Zoeken

Test: Supermotard vergelijkingstest

KTM 640 LC4

22 december 2005
Inhoudsopgave
Test: Supermotard vergelijkingstest
Japanse brigade
Europese atleten
Honda FMX650
Husqarna SM610
KTM 640 LC4
Suzuki DR-Z400SM
Yamaha XT-660X
Vette éénpitters
Beoordeling
Big City
Where the streets have no name
Conclusie
Technische gegevens

KTM 640 LC4

Als er één motor bij zit met een erg hoog *bling* gehalte dan is het toch wel de KTM 640LC4. Niet alleen ziet de motor er in racing oranje/zwart vet cool uit, daarnaast is de motor ook nog eens voorzien van de beste spullen. BKTM 640 LC4Zeg jongens, jullie doen 'm toch wel rustig inrijden? Tuuurlijk!rembo remmen, Renthal stuur, WP vering. Om maar eens een paar zaken te noemen. Dat de 640LC4 het langstlopende model van dit gezelschap is, is 'm daarbij helemaal niet af te zien. De motor heeft meer iets weg van een afgetraind jachtluipaard dan een overjarige poema. Daarbij heeft de motor zich de afgelopen jaren al ruimschoots bewezen. Iets wat wel bleek uit de magische kilometerstand waarin we de motor mee kregen, namelijk....35 km. Met dank aan Safe Motors Eindhoven, die ter laatste ure nog in staat zijn geweest een fonkelnieuwe 640 gekentekend te krijgen.

KTM 640 LC4

Met dik 54 paarden aan de kruk is de KTM de sterkste van dit gezelschap. En dat merk je. Niet alleen vanwege die 54 paarden trouwens maar meer ook door de manier waarop het vermogen wordt afgegeven. Heel erg agressief en direct. Je zou haast verwachten dat de fiets is uitgerust met injectie, zo fel en direct is de motor aan het gas. En dat ondanks zijn maagdelijke kilometerstand. Hier staat duidelijk een Supermotard zoals oorspronkelijk Supermotards bedoeld waren. Compromisloos, snel, enorm wendbaar en - niet te vergeten - ontzettend uitdagend en fun. Alles zit precies daar waar het moet zitten, je hebt dan ook geen enkel moment dat je denkt van: "Waarom hebben ze dat nou in hemelsnaam gedaan?" AKTM 640 LC4lsof je op een Honda zit, om maar weer eens een stigma uit de kast te trekken. Ondanks dat de KTM is uitgerust met een balansas zou je dat voor je gevoel - helaas - niet zeggen. Zolang je aan het sturen bent, zoals wij een volle dag deden op het voormalige MOP complex, dan is er niets aan de hand. Maar ga een dagje toeren met de locale motorclub en het wordt een heel ander verhaal. Of erger: met de motor naar Oostenrijk op vakantie. Daar sturen zal nog wel gaan, maar de weg ernaar toe... Op zo'n moment gaan de trillingen je enorm tegenstaan. En dat is zondermeer jammer. Het zou voor de Oostenrijkers dan ook een enorme aanwinst zijn mocht men in de toekomst een balansas gaan toepassen. KTM 640 LC4

Kopschudden
Ander ding wat ons opviel was de stabiliteit op hoge snelheid. Nu hebben dit soort motoren nogal de neiging om op snelheid de kop te gaan schudden, dat is nu eenmaal inherent aan het concept van een Supermotard. Maar deze KTM had er wel het meeste last van. Boven de 120 km/u begon de motor al heel rap met zijn kop te schudden waarbij we wel moeten aantekenen dat de zithouding hier een grote invloed op had. Veel gewicht op het voorwiel (zoals bijvoorbeeld plat op het stuur liggen) bleek nog de beste remedie tegen dit fenomeen. Maar of we daar de motor op af moeten rekenen? Denk het niet, daarvoor heeft de motor té veel pluspunten gescoord op sportief gebied.

KTM 640 LC4

Nog niet eerder hadden we een KTM 640LC4 ter beschikking gehad. En dus kunnen we er ook niet naar verwijzen.

  • kwaliteit uitrusting en afwerking, rijwielgedeelte en vering, vermogen
  • prijs, trillingen, stabiliteit hoge snelheid