Zoeken

Introductie: Suzuki GSX1250FA

TE

23 maart 2010
Inhoudsopgave
Introductie: Suzuki GSX1250FA
Anders.. of toch niet
TE
Gladjes
Herkenbaar
Conclusie
Accessoires
Technische gegevens

Suzuki GSX1250FAOp motorisch gebied kwam Suzuki eigenlijk maar met één grote aanpassing. Eigenlijk niet zo vreemd en zo gek van Suzuki, want het 1255cc tellende motorblok afkomstig uit de Bandit heeft zich ondertussen wel bewezen. Alle aanwezige snufjes – en Suzuki afkortingen – zijn dan ook aanwezig. Zo heeft het motorblok SCEM cilinderwanden, SDTV digitaal brandstofinjectiesteem, ISC automatisch stationair regelsysteem en het Suzuki PAIR-systeem. De nokkenasaandrijving zit in het midden en heeft een symmetrische lay-out. De versnellingsbakassen zijn boven elkaar geplaatst en er is een secondaire balansas.

Het blok levert bij 7.500 toeren per minuut 98 paardenkrachten. Toch handig om onder de 100 te blijven als weer de discussie over de 100pk grens opwaait, maar dat even terzijde. Het maximale koppel noteert daarintegen wel een 3-cijferige waarde, te weten 108 Newtonmeter bij al 3.700 toeren. Ohja… je zou bijna vergeten wat de ‘aanpassing’ dan ís: een extra koelventilator. Ervaring bij de halfkuipversie van de Bandit leerde dat wat extra koeling geen kwaad kon, zeker nu er een volle kuip is gemonteerd.

Suzuki brengt naast standaard versie gelijktijdig een TE – oftewel Touring Edition – uit. Uitgerust met koffers en een Vario windscherm moet dit de GSX1250FA nog completer en comfortabeler maken. Deze toevoegingen brengen de nieuwe sportieve toermotor enigszins al dichterbij de grote sportieve toermotoren van andere motormerken. Suzuki Suzuki GSX1250FAzet namelijk redelijk hoog in met in welk straatje de GSX1250FA volgens hen thuishoort. Zo wist de Nederlandse importeur ons te vertellen dat bij het concept van dit nieuwe model richting de categorie van bijvoorbeeld de FJR en Pan European moest worden gedacht. Al geeft Suzuki wel gelijk daarbij aan dat de GSX1250FA eerder als een betaalbare variant moet worden gezien.

Tijdens de technische presentatie benadrukte Suzuki dat voor de aandrijving bewust is gekozen voor kettingaandrijving. Zeker kijkend naar het type waar Suzuki de motor zelf in wilt plaatsen is het ten opzichte van andere motormerken een afwijkende keuze. Vaak wordt er immers gekozen voor cardanaandrijving. In verband met het beperkte vermogensverlies, prijskaartje en gewicht van kettingaandrijving, hebben ze in Hamamatsu de GSX1250FA hiermee uitgerust. Waarbij tevens werd benadrukt dat ketting en tandwielen Suzuki GSX1250FA TEbij goed onderhoud ook tegenwoordig gauw 30.000 kilometer mee kunnen gaan, zodat volgens Suzuki de voordelen van cardan niet opwegen tegen ketting en tandwielen.

Op zowel de gewone als de TE uitvoering zijn verschillende zaken standaard. Zo is de GSX1250 standaard voorzien van ABS. Bijna ‘normaal’ op dit soort motoren – en dus tevens niet ontbrekend op de GSX1250FA – is een middenbok. De GSX1250FA heeft een rijklaargewicht van 257 kilogram. Voor de TE versie moet je daar ongeveer 10kg bij optellen. Op beide modellen het zadel in hoogte verstelbaar. De zithoogte is daardoor in te stellen op 805mm of 825mm.