Zoeken

Test: Ducati Multistrada 1100

Pagina 6

21 november 2006
Inhoudsopgave
Test: Ducati Multistrada 1100
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7
Pagina 8

Gemis

Een klein beetje een gemiste kans vind ik toch wel dat er bij de nieuwe Multistrada niet echt is gekeken naar de remmen, deze zijn namelijk niet gewijzigd. Aan de voorkant zijn er twee semi-zwevende 320mm schijven te vinden met 4-zuiger remklauw en aan de achterkant een 245mm schijf met 2-zuiger remklauw van het merk Brembo. Zonder de TDM (van de vergelijkingstest van vorig jaar) ernaast valt wel gelijk op dat de voorkant van de Multistrada niet slecht vertraagd, maar vorig jaar werd hij bij de vergelijkingstest overschaduwd. De voorkant van de Multistrada vertraagt naar behoren en is goed doseerbaar. Aan de achterkant is het nog steeds zoeken naar remvertraging. Zeker bij een wat sportievere rijstijl is het echt trappen op zoek naar vertraging waardoor er al snel geen sprake meer is van doseren van de achterrem.

 Vleugel
Het lijkt tegenwoordig wel of veel fabrikanten met het zadel snel voor een hoog comfort gaan. Geen onbelangrijke factor bij motorrijden, per slot van rekening wil je lekker kunnen zitten, maar vaak wordt er dan - naar mijn mening -  een te zacht zadel gemonteerd. Absoluut heerlijk als er kleinere afstanden worden gereden, maar zit je langere tijd achter elkaar op de motor dan wordt juist dat extra comfort een minpunt. Op de Multistrada zit er een wat harder zadel of beter gezegd, het zadel voelt harder aan. Volgens mij is het zadel zelf niet echt hard maar doordat het niet al te dik is, voelt het harder aan. Net zoals met een te zacht zadel wordt het comfort na een tijdje minder, maar ten opzichte van een te zacht zadel ga je niet doorzitten waardoor je het juist weer langer kan uithouden achter elkaar. Mocht je bij langere ritten of op vakantie gaan met de Multistrada - waar hij zich zeker voor leent - dan ben je nog wel steeds aangewezen op externe bagagemogelijkheden.

Onder de buddy is er geen ruimte, maar nog wel steeds is er een beperkte ruimte beschikbaar aan de zijkant van de kuip. Mocht je de Multistrada echt als reisgenoot willen gebruiken, zijn er nog wel bagagemogelijkheden als accessoire verkrijgbaar. Zelf iets achterop binden is daarbij wel weer iets lastiger, aangezien er niet altijd even gemakkelijk vastknooppunten zijn te vinden. 

Verbruik Ducati Multistrada 1100:

  • Hoogst: 1:12,1
  • Laagst: 1:20,1
  • Gemiddeld: 1:17,9 

Netjes
Niet alleen kan je het zelf lang uithouden op de Multistrada, ook de motor kan een aardige afstand aan. De grote hulp hierbij is natuurlijk de 20 liter tank die zich voornamelijk onder de buddyseat bevind. Ondanks dat het motorblok toch wel ingrijpend veranderd is ten opzichte van de 1000DS, is het vermoeden dat het exemplaar dat we vorig jaar hebben getest niet goed was afgesteld bevestigt. Met de 1100 wordt er sneller sportief gereden, maar is het verbruik zeker niet verkeerd. Volgas op de Duitse autobahn is het verbruik met een 1:12,1 weliswaar nog hoger dan vorig jaar op de 1000DS, maar bij normaal gebruik van de 1100 is het verbruik met een gemiddelde van bijna 1:18 gewoon erg netjes te noemen. Het is dat er een keer maar 15,5 kilometer met een liter benzine is gereden, want anders zou het gemiddelde op 1:18,4 zijn gekomen, wat waarschijnlijk nog meer een realistisch gemiddelde is. En dat bij ook nog eens niet al te warme temperaturen. Wordt het koppel niet al te vaak aangesproken, dan is er nog zelfs 20 kilometer met een liter benzine af te leggen.