Zoeken

WSBK test Phillip Island

WSBK test Phillip Island

25 februari 2009
Inhoudsopgave
WSBK test Phillip Island
Pagina 2

Vorige week vond op het Phillip Island circuit de laatste test plaats voor de mannen uit het World Superbike- en Supersportkampioenschap. De eerste dagen werd er getest door de teams van Aprilia, Kawasaki, Stiggy Honda en Althea Honda. Het weekend was gereserveerd voor de door de fabriekanten ondersteunde teams van Xerox Ducati, Alstare Suzuki, Ten Kate Honda, Yamaha en BMW.

Nou blijft een test een test en je kunt er zoveel waarde aan hechten als je wilt natuurlijk, maar er valt toch wel iets uit af te leiden. Om het wat overzichtelijk te maken hebben we de tijden van alle coureurs op een rijtje gezet en wat direct opvalt is dat de Xerox Ducati-trein op stoom lijkt te zijn. Michel Fabrizio bleef zijn nieuwe teamgenoot Noriyuki Haga weliswaar een tiende van een seconde voor, maar de Japanner laat zien dat hij nog steeds hard kan gaat met een dikke twin en de 'gewenningsperiode' zit er op. Het team testte verschillende banden en afstellingen en beiden reden een gesimuleerde race. Haga viel jammer genoeg nog een keer (ook op zaterdag viel hij, in dezelfde bocht) maar dat belette hem niet om zijn testwerk af te maken.

PI_Haga_Fabrizio.jpg
De Xerox Ducati trein is op stoom! Beiden zijn er klaar voor!

Michel Fabrizio:
We zijn voornamelijk bezig geweest om op racetempo te komen en dat is aardig gelukt. Ik heb een racesimulatie gedaan en de rondetijden waren vergelijkbaar met die uit de race van vorig jaar, daar was ik best blij mee. Het ziet er goed uit voor aankomend weekend en ik heb er vertrouwen in.

PI_Haga.jpg

Noriyuki Haga; titelkandidaat.

Noriyuki Haga:
Het is een productieve test gewest. We hebben weer veel verschillende zaken getest en ik merk dat ik de machine beter leer kennen. Maar we hebben er nog werk genoeg aan om alle configuraties (lees; verschillende afstellingen), die je met de machine kunt maken, te testen. Ik heb een racesimulatie gedaan en dat was een goede oefening. Ik was best tevreden met de mate van bandenslijtage, zeker de voorkant. Op de eerste trainingsdag van de wedstrijd willen we wat verschillende veringsafstellingen testen omdat ik nog niet helemaal tevreden ben over de voorzijde.

Ben Spies was goed voor een derde tijd, zes duizendste van een seconde achter Haga, en de Amerikaan toonde gedurende de wintertesten aan dat hij een welkome aanvulling is voor de World Superbikes. Dat geldt ook voor teamgenoot Tom Sykes (op dreef op Portimão) die dit keer wat achter bleef met een elfde totaaltijd, gelijk aan die van landgenoot en Stiggy Honda coureur Leon Haslam. Dat kwam omdat de Brit op zaterdag was gevallen waardoor het niet helemaal liep zoals gepland. Beide Yamaha coureurs heben echter alle vertrouwen in een goede afloop van de wedstrijd komende zondag.

PI_Spies-1024.jpg
Ook de Amerikaan Ben Spies mag als titelkandidaat worden bestempeld. Was snel in alle wintertesten.

Ben Spies:
Het was een goede test voor mij. We hebben aan veel racespullen gewerkt, we moesten wat banden testen voor Pirelli en daarna kwamen we op stoom en deden een aantal langere runs om de machine op raceniveau te brengen. En ons racetempo zag er goed uit, we deden een racesimulatie en dat voelde écht goed. Natuurlijk, we hadden maar twee testdagen en het hele raceweekend zal nog wel wat adrenaline toevoegen. Ik ben ontzettend tevreden met de machine en het team werkt echt goed, ik kan dus niet wachten om van start te gaan!

PI_Sykes-1024.jpg
De Brit Tom Sykes kwam steeds beter uit de verf, maar kende wat problemen. Gaat voor verrassingen kunnen  zorgen.

