Zoeken

Kampeertrip 2008: Test BMW HP2 Sport

2: Daar gaan we weer...

18 augustus 2008
Inhoudsopgave
Kampeertrip 2008: Test BMW HP2 Sport
2: Daar gaan we weer...
3: The list goes on
4: Conclusie
5: Technische gegevens

Daar gaan we weer... 

BMW HP2 Sport

Tegelijkertijd beginnen enkele radertjes te malen. Natuurlijk een buitenkans. Gezien de geringe beschikbaarheid van de motor, de óvervolle agenda van de (enige) demo, het feit dat we bij Freaks nog niet eerder de kans hebben gekregen (ook wij hebben een agenda…), gekoppeld aan de pure porno op wielen die de HP2 belichaamt, houdt in dat twijfel geen optie is. Een ander punt is echter wel bagage. Was Ed een jaar terug nog zo slim om een plaats in andermans tent op te eisen, dat snode plan is dit jaar niet toe te passen wegens het gebrek aan zowel collega’s als ruimte voor willekeurig wat voor bagage dan ook. En een tandenborstel is toch het minste wat je mee zou kunnen nemen.

HP2_7329.jpg

Jahaaa, daar zijn we weer!

Hmm… een bezoekje aan nabijgelegen Motor Houtrust - in de hoop daar in de showroom iets wijzer te worden - brengt vervolgens geen uitkomst als blijkt dat showroommodellen eenvoudigweg niet blijken te bestaan. Zacht gezegd zijn er niet zoveel HP’s om dat te kunnen veroorloven. “….wát wil je doen!? Wáármee!?” is daarbij het hartelijke welkom van de medewerkers als de plannen hen ter ore komen. Geen punt echter, nieuw dit jaar is een volgbus met stouwmogelijkheid voor bagage. Kunnen we dus fijn relaxed de motor ophalen en rustig voorbereiden op de tocht. Relaxed als in: dezelfde ochtend van vertrek, eerder is eenvoudigweg niet mogelijk. Ach, krap schijnt weer hélemaal 2008 te zijn. We zijn op weg.

HP2_7322.jpg 

HP2_7348.jpgBMW’s HP2 Sport is de laatste incarnatie van de High Performance familie, en daarmee meteen de overtreffende trap. Waar mogelijk heeft BMW nóg meer technisch vernuft losgelaten, nóg meer carbon toegepast (de Enduro had niets, de Megamoto iets, deze álles), nóg meer freeswerk, nóg meer…alles. Volgens eigen zeggen de krachtigste boxer ooit. En dat kon zomaar wel eens kloppen. Al bij het vrijgeven van de eerste officiële foto’s droop de exclusiviteit uit elke porie. Meer foto’s maakten het alleen maar erger! Details te over, elk op zijn beurt weer een extra schop na. Zonder referentie zijn studiofoto’s altijd het gunstigst uiteraard. Een introductie op het redelijk exclusieve circuit van Ascari doet nog meer in het scheppen van een sfeer rondom de zelfopgeworpen mythe die HP zou moeten worden. En vervolgens… vervolgens voornamelijk niets, omdat de motoren meer dan zeldzaam zijn en diegenen die wel het daglicht zien al lang en breed voorzien van een overgelukkige eigenaar. Exclusief staat niet alleen dikgedrukt in het BMW-vocabulaire, het is waarschijnlijk het eerste woord - wat wegens overmatig gebruik- hergedrukt zal moeten worden. Zo was het al in de autotak, zo is het voortaan ook bij de motoren. En niet alleen wegens de superzuinige levering, kijk naar het prijskaartje en je weet dat dit waarschijnlijk zo zal blijven ook. Niet dat dat erg is, maar daar komen we straks op terug.

