Test: KTM 990 Superduke
Pagina 5
Inhoudsopgave |
---|
Test: KTM 990 Superduke |
Pagina 2 |
Pagina 3 |
Pagina 4 |
Pagina 5 |
Pagina 6 |
Nakaarten
Zoals gebruikelijk kaarten we na over de motor met Sebastiaan Balk, Marketing en dealerservice verantwoordelijke van KTM-SPORTMOTORCYCLE Nederland BV MF: Allereerst een compliment voor WP; de motor stuurt geweldig en je moet al heel extreme zaken op heel extreme (Belgische) wegen uithalen om de voorkant van de wijs te brengen. Zitten er reeds progressieve veren in of is dit slechts een gevoel? KTM: Voor en achter is er geen sprake van progressieve veren, WP heeft heel goed werk geleverd met de vering voor de Super Duke. Men is bij WP blij met je compliment en bedankt je daarvoor. MF: Deze fiets is fun...als de Supermoto 950 en de RC8 even hard aan de verwachtingen voldoen bekijk ik de toekomst erg zonnig in. KTM: Dat is precies waarvoor de motor bedoeld is. Dit is een motor met een hoge funfactor, een motor die je aan moet pakken; het immers een Naked Bike. Door de strengere controles zien we steeds meer mensen van de super/hypersport overstappen naar een motor zoals de Super Duke, ook de hoge funfactor speelt hier een rol. Het voordeel van een motor zoals de Super Duke is dat je een lichte, zeer scherp sturende motor hebt met voldoende vermogen, door het feit dat het een Naked Bike is ben je eerder bewust van je snelheid. Gezien de reacties na de persintroductie van de 950 Supermoto, wordt de toekomst voor KTM alleen maar zonniger. Met de ééncilinder Supermoto"s, de640 Adventure, Duke II, 950 Adventure, 990 Super Duke en de 950 Supermoto, laat KTM duidelijk zien dat wij ons nu ook op de straatmodellen aan het richten zijn. Het feit dat wij in verkoop qua aantallen in Nederland gestegen zijn in een dalende markt, geeft aan dat het goed gaat met KTM. MF: Dan het grootste minpunt: de aan/uit reaktie in eerste en tweede, zo erg dat je bij stadsverkeer steeds de koppeling erbij moet nemen. Het gevolg van meer vermogen dan de adventure die dit veel minder had? KTM: Wat belangrijk is, is dat de Adventure beschikt over carburateurs, de Super Duke is uitgerust met injectie. Een motor met injectie reageert feller op de aan/uit reactie dan een motor met carburateurs waarbij altijd wel de nodige brandstof doorkomt en daardoor minder fel oppakt. Dit is een kwestie van gewenning. Het is dus belangrijk dat hier geen appels met peren worden vergeleken. Hoewel de Super Duke en de 950 Adventure gebruik maken van hetzelfde LC8 blok, zijn het daarentegen totaal verschillende motorfietsen. De Adventure beschikt over 98 pk tegen 120 pk van de Super Duke, en juist die 120 pk vraagt met de huidige mileu-eisen om een injectiesysteem en een catalysator. MF: KTM profileert deze motor als "hooligan bike", is dat niet een beetje verkleinen van je doelgroep? als je de injectie wat minder nerveus maakt en er valbeugels op zet kan deze motor bij wijze van spreken dienen als lesmotor. Mischien een ideetje voor volgende jaar? Een "light versie" van de Super Duke ter concurentie van de Fazer en de Bandit? KTM: Wij vinden niet dat wij onze doelgroep verkleinen. Zoals eerder gezegd richten wij ons op met de Super Duke op mensen welke al op een Naked Bike rijden en op de mensen welke nu een super/hypersport rijden. Een inmiddels veel gehoorde reactie (ook van de pers) nadat men op de Super Duke gereden heeft is "Mijn volgende motor wordt geen supersport meer". Een Fazer of een Bandit, kan je vergelijken met een massaprodukt als een Opel Astra, een bepaalde kwaliteit voor een redelijke prijs. Met de Super Duke mikken we op een heel ander publiek. Wij bieden een kwalitatief zeer sterke motor met alleen topcomponenten, zoals de WP vering, Brembo remmen en Renthal stuur. De Super Duke wordt en is geen lesmotor, KTM heeft als slogan "Ready to Race" en dat past precies in het straatje van de Super Duke, het is nu eenmaal een "straatvechter". KTM heeft als doel om zo radicaal mogelijke motoren in hun klasse neer te zetten, waarbij vermogen, gewicht en uitmuntende stuureigenschappen de bepalende factoren zijn. Veel vermogen, licht, uitstekend rijwielgedeelte en bijzonder wendbaar dat zijn de kernwoorden die bij de Super Duke horen. De 640 Duke II of 640 LC4 SM zijn zéér geschikte lesmotoren, licht en uitermate wendbaar. Hiermee zouden de bijzondere verrichtingen zoals langzame sla-om, wegrijden uit een parkeervak en het welbekende achtje draaien, makelijker worden.