Introductie Kawasaki ER-6f
2: Na regen
Inhoudsopgave |
---|
Introductie Kawasaki ER-6f |
2: Na regen |
3: ...komt zonneschijn |
4: Conclusie |
5: Technische gegevens |
Vanaf mijn bureaustoel is het haast niet te geloven dat deze foto’s amper een week geleden geschoten zijn. Het raam moet alweer open, ik kan zonder zonwering niet eens mijn scherm bekijken. Iemand heeft duidelijk de weekindeling omgewisseld daarboven… Geloof het nou maar, warmer wordt het er niet op De ER maalt er echter niet om, die is ongeacht het weer aangepakt, of je het nou leuk vindt of niet. In feite gaat hier het zelfde verhaal op als bij de ER-6N, vernieuwing vóórdat het oude model veroudert, de markt een stap voor zijn. Alleen waar de naakte nog duidelijk dicht bij zijn roots is gebleven door het uiterlijk slechts in details aan te passen – en zodoende de liefhebbers niet te hard op hun ziel te trappen – heeft de designafdeling verantwoordelijk voor de kuip uit een heel ander vaatje getapt. Het supersportvaatje welteverstaan. En daarmee is de meest schokkende en positieve facelift van de laatste tijd ontstaan.
In plaats van het oude, wat lullige budget kuipje met enkele koplamp zien we hier een ware tweecilinder ZX-kloon met dubbele koplamp, scherpe lijnen, álles wat een motor volwassen maakt. Tien punten voor deze keus. Maar het gaat nog verder, wat denken we namelijk van het dashboard wat tegenwoordig volledig digitaal is. Niet gelijk aan de ER-6N, gewoon een volledig nieuw ontwerp. De geclaimde ‘motoGP-look’ nemen we even voor lief en dan blijft een mooi overzichtelijk geheel over met alle informatie die je nodig hebt. Waaronder een niet over het hoofd te ziene benzine-indicator. Dat dan weer wel.
Wat de overige veranderingen betreft kunnen we de factsheet van de naked er wel naast leggen, die zijn zoals te verwachten hetzelfde. De lijnen zijn net iets anders, het frame is geupgrade, het blok is aangepakt, we hebben een leuk LED-achterlicht, aluminium duohandgrepen, the works. Kawasaki mikt met de ER-6 op veel motor voor weinig geld. En gezien de maten en gewichten (en de optie om deze aan te passen mocht het je toch nog te fors overkomen) is de machine in principe door iedereen te bemannen. Kawasaki noemt zelf al de heropstappers, instappers en vrouwen, al wordt er bij benadrukt dat het beslist géén vrouwenmotor is. We wachten rustig af tot de ER ook in rose op de markt gezet wordt en vragen het dan nog eens.
Tot die tijd zullen we het moeten doen met zwart, blauw en -jawel- limegroen. Om nóg maar eens extra dik de familiebanden er op te leggen. En wie zijn wij om daar een probleem mee te hebben? Gezien de meteo van de dag zijn de paar aanwezige groene dan ook als eerste bezet, die zijn nog enigszins zichtbaar op afstand. Geen gek idee. Toch gaat het daar niet om, veel belangrijker is dat die kuip zijn werk een beetje vrolijk doet.Liefst zou je bij dit soort weersomstandigheden gewoon thuis bij je kachel blijven. En dan te bedenken dat nog geen halve week ervóór hier alle winterse sporen alweer verdwenen waren. Ach, maart he… bovendien kun je er bij kawasaki altijd wel op rekenen de rijeigenschappen onder minder dan ideale omstandigheden ook uit te kunnen proberen. Zo kom je ook nog eens toe aan het AntiBlokkeerSysteem… elk nadeel heb zijn voordeel, toch? Maar dan met een zachte g.