Zoeken

Test: Kawasaki 1400GTR

Pagina 4

15 augustus 2007
Inhoudsopgave
Test: Kawasaki 1400GTR
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6

Kawasaki_GTR1400_028.jpgKrachtpatser uit een krachtige familie

Kawasaki is van oudsher een merk dat bekend staat om krachtige motoren. Illustere voorgangers als de Mach III, Z1, de ZXR en ZZR serie zijn het bewijs en bij de 1400 GTR is het al niet anders. De krachtbron levert 155 paardenkrachten die, door gebruik te maken van die variabele kleptiming, er voor zorgen dat je nooit kracht te kort komt. De 1400 GTR is hiermee de sterkste in het segment want de Yamaha FJR schopt het tot 143,5 en de BMW K1200GT tot 152 pk. Nou is een koppel van 136Nm bij 6200 toeren niet weinig maar bij het wegtrekken vanuit langzame bochten in de tweede versnelling zou je misschien iets meer punch verwachten van een 1400cc krachtbron. Soepel is die krachtbron daarentegen zeker. Wat dat aangaat kan de kreet 'als aan een elastiek' weer uit de kast gehaald worden. Ongekend wat er gebeurt als je de gaskraan open draait en de viercilinder in lijn motor in toeren laat klimmen. Denk dat de term vermogens- en koppel'kromme' wel aangepast kunnen worden. Met twee personen in zes over een rotonde, gas open en de GTR maakt zonder bokken snelheid.

Milieudip?

In de bebouwde kom zul je niet snel boven die 4000 toeren komen om met het verkeer mee te kunnen komen en op de snelweg staat 120 km/u gelijk aan 3500 toeren, in OD (overdrive) wel te verstaan. Want de zesde versnelling is weldegelijk een echte overdrive. Of het invloed heeft op het verbruik viel niet direct te zeggen. Wel kun je op het instrumentenpaneel je huidige verbruik zien maar de keren dat van vijf naar OD werd geschakeld schommelde dat nogal. Van een eventuele 'milieudip'  (veelal rond de 4000 toeren) is niets te merken maar dat kan worden veroorzaakt doordat dit precies de overgang kenmerkt in de variabele kleptiming van 'tour' naar 'sport'. Kawasaki_GTR1400_070.jpgOf heeft Kawasaki hier over nagedacht en dit precies zo uitgekiend? Dat zou werkelijk knap zijn. Zit je eenmaal met de toerentellernaald boven de 4000 dan is het 'all hell's breakin' loose' en rollen de peekaa's er met karrenvrachten uit. Tot 10500 toeren, dan is het feest over, maar voor de meeste GTR rijders is het dan al 'too much'. 

De dubbele 310mm 'wave-type' schijven in het voorwiel vertragen het geheel prima en de ABS doet onopvallend zijn werk en dat is niet altijd het geval geweest bij Kawasaki. Met 50km/u het gras in en knijpen maar! Vooraf wel even een test uitgevoerd op asfalt natuurlijk (Tip van Jan). Omdat de tourrijder doorgaans meer gebruik maakt van de achterrem dan de sportrijder, is de GTR uitgerust met een schijfrem van 270 mm achter, 20 mm groter dan op de ZZR1400. Net als bij de voorrem wordt voor de achterrem een 'wave-type' schijf gebruikt. De achterrem lijkt wat flauw, maar als er meer gewicht op komt (duo, bagage) zal deze, naar verwachting, beter aanspreken.