Zoeken

Test: Aprilia Pegaso 650 Strada

Pagina 3

4 december 2006
Inhoudsopgave
Test: Aprilia Pegaso 650 Strada
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7
Pagina 8

Hedendaags



Dat de Strada met de tijd mee is gegaan, blijkt wel uit het dashboard. Alleen de toeren worden nog analoog weergegeven, de rest van de gegevens wordt via een digitaal scherm weergegeven. En dat zijn aardig wat gegevens. Naast de actuele snelheid zijn gegevens als gemiddelde snelheid, topsnelheid en tijd dat je rijdt beschikbaar, maar ook natuurlijk de standaardgegevens als trip- en odometer. Als een echte boordcomputer blijft het daar niet bij, ook accuspanning, laptimer, brandstofgegevens en allerlei instellingen zijn af te lezen. Of als - zoals wij zelf ondervonden - een stekkertje van een knipperlicht slecht contact maakt waardoor deze soms niet werkte, wordt het netjes aangeven. Dan is het een kwestie van het stekkertje weer goed doen en dan is ook de melding weg uit het beeldscherm. Alles is overzichtelijk en duidelijk afleesbaar. Tenminste als niet de zon wat lager staat of je last hebt van een verkeerde lichtval. Dan is het aflezen van de gegevens wat minder. Om de verschillende gegevens op het scherm te krijgen, is er een 'muis' gemonteerd op de linker stuurhelft. Iets wat de bediening erg gemakkelijk maakt.

Handig
Ook zit er aan die kant op het stuur een knop om een klep boven op de tank elektronisch te openen. Niet alleen is daar de tankdop onder te vinden, er is ook een opbergvakje te vinden. Niet al te groot, maar zaken als sleutels, telefoon, papieren, portemonnee of andere kleine zaken zijn daar gemakkelijk in op te bergen. Gemakkelijk om daar net de spullen in te stoppen die je anders in de zakken van je motorkleding zou stoppen of voor spullen die je snel bij de hand wilt hebben zoals bijvoorbeeld wat kleingeld. Niet alleen wordt dus de tankdop mooi weggewerkt maar het is ook nog eens een erg nuttig en functioneel opbergvak! Daarnaast is er ook onder de buddysit nog ruimte om grotere spullen op te bergen.

Opzadelen
Zoals al eerder gezegd, heeft de Strada een toegankelijke zithoogte van 780mm. Niet alleen is het hier eenvoudig om op de motor te gaan zitten, maar ook om de voeten aan de grond te krijgen als je zelf iets minder lange benen hebt. Bij de eerste kennismaking was het voor mij zelf wel even wennen. Over het algemeen staan "dit" soort motoren wat hoger op hun poten maar ook met een lengte van 1.80m is het goed toeven op de Strada. Persoonlijk zou ik zelf wel voor een hoger zadel gaan, wat ook als accessoire verkrijgbaar is. De houding zelf is - zoals je mag verwachten - rechtop, waarbij je mede door de lage zit echt het gevoel hebt in de motor te zitten. Het stuur is breed en geeft het gevoel van dat het een echte stuurfiets is. Het zadel voelt zacht en comfortabel aan.