Zoeken

WSBK test Phillip Island

Pagina 2

25 februari 2009
Inhoudsopgave
WSBK test Phillip Island
Pagina 2

Als we het dan toch over verrassingen hebben, dan kunnen we daar net zo goed de negende tijd van Troy Corser ook toe rekenen. Misschien dat hij een nog snellere tijd had kunnen realiseren maar een botsing met één van de - beruchte - vogels zorgde er voor dat Corser zijn training vroegtijdig moest staken. Met een snelheid van ruim 230 km/u kwam Corser in aanraking met de vogel die hard zijn linkerarm raakte. Hierdoor werd zijn linkerhand van de clip-on gerukt en Troy wist de BMW S1000RR met alleen zijn rechterhand onder controle te houden! In een oogwenk wist hij vervolgens de clip-ons weer met twee handen vast te grijpen en voorkwam zo een megaklapper. De impact was echter dusdanig hard aangekomen dat de Australiër bij zijn bezoek aan de Clinica Mobile werd verteld dat hij zijn linkerarm beter rust kon geven met het oog op aankomend weekend.

PI_Corser.jpg
Troy Corser wil vlammen met de BMW S 1000 RR. Hij kan dat.

Troy Corser:
Dat was best angstig kan ik je vertellen. Ik zag de vogel op de baan zitten en stuurde naar binnen om hem/haar te ontwijken, maar toen vloog hij/zij op het laatste moment op en raakte mijn biceps (spierbal; red.). Een 1 kilo, of zoiets, zware vogel raken met ruim 230 km/u is niet grappig. Ik weet nog niet hoe ik het heb klaargespeeld, maar ik deed het en ik heb de machine naar de box kunnen brengen. De biceps was al direct gezwollen dus ging ik langs de dokter die me vertelde niet meer te gaan rijden en de arm zo veel mogelijk rust te geven. Jammer want we hadden nog wel wat te testen en daar kwamen we dus niet aan toe. Maar we hebben veel kunnen testen en ik voel me goed op de motor. De S 1000 RR voelt net zo goed als iedere andere machine die ik op Phillip Island heb gereden. (en dat zijn er een aantal!; red.) Ik geef geen moer om de tijden van anderen. Ik weet wat ik kan op racebanden en dat rondjes in een lange race heel anders zijn dan het zetten van één snelle rondetijd. We gaan vooruit en hoewel er nog veel werk is is iedereen enthousiast, werkt hard en is toegewijd om het beste in zichzelf boven te halen. Laten we eens zien wat er aanstaand weekend gebeurt.

Achter de BMW van Troy Corser vinden we de eerste Ten Kate Honda, tenminste..dat wil men ons doen laten geloven. Volgens de onofficiële tijdlijst was Jonathan Rea goed voor een 1' 32.96 en dus een tiende tijd. Maar volgens de informatie van het Ten Kate team heeft de jonge Brit een 1' 31.8 gereden! Daarmee zou hij dus de snelste geweest zijn en net zo snel als het ronderecord dat nog op naam staat van Troy Corser (2007, Yamaha). Ook blijkt Rea niet gevallen te zijn maar is wel teamgenoot Carlos Checa onderuit gegaan waarbij hij een aardige smak op zijn hoofd maakte.

PI_Rea.jpg
Jonathan Rea; ik had écht de snelste tijd..
Jonathan Rea:
Nou, volgens sommige websites ben ik gevallen en was ik iets van zevende. Echter, ik kan je vertellen dat ik niet gevallen ben en een 1' 31.8 heb gereden, wat zo'n beetje de snelste was! Wat belangrijk is, is dat we een afstelling hebben gevonden die ons in staat stelt dat we naar het eind van de race nog genoeg grip hebben en dat ik begin te wennen aan de tractiecontrole. We deden twee racesimulaties en de machine voelde goed. We weten wat we aankomend weekend moeten doen maar ik ben echt enthousiast over wat we hebben laten zien.

Zoals gezegd kwam Carlos Checa ten val op zaterdag en reed hij op zondag niet. Hoofdpijn en een pijnlijke schouder weerhielden de Spanjaard, die vorig seizoen vierde werd en twee overwinningen pakte, van testwerk. Tóch is hij zelfverzekerd en rekent op een goed seizoen met een sterke opening op Phillip Island.

Carlos Checa:
Mijn schouder is nog een beetje pijnlijk en mijn hoofd, tja, dat heeft altijd al problemen opgeleverd! Nee, zonder gekheid, ik ben echt OK en zal na een paar dagen rust fit zijn voor de eerste wedstrijd aankomend weekend. Ik heb een behoorlijk aantal ronden kunnen rijden en enkele nieuwe dingen kunnen proberen, maar we hadden nog een nieuwe achterband willen proberen wat dus helaas niet lukte. Met Portimao (regen) en de val hier waren het geen perfecte wintertesten, maar ik hou van Phillip Island en ik kijk er naar uit om weer te racen.

