Zoeken

Introductie Honda FMX 650

Pagina 4

20 maart 2005
Inhoudsopgave
Introductie Honda FMX 650
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6

Speeleiland

Over de vering valt niet bijster veel te vertellen. Uiteraard is deze door de keus van het concept met vóór 218 en achter 186 millimeter veerweg beter vergelijkbaar met een allroad (of SM) dan met een supersport, maar evengoed vult de vering tijdens het rijden de banden naadloos aan. Weliswaar zul je voor een meterslange stoppie eerst een flink stuk veerweg moeten overbruggen, maar juist daardoor voelt de hele actie zeer soepel en dus controleerbaar aan. De combinatie van voldoende soepele vering met het plakkarakter van de Pirelli’s staat garant voor zeer brutaal veegwerk, ongeacht de ondergrond. Het is dat dat knopje tussen mijn oren nog op standje om-die-oneffenheden-heen in plaats van bruut-erover stond, want achteraf waren juist die hobbels in de binnenbocht van het kartbaantje de kans bij uitstek om eens flink overheen te rossen in de hoop de achterkant eens opzij te kunnen zetten. Het is bij hopen gebleven…

Way of life

De FMX rijdt onopvallend strak. Door zijn niet-intimiderende rijeigenschappen krijg je al snel het idee dat het ergens zelfs nog tegenvalt, ook al ben je inmiddels keihard aan het vegen achter de voorrijder aan. Blijkt dat hij al een week lang deze route rijdt... Pas later, met een “toevallig aanwezigeâ€ÃƒÆ’‚ NX 400 erbij wordt duidelijk hoe echt goed de FMX rijdt. De NX, op zich geen verkeerde fiets, maakt op zijn allroadbandjes, (nu echt) zachte vering en kleinere cilinderinhoud geen schijn van kans meer en de rijder moet al gauw toegeven dat het gat wat zachtjesaan ontstaat met enig gevoel voor lijfsbehoud niet meer dicht te rijden valt. Tot er een kruising of wat verkeer opdoemt en de voorsten iets gas moeten minderen. Dan is zelfs die gekke NX-dweil weer vrolijk van de partij. En dat laatste deed me realiseren dat dat eenvoudigweg de “way of lifeâ€ÃƒÆ’‚ in de echte wereld is. En dus wederom een goed argument voor Honda om te zeggen dat 38 pk meer dan voldoende is, immers; zelfs al zouden al je vrienden met dubbel vermogen rondrijden, dat wil op generlei manier zeggen dat ze ook daadwerkelijk twee keer zo snel in plaats B aankomen.

Maak er een rit dwars dóór plaats B van en je loopt grote kans zelf eerder aan te komen ook. Bij terugkomst in Funchal liep het laatste deel van de rit, richting allerlaatste fotolokatie, uit op een kruip-door-sluip-door estafette cq. stoepen- en drempelhordenloop die zijn weerga niet kende (alhoewel ik de collega’s die op andere dagen reden ervan verdenk exact hetzelfde gedaan te hebben). Aangezien dit een beetje het speelterrein van de doelgroep is mag het ook niet anders dan dikke pret zijn en toegegeven, hoe meer verkeer hoe beter. Mochten uw collega’s komende zomer ietwat vreemd enthousiast reageren op verkeersinformatie, werp dan eerst een blik uit het raam voordat u naar de bedrijfsarts belt.