Zoeken

Test: Ducati Multistrada 1100

Pagina 4

21 november 2006
Inhoudsopgave
Test: Ducati Multistrada 1100
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7
Pagina 8

Temperament

Het overzicht kunnen bewaren in de file is dus geen probleem. Ook het filerijden op zich - zover van rijden soms sprake is - is geen probleem. Zodra de Multistrada in beweging is, is het gemakkelijk manoeuvreren. Oké... de stuuruitslag is misschien wat minder groot dan je soms verwacht, maar met de rechte houding en het brede stuur voel je je niet alleen bewegelijk maar ben je het ook nog eens. Wel is het handig als je in de file rijdt - of in andere situaties waarbij je vaak of lang de koppeling moet gebruiken - toch wel een beetje kracht in je hand hebt. De koppeling is niet een van de lichtste om in te knijpen. Niet dat het gelijk te zwaar of een probleem is, maar ik kan me toch voorstellen dat sommigen een lichtere bediening op prijs zouden stellen. Ook het schakelen - vooral van neutraal naar 1 - gaat voelbaar iets zwaarder dan je gewend bent, zeker als je net van een Japanse motorfiets afkomt. Toch gaat het nog allemaal met de nodige souplesse en zijn de versnellingen gemakkelijk en direct te vinden.

Krachtig
Eenmaal aan het rijden valt al heel snel op hoe soepel en en eenvoudig het motorblok oppakt. Nu was dit al niet echt een probleem, maar zelfs nu het een jaar geleden is dat ik op de 1000DS heb gereden, valt het meteen op dat er merkbaar winst is gehaald in de lagere toeren. Niet zo vreemd aangezien vooral de winst met de grotere inhoud van het motorblok is gehaald in het koppel. Onder de 2.500 toeren laat de 1100 wel merken dat je rijdt op een tweecilinder door het horten en stoten maar daarboven gaat het opvallend soepel. Degene die graag hun voorband sparen, hebben met het krachtige blok het nog gemakkelijk gekregen. Zonder al teveel moeite - en bijna soms spontaan bij echt fanatiek wegsprinten - komt het voorwiel dan ook los. Ook in het middengebied voelt het motorblok een stuk krachtiger aan. Of er nu met 3.000 toeren of met bijna 6.000 toeren wordt gereden, even aan het gas draaien en de Multistrada reageert direct en versneld heerlijk soepel en snel. Dit is toch ook over het algemeen het werkgebied waarin gereden wordt. Daarboven is er ook nog wel kracht over, maar het wordt wel minder.

Ondanks dat de toerenbegrenzer bij 8.500 toeren wordt bereikt, zal er al vaak voor die tijd geschakeld worden. Zeker als je zo snel mogelijk naar hoge snelheden wil gaan, is schakelen voor de 8.000 toeren het devies. Redelijk soepel kan toch nog wel de topsnelheid van zo"n 220 kilometer per uur worden gehaald, maar de "laatste" kilometers komen er een stuk langzamer bij. Een zeer behoorlijk snelheid en ook een die niet vaak gereden zal worden. Niet alleen omdat je daarvoor al snel naar onze oostenburen toe moet, maar ook omdat je dan toch echt als windvanger fungeert. Tot een kruissnelheid van 160 tot 180km/u is het nog aardig toeven op de Multistrada. Op hoge snelheid voelt de Ducati wel iets lichter aan maar blijft stabiel en goed het spoor volgen.