Zoeken

Introductie: KTM 390 Duke

Er is er een jarig, hoera

6 juni 2013
Inhoudsopgave
Introductie: KTM 390 Duke
Er is er een jarig, hoera
Daar boven in de bergen
Conclusie
Technische gegevens

KTM 390 Duke

Voordat we het over het onderwerp van deze test, de 390 Duke, gaan hebben willen we eerst even een paar woorden aan KTM richten. Want: het Oostenrijks bedrijf viert dit jaar haar 60e verjaardag! Dat de van oudsher Hardcore-Enduro smederij tegenwoordig een serieus te nemen partij in de gemotoriseerde tweewielerwereld is, heeft KTM volledig haar eigen baas te danken. Toen Stefan Pierer in 1991 KTM met zijn eigen bedrijf Holding Cross SA KTM overnam, produceerde het bedrijf met 135 medewerkers niet meer dan KTM 390 DukeZag ik dat nou goed of verbeelde ik me dat in, dat ze even terug met ski's op de schouders liepen?6.000 motorfietsen per jaar. Het afgelopen jaar werden in Mattighofen maar liefst 107.142 motoren geproduceerd, waarmee KTM tot de grootste Europese fabrikant is uitgegroeid met wereldwijd 1.730 medewerkers in dienst.

Een jaar voor het tussentijdse verkoophoogtepunt (2008) gaat KTM met de vierde motorfiets fabrikant wereldwijd Bajaj Auto Ltd. uit India in zee, dat een flink aandeel in de KTM fabriek neemt. Gezamenlijk wordt de 125 Duke op de markt gezet, die in haar debuutjaar 2011 met meer dan 10.000 stuks de hitlijst van 125cc motoren bestormt – en daarbij het ondernemen na de wereldwijde financiële crisis weer naar boven leidt. In het voorjaar van 2012 volgt de 200 Duke en nu vult de 390 Duke het grote gat naar de grotere broers van de Duke familie.Net als bij de kleinere broertjes met 125 en 200 cc is de 390 Duke bij KTM in Mattighofen ontwikkeld en bij Bajaj in Pune, Indië geassembleerd, KTM 390 Duke KTM 390 Duke
Echt waar, in India geproduceerd. Kun jij het zien?
KTM 390 Duke
Het moet ook niet gekker worden: bijna zomer en op de skipiste is het haast nog drukker
waarna het terug naar Oostenrijk gaat voor de kwaliteitscontrole. Via 22 dochter ondernemingen, twee Joint Ventures en de verschillende importeurs wordt de 390 Duke als eerste KTM in meer dan 80 landen wereldwijd aan de meer dan 1.200 KTM dealers uitgeleverd – daarmee is de 390’er de eerste KTM die wereldwijd verhandeld wordt.

Bij doorgewinterde motorrijders worden instapmotorfietsen in het algemeen als saai bestempeld, in het gunstigste geval gaan ze voor “verstandige keuze” door. Echter, met de nieuwe 390 Duke maken de Oostenrijkers grondig gehakt van dit stigma: weliswaar valt de 390’er met 44 pk en een prijs van € 5.449 ogenschijnlijk in deze categorie, maar buiten dat spreekt de rest van de fiets de van oudsher verwachtingen van een instapfiets volledig tegen. Dat begint bij de scherpe vormgeving, die net als bij alle KTM’s overduidelijk door de designsmid Kiska is gevormd. Karakteristiek zijn de voorkant met platte koplampneus en het opvallende oranje vakwerkframe, de oranje velgen en het oranje in het –minimale- plaatwerk. De ‘Ready to Race’ uitstraling en het sportieve optreden deelt de 390’er met z’n Duke-broertjes met 125 en 200cc, alle drie de motoren worden zoals gezegd KTM 390 Dukein India bij Bajaj geproduceerd en beschikken over flink wat dezelfde onderdelen, zoals het frame en het plaatwerk. Voordat de 390 Duke vanaf juni bij de dealer te bewonderen is, wordt elk exemplaar in het hoofdkwartier in Mattighofen voor de zekerheid nog aan een grondige eindcontrole onderworpen – je weet immers maar nooit…

De eerste modellen van de voorproductie, die voor deze introductie in de bergachtige omgeving van Salzburg voor ons klaar stonden, maakten echter al een zeer gedegen indruk. De 390 Duke biedt met z’n goed bereikbare zit van 800 mm goed plaats aan z’n berijder, met een aangename rechtop ergonomie en goede bescherming van de knie dankzij de uitsparingen in de tank – ook voor rijders die groter dan 1.80 mtr zijn. Het zadel voelt in eerste instantie erg hard, maar daardoor heb je wel een goed contact met wat er onder je gebeurt en mishandelt m’n achterwerk gedurende deze introductie gelukkig niet. Sterker, de 390 Duke maakt vanaf de eerste meters een zeer beheersbare indruk, niet in de laatste plaats dankzij het lage gewicht van 139 kilo (zonder benzine) en de goede integratie van de rijder in het geheel, dat een vertrouwenwekkende indruk maakt.

KTM 390 Duke
Instapmotor zeggen ze dan. Hadden we in mijn tijd maar dit soort knaldingen gehad...