Zoeken

Test: Supermotard vergelijkingstest

Europese atleten

22 december 2005
Inhoudsopgave
Test: Supermotard vergelijkingstest
Japanse brigade
Europese atleten
Honda FMX650
Husqarna SM610
KTM 640 LC4
Suzuki DR-Z400SM
Yamaha XT-660X
Vette éénpitters
Beoordeling
Big City
Where the streets have no name
Conclusie
Technische gegevens

Supermotards Superfun

Aan een vergelijkingstest als deze gaat op voorhand altijd veel tijd en energie zitten. Het begint allemaal met een idee, dat ooit in een redactievergadering wordt voorgesteld. Zoals in dit geval Stefan Meijer begin dit jaar riep: "We moeten dit jaar ook een vergelijkingstest met Supermotards doen." Dan moet zo'n idee verder worden uitgewerkt. Hoe gaan we het doen, wie gaan we daarvoor vragen, waar willen we het gaan doen en belangrijkste vraag: welke fietsen willen we daarvoor inzetten? De hoe/wat/waar vragen waren snel genoeg ingevuld. We zouden de fietsen inzetten zowel op een echt Supermotard circuit zoals er tegenwoordig velen zijn, ermee in de stad gaan rijden én ook nog een ANWB toeristische route gaan rijden. En niet te vergeten even een klein stukje snelweg, om zodoende alle aspecten van de motoren zo goed mogelijk te kunnen beoordelen. Maar toen kwam de vraag, welke motoren we hiervoor zouden willen gebruiken. De Japanse afvaardiging was snel ingevuld, bij de Europeanen werd het een stuk lastiger.

Supermotards Superfun

Het verhaal gaat verder met de Europeanen, bij Husqvarna om precies te zijn waar we één week voor het begin van de testperiode even dubbelchecken bij de importeur of alles in kannen en kruiken is. "Maar waarom nemen jullie die SM510R?" vraagt Jan Ykema, importeur van Husqvarna zich af. "Jullie kunnen toch veel beter een SM610 pakken, die past daar veel beter tussen." Ehm... omdat die ten tijde van de planning nog niet bestond en hij bij later navraag deze periode niet beschikbaar bleek te zijn. 'nou, dan gaan we daar toch iets regelen. Ik bel je met een half uur terug." Zo gezegd, zo gedaan, en als we worden teruggebeld blijkt er inderdaad een prachtige SM610 voor ons beschikbaar te zijn. Op onze vraag, wat met de SM510R te doen, is Husqarna SM610Jan kort maar krachtig: "Dan neem je ze toch allebei mee. Heb je een trekhaak? Ja? Nou kom dan maar met de auto, dan zetten we ze allebei op mijn trailer. Is dat probleem opgelost." Het eerste wat ik na 75 km snelweg rijden over de Husqvarna kan zeggen, is dat het een behoorlijke blikvanger is. De twee dikke éénpitters op een aanhanger weten behoorlijk wat aandacht te trekken, waarbij met regelmaat een omhoog gestoken duim vanuit die andere auto is te bewonderen. Qua uitstraling is er dus niets mis met deze fiets, maar tot die conclusie waren we zelf ook zonder deze rit wel gekomen. Pak aan, helm op en nadat we de SM610 lekker op temperatuur hebben laten komen krijgt hij hetzelfde dijkstuk voor z'n kiezen wat we al eerder met de XT-X en FMX hadden gereden. Wat een vette fun is deze fiets zeg. Dat Husqvarna zijn roots in het Supermoto gebeuren heeft is duidelijk aan deze SM610 te merken. Dá­t is een Supermotard. Okay, niet zo extreem als de "R-versies", maar nog altijd vet genoeg voor het juiste SM-gevoel. De eerste kennismaking was een prettige, KTM 640 LC4en met vertrouwen geef ik het stokje over aan Edwin Loos die de motor van mij overneemt. Drie Supermotards in mijn garage is iets té veel van het goede. Inmiddels hebben we dus vier van de vijf motoren in het testpark én nog een extra toegift in de SM510R, die we niet in de vergelijkingstest mee zullen nemen. Als laatste blijft dan nog over de KTM maar ook dat had heel wat voeten in aarde. In eerste instantie wilden we een 625 inzetten maar die bleek niet beschikbaar te zijn. Nu had men bij KTM nog een 640 LC4 staan maar die bleek dusdanig afgeragd dat het niet verantwoord was de fiets in te zetten. Maar ook hier wist de importeur, in persoon van Edgar Steinbergen, op het laatste moment nog iets te kunnen regelen. Bij Safe Motors Eindhoven stond namelijk nog een gloednieuw model en daar was vlug even een kenteken voor aangevraagd. Of we het een probleem vonden de motor daar op zaterdag af te halen? Nou dat wilden we wel. Onze testlocatie van die dag was toch vlak in de buurt, bij het voormalig militair MOP complex in Valkenswaard. Het enige - persoonlijke - gemis in deze was dan wel dat we geen eerste indruk van de fiets op konden doen.

Supermotards Superfun
En now die hendjes, de lucht in...