Zoeken

Introductie: KTM 390 Duke

Daar boven in de bergen

6 juni 2013
Inhoudsopgave
Introductie: KTM 390 Duke
Er is er een jarig, hoera
Daar boven in de bergen
Conclusie
Technische gegevens

KTM 390 Duke Na een druk op de startknop klinkt het geluid dat rechtsonder de motor uit de einddemper klinkt ietwat als een kleine, onvolwassen desillusie, in de vlak daarvoor bij de presentatie getoonde video had iemand waarschijnlijk zich met het geluid van de 690 Duke vergist. De akoestische teleurstelling relativeert zich echter snel met wegrijden, als de saaie inlaatsnorkel het rijwielgedeelte tot het serieuze werk verleidt. Moeiteloos en vederlicht laat de koppeling de zesversnellingsbak bedienen, de benzine-injectie verwerkt de bevelen van het gashendel perfect en zet de Duke lichtvoetig in beweging. Verantwoordelijk daarvoor is een nieuwe, modern geconstrueerde ééncilinder, die met vier kleppen per cilinder en DOHC klepaandrijving uit precies 375 cc 44 krachtige paarden weet te mobiliseren en slechts 36 kilo op de weegschaal brengt. Dankzij de in glijlagers gemonteerde krukas draait de motor erg toerenvast en trillingsvrij. Finesse als DLC gecoate aluminium tuimelaars, een gesmede zuiger en een Nikasil coating op de cilinderwand laten de onkosten zien waarop de heren ontwikkelaars in Mattighofen bij het motorblok niet hebben bespaard. Omdat deze onderdelen in India niet in dezelfde kwaliteit verkrijgbaar zijn, heeft KTM een beroep gedaan op Europese toeleveranciers. Zo zijn de zuigers bijvoorbeeld afkomstig van de zuiger-specialist König. Verder was KTM er alles aan gelegen om zo veel mogelijk onderdelen in India ter plaatse in te kopen, vanwege de gunstige prijs en de gemakkelijke logistiek.

KTM 390 Duke
Ziet er haast idyllisch uit zo. 

Onder de 3.000 toeren is bij de 390 Duke nog niemand thuis, maar daarboven komt de ééncilinder tot leven om bij 6.500 toeren per minuut de naverbrander te ontsteken. Vanaf dat moment gaat de fiets er verfrissend vandoor, zonder je met vervelende trillingen lastig te vallen. Een instelbaar schakellicht in het volledig digitale display geeft op het juiste moment aan dat de volgende versnelling moet worden geselecteerd, om te voorkomen dat bij 10.500 toeren per minuut de begrenzer een einde aan de pret zal maken. KTM 390 Duke KTM 390 Duke
De ééncilinder is best wel potent, hoewel het geluid heel anders doet vermoeden. Het compleet digitale display is best wel compleet
KTM 390 Duke
Als dit de jeugd niet aanspreekt, dan weet ik het ook niet meer...
KTM 390 Duke KTM 390 Duke
Direct herkenbaar aan z'n platte neus. Het achterlicht en de knippers zijn met LED-verlichting uitgerust
Voor A2-rijbewijs instappers is er echter wel een maar: om aan de vermogens/gewicht limiet van 0,2 kW/kg te voldoen, moet het vermogen van de 390 Duke door middel van een aangepaste mapping op 30 kW (40,2 pk) worden teruggebracht. Het mindere vermogen zal echter geen afbreuk aan het rijplezier doen, ook met die gereduceerde vermogens/gewicht verhouding mag de 390 Duke er nog zeker wezen. Hoogwaardig zijn zeer zeker het poeder gecoate oranje frame en de uit aluminium drukgiet vervaardigde achterbrug met vakwerkribben, die allebei in India zijn vervaardigd. Veerelementen van WP uit Oostenrijk en tienspaaks wielen met goede Metzeler Sportec M5 rubber uit het Odenwald maken het rijwielgedeelte compleet.

Geheel volgens verwachting is het bochtige gebied, niet ver van de wereldwijde fabriek van de Red Bull energydrank, perfect voor de te allen tijde berekenbare rij-dynamiek van de Duke. Moeiteloos is de 390 elke bocht in te sturen, gaat daarbij zeer controleerbaar op een oor en maakt een neutrale, harmonische indruk en heeft een meer dan toereikende grondspeling. Of het nu een aaneensluiting van bochten is, of een haarspeldbocht, de 390 snijdt ze nog gemakkelijker dan een heet mes door de boter. Bovendien ligt de KTM ook bij de snelle passages – de digitale snelheidsmeter brengt het bij ons tot 171 km/u, rotsvast op de weg. Hoewel de vering het zonder instelmogelijkheden heeft moeten doen, is het door KTM bedachte compromis tussen comfort en stabiliteit indrukwekkend en zelfs beter dan bij menig grote motorfiets.

KTM 390 Duke

Dat de tweewielige instapdrug je zonder kleerscheuren op je bestemming brengt heeft de fiets ook de goede remmen met Bosch 9MB ABS te danken. De remmelarij is afkomstig van Bybre uit India, een dochteronderneming van de Italiaanse remspecialist Brembo, wat ook eenvoudig uit de naam te herleiden is: Bybre is niet anders dan een afkorting van By Brembo. Aan de voorkant voelt de 300 mm enkele schijf ondanks de indrukwekkende vierzuiger remklauw verhoudingsgewijs tam aan, om het Bosch-ABS aan het werk te zetten moet er flink in de hendel worden geknepen. Voor het instap-cliënteel zal dit geen probleem zijn, maar ervaren rotten KTM 390 Dukedie zichzelf het plezier van deze 390 Duke gunnen zullen zich waarschijnlijk een krachtigere rem wensen. Langs achteren is de rem prominenter aanwezig, het ABS grijpt eerder in, zonder daarbij onrust in het rijwielgedeelte te creëren. Voor wie het nodig vindt kan het ABS via een onder een afdekplaatje verstopte knop worden uitgeschakeld, maar waarom zou je? Voor alledaags gebruik is de vertragende werking van de remmen prima in orde.

Net als de rest van de fiets is ook de uitrusting van de Hertog van hoge kwaliteit: het compacte combi-instrument pronkt met een digitale snelheidsaanduiding, dito toerenteller, versnellingsindicator, ABS contolelampje, brandstofverbruik- en actieradius indicator evenals LED verlichting. LED lampen zijn ook bij de knipperlichten, de kentekenplaatverlichting evenals het rem- en achterlicht toegepast.

KTM 390 Duke