Zoeken

WSBK 2006 - Valencia

Pagina 2

25 april 2006
Inhoudsopgave
WSBK 2006 - Valencia
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5

Hetzelfde trucje...

Start van race 2 met Corser, Haga, Bayliss, Abe, Lanzi, Walker, Pitt, Laconi, Martin, Toseland, Kagayama en Foret.

 SBK Race 2: In race twee wilde Corser de leiding pakken en niet meer uit handen geven. Daarom koos hij voor een zachtere compound en hoopte dat zijn plannetje zou werken. Als je niet beter zou weten dan zou race II een herhaling van race I geweest kunnen zijn, zeker als "t het podium betreft. Troy Bayliss was wederom goed weg, Troy Corser nam al snel de leiding over en leidde bijna de gehele race totdat Bayliss hem weer verschalkte en ook race twee op zijn naam zette. Het enige verschil was dat Corser eerst wat weg kon lopen, maar Bayliss hield zijn tempo hoog en wist, na een klein gevecht met Haga, bij hem te komen.

Het waren weer de gevechten daarachter die voor de echt spannende momenten zorgden. Haga, Lanzi, Abe, Walker, Pitt en Laconi zorgden voor mooie strijd. In de zevende ronde was het voor Sergio Fuertes, Gianluca Nannelli en Ivan Clementi over. Zij gingen gedriëen de grindbak in. Een ronde later gebeurde hetzelfde met Yukio Kagayama. De vechtlustige Japanner lijkt te vervallen in het patroon van vorig jaar hoewel zijn crash in de eerste race in Qatar natuurlijk niet zijn schuld was. Ook voor Ruben Xaus was de race snel over. De Spanjaard, die nog steeds niet goed kan lopen, wilde een mindere start te snel goed maken en moest dat, jammer genoeg, bekopen met een val.

Noriyuki Haga die een tijdje in gevecht was met Bayliss verloor de aansluiting en kreeg wederom te maken met Norrick Abe die samen met Chris Walker dichterbij was gekomen. Teamgenoot van Haga, Andrew Pitt vocht een duel uit met Régis Laconi om plaats zeven met vlak daarachter Fonsi Nieto die zijn uitvallen in race I, en een kleine touché met collega Laconi, goed wilde maken en opstoomde naar plaats zeven. James Toseland, Michel Fabrizio, Fabien Foret (in race I keurig vijftiende) en Alex Barros vormden weer het middenveld en streden lange tijd om de tiende plek. Nori Haga voelde de hete adem van Norrick Abe in zijn nek en zal hoogst verbaast geweest zijn dat hij in zowel race I als race II te maken kreeg met zijn conculega.

Ook in race II waren de Honda"s niet in beeld voor goede plaatsen. Ditmaal was het Michel Fabrizio die tiende werd voor James Toseland, Alex Barros kwam niet verder dan een dertiende plaats. Verrassend sterk was het optreden van de Yamaha Motor France rijders Abe en Nakatomi. Zij hadden natuurlijk al drie dagen getest op deze baan, maar ze konden opmerkelijk goed meekomen en reden zich mooi in de punten. Tegenvallend was het optreden van Steve Martin op de Petronas FP1. Martin beleefde ook in race twee geen plezier aan zijn goede kwalificatie. Hij zakte af tot de vijftiende plaats en kon totaal geen vuist maken. Goed getraind en slechts 1 punt.

Corser vreest, Tardozzi krijgt de volle lading van Bayliss en Lanzi... die is afgeleid.

