Zoeken

Introductie Honda CBF1000F

Grijze muis

19 januari 2010
Inhoudsopgave
Introductie Honda CBF1000F
Grijze muis
Fireblade DNA
Opstappen en wegwezen
Conclusie
Technische gegevens

Honda CBF1000F 2010

Voor de ontwikkeling van de nieuwe CBF1000F had Honda haar huiswerk goed gedaan. Door onderzoek te doen naar de wensen van de klanten in het toursport segment wist men precies waar de nieuwe motor aan zou moeten voldoen. 'Fun to Ride', 'wide usage area', 'value for money' en 'no Honda CBF1000F 2010 Hevige regenval, kou en zelfs sneeuw de dagen voorafgaand aan de introductie. To grip or not to Grip, was dan ook the question. need to show off' waren de vier speerpunten die bij dat onderzoek naar boven waren gekomen. Ofwel, in Nederlandse kretologie: een plezierig te rijden motor die voor veel doeleinden is in te zetten en waarbij je waar voor je geld krijgt, voor motorrijders die niet perse op hoeven te vallen.

Hoewel onze voorkeur ten tijde van de lancering via internet enkele maanden geleden zondermeer naar de gele uitvoering was uitgegaan liet Honda tijdens de presentatie weten deze kleur voor 2010 te hebben laten vervallen. Om het voor de dealer in deze economisch barre tijden gemakkelijker te maken, zo was Honda’s argumentatie. Blijven over drie kleuren: zwart, wit en grijs, waarvan die laatste de uitvoering was waarmee we op het Spaanse Mallorca zouden rijden. Niet direct onze eerste keuze, in eerste instantie omdat de motor in de (parelmoer) witte kleurstelling veel beter tot zijn recht komt en daarnaast omdat de motor in het grijs alweer direct dat stempel van grijze muis krijgt opgedrukt. Nu willen we best geloven dat de doelgroep van dit soort motorfietsen Honda CBF1000F 2010: klik op de foto voor een grote afbeelding Russisch roulette had meer zekerheid geboden. niet op schreeuwerige stickers zit te wachten, maar deze grijze versie maakt de fiets zo kleurloos als het kapsel van Jan Peter Balkenende. En dat is zondermeer jammer.

Dat naast onderzoek naar de nieuwe CBF Honda aanvullend onderzoek had gedaan werd tijdens de presentatie al snel duidelijk. Zo was er volgens Honda een groeiende vraag naar 1000cc motorfietsen, en wilde men zoveel mogelijk graan uit deze silo meepikken. Zelf positioneert men de motor tussen de in 2006 geïntroduceerde CBF1000 en de twee jaar geleden op de markt gezette CB1000R, en zeker qua prijs klopt dat zeer zeker. Van de CB1000R werd trouwens het nodige DNA overgenomen, maar daarover later meer. Naast deze drie modellen, die elkaar qua prijs niet zo heel erg veel ontlopen, heeft Honda dan nog de CBR1000RR Fireblade, die zo’n zesduizend Euro duurder is en als vlaggenschip van het 1000cc segment moet worden gezien.

Honda CBF1000F 2010

Hoewel wij in eerste instantie hadden gedacht in Mallorca met de tweede generatie CBF1000 kennis te mogen maken, werd meermaals door Honda benadrukt dat de fiets niet als opvolger, maar als uitbreiding van de CBF1000 moet worden gezien. Toch konden wij ons niet aan de indruk onttrekken dat het wel eens meer de economische malaise zou kunnen zijn geweest die aan deze gezinsuitbreiding ten grondslag had gelegen. Geen merk dat niet te kampen heeft met overjarige 2009 modellen, dus waarom zou de CBF1000 daarop een uitzondering zijn? Onze theorie werd daarbij Honda CBF1000F 2010
In knipperlicht geintegreerd stadslicht: voor een betere zichtbaarheid.
Honda CBF1000F 2010
Fraaie afwerking, zolang je niet op het knullige voetsteunrubber let.
Honda CBF1000F 2010
In drie standen instelbaar, maar wel even naar je gereedschappenboer voor het juste gereedschap.
Honda CBF1000F 2010
Duidelijk afleesbaar en overzichtelijk, nu alleen nog de bediening naar het stuur verplaatsen. 
onderstreept door het simpele feit dat nergens op de nieuwe motor de aanduiding CBF1000F terug was te vinden. Van de andere kant hebben alle vernieuwingen de motor wél 1.250 Euro duurder gemaakt, en zeker in tijden van recessie is niet iedereen bereid dat verschil op tafel te leggen.

Nieuw of vernieuwd, feit is wel dat voor de ontwikkeling van de nieuwe CBF1000F de heren engineers bij Honda grondig te werk zijn gegaan. Om te beginnen het design, dat een frissere, scherpere neus heeft gekregen. Verantwoordelijk hiervoor zijn de uit de CBR600RR afkomstige koplampen met onderliggende luchtinlaten. De zijpanelen van de tophalf stroomlijn werden iets forser uitgevoerd en zijn nu voorzien van geïntegreerde knipperlichten. Door het stadslicht in deze knippers onder te brengen wist men het aanzicht van de fiets, en daarmee de zichtbaarheid te verbeteren. Onderzoek had namelijk geleerd dat hoe verder koplampen uit elkaar staan, hoe beter een motorfiets zichtbaar wordt voor automobilisten en hoe beter men zaken als snelheid in kan schatten. Volgens de persmap hadden het LED-achterlicht en ovale knipperlichten hun oorsprong in de CB1000R en misstaan de fiets absoluut niet, maar gelukkig wist onze eindredacteur mij voor een kolossale fout te behoeden. Het achterlicht, dat in de verste verte niet op een CB1000R lijkt, is namelijk afkomstig uit een 2006 CBR600RR. Of FMX650, net wat je wilt. Qua afwerking staat de fiets op een hoog niveau, hoewel de erg knullige duovoetsteunrubbers daar weer behoorlijk afbreuk aan doen.

Ook het instrumentarium werd flink onderhanden genomen. Daar waar de CBF1000 het nog met conventionele analoge meters moet doen heeft bij de CBF1000F de digitale revolutie zijn intrede gedaan. Centraal is de analoge toerenteller met daarbuiten een tweetal digitale displays. Links is duidelijk snelheid en tijd af te lezen, rechts is – naast de gebruikelijke tripmeterstanden – een benzinemeter met vijf digitale blokjes en een verbruiksindicator ondergebracht. Het display wordt bediend middels twee drukknoppen in het dashboard, maar die zijn te diep verzonken om met handschoenen aan te bedienen en dat is jammer. Honda claimt dat de nieuwe CBF1000F 7% zuiniger is dan zijn voorganger, excuus... oudere broer, maar daar hebben we ditmaal toch echt onze twijfels over. De ruim tweehonderd kilometer die we tijdens de introductie met de motor wisten te rijden leverde volgens het display een gemiddeld verbruik op van 1:12,8 en dat had volgens ons toch echt stukken beter gekund. Slechts een enkele collega journalist wist een verbruik van 1:15 te noteren, maar het merendeel zat ergens zo rond de 1:13. In hoeverre de verbruiksmeter echter afwijkt van het werkelijke verbruik zal een latere test in eigen land moeten uitwijzen, aangezien wij de motor ditmaal niet af hoefden te tanken. De forse 20 liter tank, die trouwens 1 liter groter is dan die van de CBF1000, geeft de motor ondanks het relatief hoge brandstofverbruik toch een acceptabele actieradius.

Honda CBF1000F 2010