Tom Sykes:
Omdat ik Phillip Island nog nooit had gezien was ik méér dan blij over dag één. Ik ging de baan op en reed een 1' 33.2, en dat was zo slecht nog niet aangezien ik er voor het eerst reed. We deden wat kleine afstellingen en zochten naar een goede basisafstelling. Ik ben overtuigd van de mogelijkheden en afstelling en we zetten redelijk goede tijden. Ik wist dat ik op dag twee sneller kon zijn maar jammer genoeg kwam ik ten val tijdens mijn eerste run, net toen ik de gang er een beetje in had. Ik was echter niet eens aan het pushen en weet niet zeker hoe het gebeurde. Ging wat snel op het gas bij het uitkomen van 'Turn 2', ging te wijdt en waar het asfalt wat rult ging de achterkant onderuit, ik ving het op en maakte een highsider de andere kant op! Gelukkig heb ik geen serieuze blessures dus zal ik fit en gretig aan de start staan komend weekend. Ik ging weer de baan op aan het eind van de tweede dag en hervond eenvoudig mijn ritme weer, dus ik ben nog steeds overtuigd voor het podium te kunnen gaan.

Een vierde totaaltijd werd gerealiseerd door Max Neukirchner op de Alstare 'Dr. Brux' Suzuki. De Duitser die vorig jaar definitief doorbrak tot de top in het World Superbike racen liet deze winter zien dat dát geen uitzondering was. Ook teamgenoot Yukio Kagayama heeft het uiste tempo al te pakken en bleef maar enkele tienden van een seconde achter bij Neukirchner. Een zevende tijd voor de Japanse oudegediende die er een mooi jaar van wil maken.

PI_Neukirchner2.jpg
Brak in 2008 definitief door, klaar voor de titel in 2009? Max Neukirchner is Suzuki's topper.

Max Neukirchner:
Mijn algehele gevoel over de twee testdagen is dat ze prima verlopen zijn, we hebben een goede afstelling gevonden voor aankomend weekend. We hadden wat problemen met de grip van de achterband maar dat is opgelost. Ik denk dat we in de juiste ricting zitten met de machine en ben positief over de eerste wedstrijd. Phillip Island is en prima baan om te testen omdat deze zo veelzijdig is, met snelle bochten, langzame bochten en hoogteverschillen. Alles wat we nu gedaan hebben zal ons aanstaand weekend helpen.

Yukio Kagayama:
Ik ben blij want ik ben niet gecrashed en veel andere coureurs wel! Ik heb op veilig gereden want ik wist dat er veel werk aan de winkel was en ik wilde geen fouten maken zo vlak voor de eerste races. We hebben veel uitgeprobeerd, veel afstellingen, en het grootste probleem voor mij was debehoorlijke variatie in de prestaties van de banden. Maar we hebben een goede afstelling gevonden voor aankomend weekend en ik hoop dat ik het seizoen kan beginnen met een goed resultaat en dat het hele jaar kan vasthouden.

PI_Nakano3.jpg
Shinya Nakano kan een racer afstellen en gaat steeds beter wennen aan de Aprilia V-4.

De tijden die zowel Max Biaggi als Shinya Nakano reden met de nieuwe Aprilia RSV4 zijn bemoedigend! Op Portimão leek het eam de weg een beetje kwijt te zijn maar er is hard gewerkt door de Italianen. Met een vierde voor Biaggi en een zesde voor Nakano zou de renstal uit Noale op zondag 1 maart wel eens voor een aangename verrassing kunnen gaan zorgen.

Max Biaggi:
We hebben hard gewerkt, en dankzij het goede weer veel ronden kunnen rijden. We hebben alles getest wat we wilden en alle beschikbare spullen uitgeprobeerd. Zo weten we nauwkeuriger hoe we ons kunnen ontwikelen. Ten opzichte van de laatste test op Portimão hebben we ons verbeterd en daar ben ik duidelijk blij mee. De Aprilia monteurs hebben het in korte tijd recht weten te zetten. Ik heb zelf met onze ontwerper Dall’Igna gepraat en hij weet wat wij (Biaggi en Nakano; red.) nodig hebben. Ik vertrouw hem want het gevoel tussen ons is uitstekend,en dat zal ons binnenkort tevreden stellen. We werken er allemaal hard aan en lopen niet te rotzooien!