Troy Bayliss:

Alles ging eigenlijk best goed, in beide races. We hebben eraan gedacht om van compound te veranderen maar we deden het niet en het was de juiste beslissing om de hardere te gebruiken. Ik had niet gedacht dat Corser zo snel zou zijn in race II, ik had meer gedacht dat "t zou gaan als in race I, maar hij ging best goed. Ik weet dat de limiet van mijn achterband ligt bij 1"35.7 / 1"35.8 maar hij blijft gde hele race goed en toen ik hem zag weglopen bezorgde me dat hartkloppingen. Ik heb m"n pit-board in de gaten gehouden en reed iedere ronde als ware het een kwalificatie ronde, hopende dat hij in dezelfde problemen zou komen als in race I en dat gebeurde. Toen ik eenmaal bij hem was kostte het nogal wat tijd om hem te passeren. Mijn dank gaat uit naar het Ducati-Xerox team en al onze sponsoren, zij hebben bijgedragen aan deze dubbele overwinning!

Troy Corser:

Hmm, ik weet niet of ik blij moet zijn of niet! Ik heb wel punten behaald maar ik wilde vandaag écht Troy (Bayliss) verslaan. Het lukte niet en de manier waarop frustreert me. Zeker als je ziet dat ik zo"n 90% van beide races aan de leiding lag. Zijn machine leek minder hard voor de banden te zijn en toen hij me passeerde kon ik hem volgen maar niet terug pakken. Na de eerste race wilde ik in race II een gaatje slaan en dat lukte. Maar ik zat een keer tussen de versnellingen toen ik de hairpin in ging en moest wijd gaan anders was ik gecrashed. Daardoor kon Troy weer bij me aanpikken. Tegen het eind was het hetzelfde als in race I, alleen zat ik hem nu meer op z"n huid omdat ik er dichter achter zat. Ik gaf alles wat ik had maar het mocht niet zo zijn. Ik weet dat als ik in beide races harder gepushed had ik waarschijnlijk gecrashed zou zijn en dat wilde ik niet. Dit gaat een lang en hard seizoen worden.

Lorenzo Lanzi:

Twee fantastische podia vandaag! Ik ben blij voor Ducat-Xerox en mezelf natuurlijk want dit podium in race II is me net zoveel waard als de winst op de Lausitzring. Het was geen overwinning maar net zo hard bevochten. Ik pushte van de eerste tot de laatste ronde, gaf niet op, en om Abe bij te houden moest ik vechten want hij had een heel goed ritme halverwege de race. Toen kwam ik bij Haga en wist ik ze beide te passeren, Haga in de voorlaatste en Abe in de laatste ronde. Het was ongelofelijk! Troy en ik waren de enigen die een 1"37.0 konden rijden in de laatste ronden, dus de bandenkeuze om het tempo aan te kunnen houden tot het einde was de juiste. Het is een perfect resultaat voor mij met Monza, over twee weken, in het vooruitzicht!

Norrick Abe is het racen nog niet verleerd en vierde zijn prestaties met een fraaie wheely!

Norrick Abe:

Twee goede resultaten vandaag, dus ik ben erg blij. In de tweede race had ik een beter gevoel maar de top twee was al uit beeld verdwenen. Ik pikte aan bij Lanzi en deed m"n best om Haga te pakken. Toen ik hem voorbij ging wilde ik een gaatje slaan maar tegen die tijd gleden de banden al aardig. Ik denk dat de Ducati onder die omstandigheden toch goede grip heeft want Lanzi was erg snel aan het eind. Ik ben dus een beetje teleurgesteld dat ik het podium niet heb gehaald. Maar het was zo"n verbetering ten opzichte van de eerste twee races, dat ik écht blij ben!

Noriyuki Haga:

Na de kwalificatie wisten we dat dit een harde race zou worden, maar de problemen die we vandaag hadden maakten het onmogelijk voor het podium te strijden. In race I was de grip niet goed maar dacht ik dat ik de derde plaats kon pakken totdat de motor kracht verloor. In race II was het gevoel in de machine beter maar het probleem kwam terug en ik kon niets doen toen Abe en Lanzi me passeerden.

