Zoeken

Test: Moto Guzzi Bellagio

Test: Moto Guzzi Bellagio

31 oktober 2007
Inhoudsopgave
Test: Moto Guzzi Bellagio
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6

Moto_Guzzi_Bellagio_IMG_0253.jpg

Afgelopen jaar was een van de verrassingen op de EICMA motorshow van Milaan de Moto Guzzi 940 Custom, een model dat afgelopen zomer onder de naam Bellagio op de markt werd gezet. Een naar eigen zeggen sportieve cruiser die ons nog het meest deed denken aan Harley-Davidson's sportster modellen. Maar dan een sportster met meer vrouwelijke (lees: ronde) vormen in een fraai klassieke styling. Nu wil het toeval dat Moto Guzzi, net als Harley-Davidson, een sterke geschiedenis hebben voor wat betreft hun cruiser line-up. Een geschiedenis die ons terugbrengt naar begin jaren '70 van de vorige eeuw, toen de Italianen hun Ambassador, Eldorado en California modellen introduceerden. Die laatste is hedentendage nog steeds opgenomen in het gamma van Moto Guzzi, maar dat even terzijde.

Dat ook Moto Guzzi de Bellagio in dezelfde lijn ziet als de HD Sportster 1200 wordt niet onder stoelen of banken gestoken. Sterker nog, tijdens de introductie van het model werd nog even onderstreept dat de Bellagio vooral beter zou moeten zijn dan die Amerikaanse tegenhanger. Meer vermogen, betere remmen, minder gewicht. Om maar een paar zaken te noemen. En daarmee is in een notendop het concept van de Bellagio samengevat: een klassiek gestylde sportieve cruiser. Bellagio betekend 'mooie leeftijd', dus gingen wij met de fiets op pad naar enkele 'Bellagio's' die Europa rijk is, het Belgische Gent en het Franse Parijs.

Tekst : Robert-Jan Dijkman
Foto's : Ed Smits