Zoeken

Test: Yamaha WR450F

Winnaars DNA

22 mei 2012
Inhoudsopgave
Test: Yamaha WR450F
Winnaars DNA
Alles is anders…
Fantastisch blok
Conclusie
Technische gegevens

Yamaha WR450F 2012

U begrijpt, als ik het over het opvolgen van kampioenen heb, heb ik het niet over mezelf. Ik ben sinds een paar jaar een enthousiaste hobbyrijder en kan inmiddels redelijk met een offroad overweg. Maar als ik kampioen in de noppensector had willen worden, had ik een jaar of veertig eerder moeten beginnen, toen ik nog meer lef dan verstand had. Welk van die twee factoren de grootste invloed op die ratio en de verandering daarvan heeft gehad wil ik maar in het midden laten… Nee, als ik het over het spoor der kampioenen heb, heb ik het over de motor die ik voor mijn tocht door het Noord-Duitse Mecklenburg mee heb genomen: de gloednieuwe Yamaha WR450F. Yamaha WR450F 2012Heeft zijn voorganger dan wel eens wat gepresteerd? Nou, best wel. Allereerst is onze zuiderbuur Jef Goblet er het afgelopen jaar Belgisch kampioen enduro mee geworden. Stefan Merriman werd er in 2004 wereldkampioen enduro mee en Hèlder Rodrigues behaalde er in de afgelopen Dakar Rally de derde stek mee. Maar dat zijn eigenlijk niet eens de kampioenen waar ik het over heb. Ik heb het over David Phillipaerts en Christophe Charlier. De eerste werd in 2008 wereldkampioen in de MX1 motorcrossklasse met de YZ450F en de tweede werd in 2009 Europees kampioen MX2 op een YZ250F. Twee motoren die een sterke invloed hadden op de ontwikkeling van de vernieuwde WR450F.

Hoog en laag

De WR450F wordt aangedreven door een vloeistofgekoelde, 449cc metende eencilinder, die afkomstig is uit de cross. De motor heft een zeer korte boring/slagverhouding met een boring van 95 mm en een slag van 63,4 mm. Dat betekent dat de 450 in basis geschikt is voor relatief hoge toerentallen, die in de motorcross van een blok worden gevraagd. Voor een goede ademhaling is het blok voorzien van een unieke vijfklepskop, waarvan de kleppen door twee bovenliggende nokkenassen worden bediend. De kleptiming is echter wel specifiek afgestemd op enduro-gebruik, wat inhoudt dat het accent van de trekkracht ondanks de korte b/s verhouding wat meer naar de lagere toerenregionen is verhuisd. Het blok heeft verder een dry-sump smeersysteem. Omdat er geen olievoorraad onderin het carter hangt, kan het blok lager worden gebouwd en dus lager in het frame worden gehangen, waardoor het zwaartepunt van het geheel lager komt te liggen en de wendbaarheid op een hoger niveau komt. Toch is de olievoorraad wel in een hoger gelegen kamer in de motorbehuizing ondergebracht, terwijl die behuizing ook ruimte biedt aan een balansas, die het beetje onbalans dat de superlichte, enorm platte zuiger elimineert.

Een en ander is vervolgens gekoppeld aan een vijfversnellingsbak, die uiteraard ook speciaal is gegeard voor enduro-gebruik. Deze bak wordt aangedreven via een natte, kabelbediende koppeling.

Injectie!

Yamaha WR450F 2012Yamaha WR450F 2012

Tot zover de status quo van de 450cc-krachtbron. Maar die status kreeg voor 2012 een aantal updates. Zo kreeg de WR een sterkere driefasen wisselstroomdynamo en een extra condensator, die het gemakkelijker moet maken om de motor te starten als de accu door lange stalling zonder prik zit. Yamaha WR450F 2012Ook kreeg de WR een nieuwe radiator met een dikker hart, die meer koelcapaciteit genereert zodat de motor ook nog een beetje koelt als je op lage snelheid door modderpoelen of beboste rimboe loopt te hannesen. De radiateur kreeg bovendien een derde montagepunt, waardoor hij minder gevoelig is voor trillingen.