HP2_7341.jpg

HP2_7353.jpgDus.... Veel exclusieve spulletjes dus. Nou, laat maar horen dan. Wat dachten we van het volgende: grootste gemene deler is uiteraard het blok, wat nou eenmaal een boxertwin is en in die hoedanigheid niet veel kleiner zal worden. Boel ijzer dus. Maar wel high tech ijzer, voor zover een luchtgekoelde stamperd dat toelaat. Nieuwe kopjes meneer, met radiaal opgestelde kleppen, dubbele bovenliggende nokkenassen en dan de rest: coating hier, dingetje daar, uiteraard is de injectie scherper dan scherp, de bak zo goed en zo kwaad als een BMW-bak kan zijn. Overduidelijk is dat er op geen enkele plek moeite of materiaal is verspild het apparaat stil te krijgen, het ding rammelt dat het een lieve lust is. Vanuit het zadel zelfs haast boven het in- en uitlaatgeluid hoorbaar. Maakt dat wat uit? Tuurlijk niet.

Verder naar achter komen we de uitstekende cardan tegen, BMW eigen en niks mis mee. Houdt je paradepaardje ook mooi schoon. Lichter zou eventueel wel kunnen, maar laten we het maar houden op een integraal onderdeel van de aandrijving. Dan krijgen we een hele tijd niets. Zelfs de airbox en accu moeten het stellen zonder omhulling, wat het geheel nog nét even wat racier maakt. Een handvol blauwgelakte buisjes zorgt ervoor dat de verzameling duuuuure onderdelen die er nu aankomen blijven zitten waar ze zaten toen je ‘m kocht.

HP2_7357.jpgAan de voorzijde, hij is terug: de telelever. Bijzonder, maar niet geheel onterecht. Waar de Enduro en Megamoto het zonder moesten doen, is het op een vreemde manier toch wel logisch dat dit systeem weer uit de kast wordt gehaald. De aanwezigheid hiervan verklaart ook waarom de kroonplaat zover omhoog steekt…er moet nog een schokbreker tussen passen. En wát voor een: Öhlins’ beste... vanzelfsprekend. Speciaal ontwikkeld voor dit apparaat en dat zie je. Welke andere motor heeft de stelknop in het balhoofd zitten? Iets verder omlaag vinden we Brembo monoblocs, wederom het beste wat je kopen kunt. Lichtgewicht wielen daarbij, Metzeler Racetecs en reken maar dat je van goeden huize moet komen om hier een grens van te vinden. Om het geheel nog wel met de juiste kant omhoog te houden, is de motor daarboven ook nog eens voorzien van (uitschakelbaar) ABS. Wat nou een primeur van Honda op Supersportmotoren? Aan de andere kant; Honda is waarschijnlijk wel de eerste die het doorvoert op betáálbare supersports, wat dus ook Jan Modaal nog iets aan heeft. En dat is nog slechts de voorkant.

De achterzijde is iets sneller behandeld, maar dan zit er nog een heleboel tussenin: álles wat je ziet aan de motor is uit carbonfiber vervaardigd. Het zitje is zelfs zelfdragend! Dat betekent dat het frame-voor-zover-je-dat-zo-mag-noemen ophoudt net bóven de ó zo fraaie gefreesde voetsteunen. Uiteraard zijn die op hun beurt weer aan alle kanten instelbaar en voorzien van bijpassende rem- en schakelpedalen. Begint het al vermoeiend te worden?

HP2_7351.jpg

Verbruik

Een hoogvermogende fiets als deze zou wel eens een slokje kunnen lusten. De bemoedigende sticker op de tankdop 'Use only premium grade (98) fuel' stemt ook niet bepaald vrolijk. Zal je zien dat je met die 16 liter ook niet ver komt. In de praktijk valt het allemaal nog best mee echter: een minimaal verbruik van op 15.8 is niet slecht te noemen en het is zelfs gelukt om bijna 1 op 18 op de klok te zetten. Gemiddeld schommelt het verbruik rond de 1 op 16.5 wa een actieradius van dik 200 kilometer inhoudt. Nog best te doen.