Ryuichi Kiyonari, die in 2009 onder de 'Honda Accesoires' vlag zal rijden, was goed voor een snelste tijd van 1' 33.1 en de Japanner kijkt ernaar uit om meer toe te voegen aan de drie overwinningen die hij afgelopen seizoen tijdens zijn eerste World Superbike jaar op zijn naam wist te schrijven.

Ryuichi Kiyonari:
Ik had op de eerste dag wat problemen om een goede set-up te vinden, maar op de tweede dag hebben we een aantal dingen aangepast en daarmee hebben we zeker vooruitgang geboekt. Het ging er niet zozeer om om een snelle ronde te rijden, maar we waren blij dat we tijdens de racesimulatie consistent hebben kunnen rijden. Ik ging op de tweede dag van de test nog even onderuit, maar dat was niet zo'n probleem. Er is natuurlijk nog wat werk te doen, maar ik kijk erg uit naar de start van het nieuwe seizoen.

Net geen top tien plek was er voor Stiggy Honda coureur Leon Haslam. Het jonge Britse talent kwam tot een snelste tijd van 1' 33.10 en was daarmee net zo snel als Yamaha coureur Tom Sykes.

PI_Haslam.jpg

Leon Haslam:
We heben veel gedaan tijdens de test. Veel verschillende dingen op de machine uitgeprobeerd waarbij we ons concentreerden op de afstelling van het rijwielgedeelte en de vering maar ook de grip en slijtage van de banden. Ik heb veel ronden gereden en deed een racesimulatie aan het eind van de dag, de temperatuur liep toen op waardoor we wat met de grip worstelden, maar dat was niet ernstig. We hebben een goed ritme gevonden en ik ben in staat om constante tijden te rijden. We zjn er klaar voor.

Roberto Rolfo zat maar vier tienden van een seconde achter zijn teamgenoot en dat moet hem toch wat hoop hebben gegeven. Toch was zijn tijd slechts goed voor een dertiende plek op de lijst, nog wel voor mannen als Ruben Xaus, Makoto Tamada en Ryuichi Kiyonari maar hij kan beter.

PI_Rolfo.jpgRoberto Rolfo:
Ik moet zeggen dat ik echt blij ben met hoe de test is verlopen. Ik heb veel kunnen rijden (ruim 180 ronden) en mijn schouder voelt zoveel beter dan de laatste keer op Portimão. Er zijn veel linkerbochten op Phillip Island maar toch beïnvloed de schouder mijn kracht niet. Alle training en rehab(ilitatie) die ik de voorbije drie weken gevolgd heb betaald zich nu uit! De machine is goed, we hebben een goede afstelling gevonden van waaruit we nu kunnen werken. De grip is OK maar we moeten nog iets meer grip zoeken aan de achterzijde.

Tommy Hill maakt vorig jaar de overstap van het Brits Superbike naar het World Supersportkampioenschap maar kwam toen - tijdens de eerste test van het Althea Honda team - buiten zijn schuld ten val en brak daarbij zijn dijbeen. Daardoor mistte hij de eerste seizoenshelft. Vervolgens brak Hill nogmaals zijn dijbeen - Nadat hij bij de start van de Supersport race in Duitsland van zijn Honda werd gereden - en kwam de rest van het seizoen niet meer in actie. Dit seizoen gaat Tommy Hill in de herkansing en doet dat voor hetzelfde team in het World Superbikekampioenschap. Na een matte test op Portimão ging het op Phillip Island een stuk beter. De eerste race is natuurlijk ook op Phillip Island en op dat circuit heeft Hill nog - te - weinig ervaring. Hij hoopt voordeel te kunnen halen uit het spelen met het Superbike 08 spel op zijn X-Box!

Tommy Hill:
De test in Portimão ging niet helemaal volgens plan, we hadden wat probleempjes. Mijn team heeft hard gewerkt om het probleem op te lossen en we hopen dat we er op Phillip Island geen last van zullen hebben. Het wordt mijn eerste race in Australië; het circuit ziet er geweldig uit en na veel ronden op het X-Box Superbike spel heb ik het circuit aardig leren kennen. Ik wil graag constant presteren en hoop er klaar voor te zijn om te kunnen vechten voor top tien posities, ik wil mezelf en mijn team graag zien met een lach.