De grootste verandering van de WR is echter de vernieuwde “benzinevergaswijze”. Voorheen kwam die op rekening van een 39 mm Keihin carburateur, maar nu heeft de WR het injectiesysteem van de YZ450F gekregen. Dit systeem gebruikt dezelfde brandstofpomp als de YZ-F-crossers en een ECU, die de ingespoten hoeveelheid benzine en het ontstekingstijdstip bepaalt aan de hand van een aantal minisensoren. Die geven informatie over de gaskleppositie, de inlaatdruk, de inlaattemperatuur, de luchtdruk, het toerental en de koelwatertemperatuur.

Power Tuner

Yamaha WR450F 2012

Uniek is dat de rijder de ontstekingscurve en het injectiesysteem zelf helemaal kan aanpassen aan zijn rijstijl of aan het parcours waarop hij – of zij - rijdt. Daarvoor moet je een soort diagnose-apparaatje kopen, dat  “Power Tuner” heet. Dit kan via een connector op de bedrading worden aangesloten, waarna via dit apparaat de nodige aanpassingen kunnen worden gedaan, dus zonder dat er een laptop aan te pas komt. De injectie- en ontstekingskromme kunnen dan beide op negen verschillende punten worden aangepast. Bij de injectiekromme kan elk van die negen punten in vijftien stappen van 3% “meer of minder brandstof” worden veranderd, in een range van -21% tot +21%. Yamaha WR450F 2012Yamaha WR450F 2012
Yamaha WR450F 2012
Yamaha WR450F 2012Yamaha WR450F 2012
Bij de ontsteking kunnen de negen punten op dezelfde manier in veertien stappen van 1° worden veranderd, van -9° tot +4° ten opzichte van de standaard kromme. De gevonden afstellingen kunnen worden opgeslagen in een “mapping”. Daarvan kun je er in totaal negen opslaan. Zo kun je bijvoorbeeld een eigen mapping hebben voor zand, voor modder, voor rots, voor “beginnende kluns” of voor “goedwillende hobbyist”, om maar eens wat te noemen. Mappingen zijn eventueel ook te exporteren naar andere Power Tuners, zodat je ze met anderen kunt delen. Een andere nuttige functie van de Power Tuner is dat hij een zelfdiagnosesysteem en een urenteller heeft, alsmede de mogelijkheid op de real-time waarden van verschillende sensoren te bekijken.

Frankenstein

Met trots verkondigt Yamaha dat ze erin zijn geslaagd het 450-blok in het frame van een YZ250F te lepelen. Het frame werd daarvoor wel aangepast en verstevigd, wat volgens mij inhoudt dat er gewoon een nieuw frame is ontwikkeld, dat lijkt op dat van de YZ250F en dat vergelijkbare afmetingen heeft. Symantics, zullen we maar zeggen. Feit is dat de WR450F een nieuw “bilateraal” frame heeft, dat een beetje een Frankensteinse combinatie is van een brugframe, een enkel wiegframe en een dubbel wiegframe. Het frame heeft in elk geval twee dikke bovenprofielen, die van spuitgiet-aluminium zijn gemaakt. Deze buizen lopen vanaf het balhoofd aan weerszijden van het motorblok naar beneden door tot aan een dwarsbalk, die nog onder de swingarmbevestiging zit. Van het balhoofd loopt ook een enkele onderbuis, die halverwege wordt “gevorkt” tot twee buizen. Daaraan zijn twee vierkante, geëxtrudeerde onderbuizen gelast. Die lopen onder het blok door naar de eerder genoemde dwarsbalk. De balhoofdsectie is flink verstevigd met aluminium schetsplaten, die er tussen zijn gelast.

Yamaha WR450F 2012