Zoeken

Test: KTM 990 Superduke

Pagina 4

22 juni 2005
Inhoudsopgave
Test: KTM 990 Superduke
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6

Conclusie

Reeds van bij de eerste introductie -van wat voor de Oostenrijkse fabriek een eerste stap naar een nieuw motorsegment was- gaf men deze motor zelf alvast een reputatie mee. Geen echt nette reputatie in het huidige, van verkeersveiligheid geobsedeerde Europa. Een reclamespotje dat zo politiek incorrect was dat Ghostrider zelf wel naar Oostenrijk gemigreerd leek. Het filmpje is nog steeds te bekijken op www.990superduke.com en drukte op de motor een levenslang stempel van “hooliganbikeâ€ÃƒÆ’‚ voor er nog maar een meter mee gereden was. Agressief competitiemodel Naar alle waarschijnlijkheid zijn de marketingjongens bij KTM jong en een beetje gek net zoals wij en geïnspireerd door de agressieve competitiemodellen van hun merk, maar door deze stempel zelf op deze motor te drukken maken ze de potentiele klantendoelgroep wel kleiner dan deze motor verdient. Als een halve zool op 1 wiel langs rechts inhalen tegen 170 km/u gaat even makkelijk als tussen de file en het drukke verkeer laverend naar je werk rijden. De motor stuurt ook bij extreem lage snelheden zo stabiel dat ik het niet kon laten om even op het oefenterrein van de plaatselijke rijschool een paar rondjes (Belgische) speciale verrichtingen te rijden. De motor blijft zo stabiel, heeft zo een soepel vermogen in de lage toeren en is zo makkelijk over te gooien dat deze verrichtingen gewoon leuk worden. Hier voel je de cross en supermoto roots van het merk in de praktijk naar boven komen. De enige beperking voor deze motor is dat je niet van de kleinsten mag zijn, het zadel staat dusdanig hoog dat ik zelf met mijn 1m87 mijn benen volledig moest strekken om de voeten op de grond te zetten, eerder een zeldzaamheid met een wegmotor. Ook de bokkige injectie is onhandig bij stadsverkeer maar zoals eerder reeds vermeld grijp je automatisch naar de koppeling. Dus een ieder die intresse heeft in een naked bike moet toch ook eens overwegen en/of testrijden om voor deze Superduke te gaan, of zoals ze wel eens zeggen: "je hoeft niet compleet gestoord te zijn om hier mee te rijden, al is het wel een pluspuntje"

Dit vonden we goed
  • Stuureigenschappen
  • Remmen
  • funfactor 10 Dit vonden we minder
  • Verbruik
  • Aan/uit van de injectie
  • Actieradius