Zoeken

Test Ducati Monster 796 'Art'

Het is niet wat je hébt

22 augustus 2012
Inhoudsopgave
Test Ducati Monster 796 'Art'
Het is niet wat je hébt
Het is wat je er mee dóet
Conclusie
Technische gegevens

Duc2788BW

Al sinds het begin zijn daar vanuit Ducati volop accessoires voor verkrijgbaar en sinds een jaar is daar met de Monster Art collectie nog een schepje bovenop gedaan. Nu is het kinderlijk eenvoudig je Monster, eenvoudig door het wisselen van de plastic delen van tank en zitje, in stijl er uit te laten zien als een van de vele historische mijlpalen uit Ducati’s geschiedenis als de Sport 100, Mach 1, Imola 72, IOM 78, Pantah en Darmah. Ook mogen uiteraard een Corse, Rossi en Hayden uitvoering niet ontbreken. Eigenlijk is alles mogelijk, eerder kwam Ducati al met effen custom kleuren, maar deze klassieke kleurstellingen doen het nog net even wat beter in onze ogen.

Om te laten zien wat er mogelijk is met een rijk gevulde catalogus en een leuke basis heeft Ducati deze 796 voorzien van het zwarte Darmah kleurenschema en daar nog wat extra’s aan toegevoegd als knipperlichten, kentekenplaathouder, uitlaatdempers, zadeldek en links en rechts wat carbon. Zonder te overdrijven is men dus flink aan het pimpen geweest, wat vanzelfsprekend onze aandacht trok. Al was dat ook wel gelukt met de open dempers alleen; we kunnen uit eigen ervaring melden dat deze Monster meer herrie maakt dan een Panigale. Het is maar dat je ’t weet. En dan zijn alleen de dempers nog maar vervangen, de rest van de uitlaat is nog standaard. Je kunt zelfs met weinig moeite de katalysators zien zitten.

Duc2764Duc2742Duc2773

Het resultaat van deze doldwaze pimpactie is een heel chique zwarte caféracer zoals een caféracer ooit bedoeld is: kaal, to the point en klaar voor een stevige sprint. Zelfs het geluid past in het plaatje. Daar kunnen we wel wat mee natuurlijk, dus trekken we netjes volgens de dresscode een passende (kevlar) spijkerbroek en retro jack bij aan. Om het plaatje compleet te maken nog een potje met bril en we zijn weg.

Duc2898De associatie met Engelse tweewielers van weleer is vele malen groter dan die met een moderne machine en als vanzelf begin je je daar na verloop van tijd vanzelf naar te gedragen. Je gaat dan ook niet achteloos op de motor zitten en rijden, je maakt er een leuk ritueel van. Het is veel minder een vervoermiddel dan een Motorfiets (mét hoofdletter...liefst nog met twee oo’s) en eenmaal gearriveerd bij je Lief is ‘gatver, je stinkt’ een compliment dat nagestreefd dient te worden. Om dezelfde reden zal het kabaal dat de twin produceert eerder onder de mantel der liefde worden bedekt, als je tenminste in het zicht bent (en geen journalist die wekelijks iets anders in de schuur parkeert... ook dat tart het geduld van de buren). Toch zul je in de meeste gevallen een grijns niet kunnen onderdrukken als de motor aanslaat. Alsof Thor in eigen persoon zich er mee bemoeit.

Natuurlijk hebben we onder alle opsmuk nog wel gewoon een standaard 796. Dat betekent dus een motor die inderdaad precies tussen de 696 en 1100 in valt en dat blijkt een gouden zet te zijn geweest. Navraag leert dat uitgerekend in ons land de middenklasser uitermate populair is. Een factor veel populairder dan in de omringende buitenlanden zelfs. Volgens sommige welingerichte bronnen was dit vroeger ook al het geval met de Monster 750 en S2R 800 en is dat ook aanleiding geweest om nu opnieuw met een 796 versie te komen.

Zit ook wel wat in als je eenmaal een ritje hebt gemaakt met het ding; heeft genoeg in huis en tegelijk weer niet tevéél, waardoor de motor uitermate handzaam is. Of je het leuk vindt of niet, zo’n rationeel idee doet het goed bij ons. Erg poldermodelachtig, maar het is toch echt zo. Zeker voor het concept Monster een prima greep. Wil je meer, dan ga je al snel op zoek naar iets anders als bijvoorbeeld een Streetfighter of zelfs een ander merk. Wat de 796 nu op papier zet sluit ook prima aan bij het gewicht, de zithouding en de stuureigenschappen van de Monster en dat is een belangrijk gegeven. Natuurlijk hebben we een jaar geleden nog geconcludeerd dat je er beter geen Street Triple naast kunt zetten, maar op zichzelf staand is er weinig mis met de Duc. En gedurende de hele week dat deze ‘Darmah’ bij ons bivakkeerde hebben we geen Triple gezien.

Duc2818