Onofficiële tijden Phillip Island test: World Superbikes

1. Michel Fabrizio ITA Ducati Xerox 1098RS 1' 32.19
2. Noriyuki Haga
JPN Ducati Xerox 1098RS 1' 32.30
3. Ben Spies
USA Yamaha YZF-R1 1' 32.36
4. Max Neukirchner
GER Alstare Suzuki GSX-R1000 1' 32.59
4. Max Biaggi
ITA Aprilia RSV-4 1' 32.59
5. Regis Laconi
FRA DFX Corse Ducati 1098RS 1' 32.60
6. Shinya Nakano
JPN Aprilia RSV-4 1' 32.72
7. Yukio Kagayama
JPN Alstare Suzuki GSX-R1000 1' 32.78
8. Broc Parkes
AUS Kawasaki SRT ZX10-R 1' 32.90
9. Troy Corser
AUS BMW S1000RR 1' 32.93
10. Jonathan Rea
GBR Ten Kate Honda CBR1000RR 1' 32.96 (1' 31.8!)
11. Tom Sykes
GBR Yamaha YZF-R1 1' 33.10
11. Leon Haslam
GBR Stiggy Honda CBR1000RR 1' 33.10
12. Tommy Hill
GBR Althea Honda CBR1000RR 1' 33.30
12. Carlos Checa
ESP Ten Kate Honda CBR1000RR 1' 33.30
13. Roberto Rolfo
ITA Stiggy Honda CBR1000RR 1' 33.50
14. Ruben Xaus
ESP BMW S1000RR 1' 33.53
15. Makoto Tamada
JPN Kawasaki SRT ZX10-R 1' 33.90
16. Ryuichi Kiyonari
JPN Ten Kate Honda CBR1000RR 1' 34.00

World Supersport: 

Ook enkele Supersport teams kwamen vorige week in actie op het Australische Phillip Island. De teams van Althea Honda, Triumph BE1, Stiggy Honda, Yamaha en Ten Kate Honda maakten gebruik van de gelegenheid om hun machines aan een laatste test te onderwerpen en zo goed voorbereid aan de eerste wedstrijd van het seizoen te beginnen.

Het Ten Kate Honda team gaat dit seizoen natuurlijk voor hun achtste wereldtitel in de World Supersport, maar realiseren zich terdege dat het weer een hele klus zal worden. Vanaf 2002 werd deze titel veroverd door een coureur van het Ten Kate Honda team; achtereenvolgens Fabien Foret, Chris Vermeulen, Karl Muggeridge, Sebastien Charpentier (twee maal), Kenan Sofuoglu en Andrew Pitt werden wereldkampioen Supersport op een Ten Kate Honda. Met regerend wereldkampioen Andrew Pitt en de naar deze klasse teruggekeerde Kenan Sofuoglu (wereldkampioen World Supersport 2007) hebben ze weliswaar een zeer sterk team maar de concurentie zit niet stil en ieder jaar staan er wel nieuwe kandidaten op die de titel dolgraag willen overnemen. Waren op de eerste dag de Triumph en Yamaha coureurs snel, op de tweede dag stelde Kenan Sofuoglu orde op zaken. Met één tiende van een seconde op tweede man Garry McCoy die liet zien dat de Triumph 675 dit seizoen wel eens de gevaarlijke outsider zou kunnen zijn. Zijn teamgenoot Gianluca Nannelli - die eerder reed met twee- en viercilinders - moet nog wennen aan de driecilinder en bleef steken op een negende tijd, anderhalve seconde achter McCoy.

In het Yamaha team werd de vertrokken Broc Parkes vervangen door de jonge Brit Cal Crutchlow die voorlopig sneller is dan Fabien Foret. Van Foret is niet zeker of hij volledig hersteld is van zijn rugblessure, maar gezien zijn tijden lijkt het wel goed te zitten.
Ook Teammanager Ronald Ten Kate tipt Cal Crutchlow als grootste 'bedreiging' voor zijn mannen:

Ik geloof dat zowel Kenan (Sofuoglu; red.) als Andrew (Pitt; red.) klaar zijn om in ieder geval voor de titel te strijden. Als ik naar de andere coureurs kijk dan denk ik dat Cal (Crutchlow; red.) één van de jongens zal zijn die regelmatig voorin zal zitten. Fabien Foret (die de titel voor Ten Kate won in 2002; red.) ook, hoewel we niet echt weten in hoeverre hij is hersteld van die crash die hij vorig seizoen had. Maar Crutchlow zal er zeker bij zitten.

PI_Sofu.jpg
Kenan Sofuoglu zal zeker voor de titel strijden...

