Introductie Honda FMX 650
Pagina 2
Inhoudsopgave |
---|
Introductie Honda FMX 650 |
Pagina 2 |
Pagina 3 |
Pagina 4 |
Pagina 5 |
Pagina 6 |
Binnen spelen
Uit het marktonderzoek kwam duidelijk naar voren dat de Jonge Garde zaken als “funâ€ÃƒÆ’‚ en
|
“fashionâ€ÃƒÆ’‚ ver bovenaan hun lijstje drijfveren hebben staan, boven zaken als carriere, geld, ,muziek, uitgaan en dergelijk. Een vergelijkbaar onderzoek toonde aan waarom Supermotards tegenwoordig zo populair zijn; de drie topargumenten waren achtereenvolgens Rijstijl, Fun en Fashion, terwijl vermogen op een verbazingwekkend lage plaats pas komt. Voelen we ‘m al aankomen? Nadelen aan het huidige aanbod Supermotards zijn volgens datzelfde lijstje de aanschafprijs, het comfort (waaronder ook het gebrek aan een elektrische starter genoemd werd), het regelmatige onderhoud en de betrouwbaarheid. En dáár komt de naam Honda ineens extra sterk naar voren: dit is bij uitstek het merk dat juist dÃe puntjes heel goed in de vingers heeft. Erg ver buiten de deur heeft men het niet eens hoeven zoeken: het frame is een vierkante buis zoals beproefd en bewezen in de Hornet; eenvoudig en relatief licht, en het blok lag nog in de Spaanse Montesa-fabriek sinds de SLR (de hele motor wordt trouwens in Spanje gebouwd). Dus goedkoop, betrouwbaar en comfortabel waren direct al rekening mee gehouden. De Fun uit het lijstje moge duidelijk zijn; een concept als dit kan toch moeilijk met een strak gezicht bekeken worden. Voor het Fashiongedeelte hebben de heren technici heel bijdehand de styling behouden, vastgehouden aan een upside-down voorvork en zelfs als standaardmontage een heus Renthal stuur verkozen. Witte knipperlicht- glaasjes en een heel bekend achterlicht (dus evengoed toch weer voordelig) maken het geheel een verantwoord fashionstatement. Waar had ik nou mijn Prada-schoenen ingepakt?
Nog meer
Nog verder inspelend op de vraag, is de motor in kekke kleurtjes verkrijgbaar; volgens Honda staat rood voor sportief, grijs voor klasse, geel voor “jongâ€ÃƒÆ’‚ en zwart voor agressief. En dan zijn we er nog niet: vanaf het begin is al rekening gehouden met de verschillende wensen van de koper en heeft men bijpassende accessoires ontwikkeld. Het bagagerekje is daarvan bijna het enige puur functionele, voor de rest hebben we het over een stickerset (uiteraard in hippe Tribal-uitvoering), een ander zadeldekje en vooruit, een passende hoes. Want niet iedereen in Amsterdam centrum heeft een berging waar de motor in past, toch?
|
Het gehele concept is –we zeggen het nog een keer- gericht op de jonge en redelijk onervaren motorrijder. Daarom wordt gelijk al benadrukt dat het hier niet om een echte Supermoto gaat. De FMX zou liefst een eerste of tweede motor moeten zijn, en daarom is gekozen de motor vooral geen bruut vermogen mee te geven. Soepelheid, koppel en het bekende ééncilinderkarakter moeten de rest doen.