Uitslag SBK Race II - Valencia:

 Pos. 
 Rijder 
 Merk/Team 
 Tijd 
 1   Bayliss T.   Ducati 999 F06/Ducati Xerox   37"06.508 
 2   Corser T.   Suzuki GSXR1000 K6/Alstare Corona Extra   37"07.298 
 3   Lanzi L.   Ducati 999 F06/Ducati Xerox   37"21.641 
 4   Abe N.   Yamaha YZF R1/Motor France-Ipone   37"22.512 
 5   Haga N.   Yamaha YZF R1/Motor Italia WSB   37"23.437 
 6   Nieto F.   Kawasaki ZX10R/PSG-1 Corse2   37"23.564 
 7   Walker C.   Kawasaki ZX10R/PSG-1 Corse   37"26.475 
 8   Laconi R.   Kawasaki ZX10R/PSG-1Corse   37"27.903 
 9   Pitt A.   Yamaha YZF R1/Motor Italia WSB   37"28.309 
 10   Fabrizio M.   Honda CBR 1000RR/D.F.X. Treme   37"38.674 
 11   Toseland J.   Honda CBR 1000RR/Winston Ten Kate    37"38.767 
 12   Nakatomi S.   Yamaha YZF R1/Motor France-Ipone   37"38.863 
 13   Foret F.   Suzuki GSXR1000 K6/   37"39.156 
 14   Barros A.   Honda CBR 1000RR/Klaffi    37"40.383 
 15   Martin S.   Petronas FP1/Foggy Petronas Racing   37"44.560 
 16   Rolfo R.   Ducati 999 F05/SC - Caracchi   37"46.792 
 17   Borciani M.   Ducati 999 F05/Sterilgarda - Berik   37"51.385 
 18   Neukirchner M.   Ducati 999 RS/Team Pedercini   37"55.775 
 19   De Gea J.   Honda CBR 1000RR/   37"58.262 
 20   Bussei G.   Honda CBR 1000RR/Winston Ten Kate    38"03.255 
 21   Battaini F.   Kawasaki ZX10R/Bertocchi   38"08.160 
 22   Brignola N.   Ducati 999 RS/Team Guandalini   38"17.796 
 23   Nannelli G.   Honda CBR 1000RR/D.F.X. Treme   38"18.805 
 24   Monge J.   Yamaha YZF R1/Yamaha Factory   38"30.475 
 25   Jones C.   Petronas FP1/Foggy Petronas Racing   38"32.061 

Tussenstand in het SBK na 3 wedstrijden:

 Pos. 
 Nat. 
 Rijder 
 Merk 
 Punten 
 1   AUS.   Bayliss T.   Ducati   125 
 2   AUS.   Corser T.   Suzuki   103 
 3   ENG.   Toseland J.   Honda   86 
 4   JAP.   Haga N.   Yamaha   64 
 5   BRA.   Barros A.   Honda   62 
 6   AUS.   Pitt A.   Yamaha   58 
 7   ITA.   Lanzi L.   Ducati   47 
 8   JAP.   Abe N.   Yamaha   40 
 9   ITA.   Fabrizio M.   Honda   34 
 10   SPA.   Xaus R.   Ducati   33 
 11   ITA.   Rolfo R.   Ducati   32 
 12   SPA   Nieto F.   Kawasaki   29 
 13   JAP   Kagayama Y.   Suzuki   24 
 14   FRA.   Laconi R.   Kawasaki   22 
 15   ENG.   Walker   Kawasaki   21 
 16   AUS.   Muggeridge   Honda   11 
 17   ITA.   Chili P.   Honda   10 
 18   ITA.   Borciani M.   Ducati   9 
 19   GER.   Neukirchner M.   Ducati   9 
 20   JAP.   Nakatomi S.   Yamaha   8 
 21   FRA.   Foret F.   Suzuki   4 
 22   AUS.   Martin S.   Petronas   4 
 23   FRA.   Gimbert S.   Yamaha   3 
 24   SPA.   De Gea J.   Honda   2 

Volgende race: 7 Mei, Monza - Italië