Nog zo'n verrassing was er van de Fransman Régis Laconi die zijn DFX Ducati tussen de Aprilia's van bovengenoemd duo plaatste. Dát Laconi met een Ducati overweg kan liet hij al eens zien in 2004 toen hij - met 7 overwinningen, 5 poles, 2 tweede en 5 derde plaatsen, tweede werd in de eindstand achter wereldkampioen..James Toseland. Of hij opgewassen is tegen de fabrieksondersteunde Xerox Ducati's is nog maar de vraag, maar dat geldt natuurlijk ook voor het Sterilgarda team met Shane Byrne en Alessandro Polita en het Guandalini Racing team met Jakub Smrz. Beide teams waren trouwens niet aanwezig bij de test in Australië.

PI_Laconi.jpg
Régis Laconi kan een gevaarlijke outsider zijn, maar geen titelkandidaat.

Kawasaki heeft zijn MotoGP activiteiten voor 2009 dan opgeschort, hun Superbike, én Supersport, bezigheden lijden daar - zoals aangekondigd - niet onder. Broc Parkes wordt door teameigenaar Paul Bird hoog aangeslagen en de Australische oud wereldkampioen Supersport lijkt het vooralsnog waar te maken. Vorige week was Parkes goed voor een achtste tijd, op minder dan een seconde van Fabrizio, en daarmee bevindt hij zich in goed gezelschap. Teammaat Makoto Tamada heeft nog altijd moeite met de heavy industries machine en kwam niet verder dan een vijfiende tijd. Beiden reden ruim 130 ronden en motorisch zit het - zoals vaker - wel goed. Het team kon zich daarom concentreren op het afstellen van het rijwielgedeelte.

PI_Broc.jpg
Broc Parkes is terug in de World Superbikes, op Kawasaki. Teameigenaar Paul Bird en Broc zeggen; top 10!

Broc Parkes:
Ik ben echt enthousiast om, na vijf jaar Supersport, met Kawasaki de stap naar de World Superbikes te maken. In het begin heb ik me toegelegd op het wennen aan de ZX-10R dus onze verwachtingen zijn in het begin niet zo hoog geweest. Het testen is goed gegaan, zeker in Australië waar we veel over de machine leerden die we anders niet te weten waren gekomen, tot aan het raceweekend. Ik ben blij met dit nieuwe team en mijn monteurs werken hard aan de ontwikkeling van de machine, dus hopelijk kunnen we wat punten scoren op Phillip Island. Ik zou het gaaf vinden om een top tien plek te halen, waar we wachten af en zullen zien. Ik zal mijn uiterste best doen.

Makoto Tamada weet wat er van hen wordt verwacht en werkt goed samen met zijn nieuwe chefmonteur Katsu Yanagawa. Voor zover wij weten geen familie van Akira. Ondanks dat de Japanner nog geen wereldtijden neerzet is hij zelf overtuigd van het behalen van een podiumplek.

Makoto Tamada:
Ik voel me op mijn gemak met de nieuwe teamstructuur en opzet voor 2009 en ik geloof dat ik aardig door heb wat er van ons verwacht wordt en waar we naartoe moeten werken. We delen dezelfde problemen en ik denk dat we, op een positieve manier, vooruitgang zullen boeken om zo de machine op zijn best te krijgen.Ik voel me ook op mijn gemak met mijn nieuwe chefmonteur, Katsu Yanagawa. Het zal nog wat tijd kosten maar ik ben er van overtuigd dat ik in de nabije toekomst op het podium sta. Phillip Island is één van mijn favorite banen uit mijn grand prix tijd, behalve als het waait, en ik hou van het enthousiasme van de Australische fans. Ik kijk er naar uit!

PI_Tamada.jpg
Makoto Tamada weet wat er van hem wordt verwacht. De Japanner ziet zichzelf al op het podium staan.