PI_Pitt.jpg
...maar heeft in Andrew Pitt een geduchte tegenstander

Joan Lascorz (Provec Motocard Kawasaki) werd niet genoemd maar de Spanjaard die zich vorig seizoen goed liet zien heeft in de overige wintertesten al laten zien dat hij en de nieuwe ZX-6R een goed koppel vormen. Helaas was het team niet aanwezig in Phillip Island en dus weten we niet hoe de verhoudingen nu liggen. Dat wordt spannend zondag!

Het Yamaha team heeft in ieder geval laten zien dat het in de eerste race van het seizoen voorin mee kan doen. Cal Crutchlow heeft zich de YZF R6 snel eigen gemaakt en klokte constant snelle tijden en kwam uiteindelijk tot een vierde tijd, een halve seconde achter Sofuoglu.

Cal Crutchlow:
Ik ben echt tevreden, we hebben veel kunnen doen en veel ronden kunnen rijden. Ik zit er constant goed bij en kijk uit naar de race. Natuurlijk wordt het een zwaar weekend, ik weet niet hoe het er op Phillip Island aan toe gaat in een race, maar ik heb vertrouwen dat ik voor het podium kan strijden. Ik maak me geen illusies, het wordt zwaar, maar we hebben er veel werk in gestoken en ik wil hier wer vertrekken met punten op zak! Daar wil ik dan de rest van het seizoen op bouwen. De baan is fantastisch. Ik heb er de afgelopen jaren naar gekeken en om er nu te zijn en te rijden is een genot. Als de machine in orde is, is het plezierig er mee te rijden, ik kan niet wachten om zondag op de grid te staan, wachtend op de race.

PI_Crutchlow.jpg
En wat te denken van de jonge Brit Cal Crutchlow. Goede keus Wilco!

Het Stiggy Honda team is al net zo tevreden als de rest en houdt een goed gevoel over aan de test. Ook dit team werkte hard, als altijd, en is klaar voor zondag. Anthony West reed een redelijke tijd maar vergeleken met mannen als Sofuoglu, Pitt, McCoy en Crutchlow komt de ex-MotoGP coureur nog te kort. Toch ziet hij het zelf niet somber in.

Anthony West:
Hoofdzaak voor mij was zo veel mogelijk ronden rijden om aan de machine te wennen, hem beter te begrijpen en er een goed gevoel in krijgen. We komen steeds dichterbij en vonden een redelijke basisafstelling. Ik heb twee racesimulaties gedaan en was in staat om constant te blijven, en voelde me goed op de machine. De warmte in de namiddag zorgde voor gripverlies aan de achterkant. Daar hebben we aandacht aan besteed want de omstandigheden zullen hetzelfde zijn tijdens de race. De rondetijden konden beter maar uiteindelijk was het belangrijk dat ik me 'thuis' voel op deze machine.

PI_West2.jpg
Anthony West begint weer te wennen aan de Supersport en heeft misschien wel de juiste afselling voor Phillip Island gevonden.

Gianluca Viezziello is ook nieuw in het team en verruilde een Yamaha R6 voor de Stiggy Honda CBR600-RR.

Gianluca Vizziello:
Ik ben tevreden met de test. We hebben veel getest, de afstelling en de vering, en boeken vooruitgang. Ik maakte twee lange runs, één van 10 en één van 15 ronden, en bleef constant in mijn rondetijden, dus dat zit wel goed. Ook hebben we veel aandacht besteed aan de bandenkeus voor de warme omstandigheden tijdens de race, en natuurlijk de basisafstelling. Al met al een goede test en ik kijk uit naar de race.

Onofficiële tijden Phillip Island: World Supersport

1. Kenan Sofuoglu TUR Ten Kate Honda CBR600RR 1' 34.7
2. Garry McCoy AUS Triumph BE1 Racing 675 1' 34.8
3. Andrew Pitt AUS Ten Kate Honda CBR600RR 1' 34.8
4. Cal Crutchlow GBR Yamaha SSP YZF-R6 1' 35.3
5. Fabien Foret FRA Yamaha SSP YZF-R6 1' 35.8
6. Anthony West AUS Stiggy Honda CBR600RR 1' 35.90
7. Matthieu Lagrive FRA Althea Honda CBR600RR 1' 36.00
8. Mark Aitchison AUS Althea Honda CBR600RR 1' 36.00
9. Gianluca Nannelli ITA Triumph BE1 Racing 675 1' 36.3
10. Gianluca Vizziello ITA Stiggy Honda CBR600RR 1' 36.7
11. Doni Tata Pradita INA YZF Yamaha R6 1' 37.3

Kortom, iedereen heeft zo'n beetje alles getest, is uitermate tevreden en kijkt uit naar de eerste wedstrijd. Anders wij wel!