sneller in verschillende raceklassen in te kunnen zetten en daarmee de roem van het merk weer een nieuw leven in te kunnen blazen. MV Agusta 2013 Brutale 800Chef Techniek Marco Cassinelli gaf dan ook maar al te graag toe dat de 800cc motor voor wat betreft balans, vibraties, vermogensafgifte en benzineverbruik duidelijk gunstiger is vanwege de gecontroleerde verbranding als gevolg van de lagere toerentallen.

Voor het vergroten van de cilinderinhoud waren andere drijfstangen en een andere krukas noodzakelijk, dankzij nieuwe zuigers werd tevens de compressieverhouding van 12,3:1 naar 13,3:1 vergroot. Aan de cilinderkop en de versnellingsbak werden geen noemenswaardige aanpassingen gedaan, wel werd de koppeling van een extra koppelingsplaat voorzien en werd door middel van een 43-tands achtertandwiel de eindoverbrenging verlengd. Het rijwielgedeelte met z’n karakteristieke frame, opgebouwd uit aluminium gietstukken en een CrMo buizenframe, werd evenals de prachtige enkelzijdige aluminium achterbrug rechtstreeks overgenomen van het 675 model. Het enige verschil tussen beide modellen zit ‘m in de vering, in tegenstelling tot de basisuitrusting van de 675 mag de 800 Brutale zich op volledig instelbare modellen mogen verheugen. Aan de voorkant is een 43 mm Marzocchi upside down voorvork z’n werk, terwijl de achtervering voor rekening van een Sachs monoshock komt. Uiteraard is op de Brutale 800 ook MV Agusta’s bekende elektronicapakket MVICS (Motor and Vehicle Integrated Control System) met ride-by-wire gasklepbediening en vier verschillende motor-mappings (Sport, Normal, Rain en Custom) van de partij. Ook kan de acht-standen tractie controle via een knop op de linker stuurhelft worden bediend, waarbij de gekozen stand in het digitale display wordt getoond.

MV Agusta 2013 Brutale 800