Zoeken

WSBK 2006 - Qatar

Pagina 4

27 februari 2006
Inhoudsopgave
WSBK 2006 - Qatar
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4

Supersport 600

Natuurlijk ging ook voor de Supersports dit weekend het seizoen van start. Regerend kampioen Sébastien Charpentier op de Winston Ten Kate Honda mag vertrekken vanaf pole position, zijn teamgenoot Sofuoglu als tweede, Kevin Curtain op de nieuwe Yamaha YZF-R6 van Yamaha Motor Germany als derde. De derde Honda van team MegaBike, rijder Katsuaki Fujiwara, maakt de eerst rij compleet. Anthony Gobert, die de geblesseerde David Checa vervangt, vertrekt vanaf een zeventiende plek.

Foto: www.suzuki-racing.nl

Bij de start lijkt het of Charpentier niet helemaal lekker van zijn plek komt. Het zijn dan ook Sofuoglu en Fujiwara die als eerste de bocht in duiken. Direct daarna neemt Fujiwara de leiding over van Sofuoglu die iets wijd gaat, gevolgd door Curtain en Charpentier. Veneman komt als zesde de eerste bocht door en zit er goed bij, vier plaatsen winst voor de Nederlander. Broc Parkes heeft een hele slechte start en valt terug van de vijfde naar een vijfentwintigste positie.

Gregory Leblanc komt direct de eerste ronde de pits binnen met een technisch probleem en geeft al op voordat hij een volledige ronde heeft afgelegd. In de tweede ronde is Barry Veneman in gevecht met Gianluca Nannelli, alleen daar waar Veneman er voorbij wil is helaas geen ruimte. Veneman en Nannelli raken elkaar en een bezoek aan de grindbak is voor Veneman onvermijdelijk. Diezelfde ronde komt Veneman nog binnen om wat onderdelen vast te laten zetten om zo toch de race uit te kunnen rijden en waardevolle informatie voor het team te verzamelen. Barry Veneman:

Ik had echt een zeer goede start en was gelijk weg op een zesde positie. Ik kon het goed bijhouden en ik had de juiste bandenkeuze gemaakt. Ik werd ingehaald door Nannelli maar ik was sneller en probeerde hem gelijk terug te pakken. Ik stuurde binnendoor maar kwam er te laat achter dat er te weinig ruimte was, hierdoor kwamen wij beide ten val. Gelukkig kon ik de motor snel weer oprapen en reed gelijk de pits in om wat delen weer recht te laten zetten. Daarna heb ik verder gereden om zoveel mogelijk meters en weer wat ritme op te doen. Ook lichamelijk ging het goed, maar ik reed eigenlijk voor spek en bonen mee. De Suzuki is echter snel en goed en ik kan dan ook niet wachten tot we in Australië zijn.

Na vier ronden zet Kevin Curtain de snelste ronde op zijn naam en loopt langzaam in op koploper Charpentier. Sofuoglu vindt aansluiting bij deze twee en volgt op de derde plek. Fujiwara, die achter Sofuoglu zat, besluit er met een klassieke highsider af te stappen en eindigt met zijn MegaBike Honda in de grindbak. Kevin Curtain is ontketend en rijdt ronde na ronde de snelste tijd en loopt met grote stappen in op Charpentier. Luka Nedog besluit zijn machine de pitsstraat in te sturen omdat hij problemen heeft met de stabiliteit aan de achterzijde van zijn Ducati.

De coureurs in de top drie lijken wel van een andere planeet te komen, alle drie rijden binnen een seconde van elkaar en na zes ronden bedraagt hun voorsprong maar liefst negen seconden op de nummer vier Javi Fores. Ronde na ronde wordt hun voorsprong groter. Sofuoglu is nog steeds aan het kijken waar hij Curtain voorbij kan. Robbin Harms, Maxime Berger en Kai Borre Andersen vinden uiteindelijk aansluiting bij Kenan Sofuoglu, Johan Stigefelt probeert aansluiting te vinden bij dit groepje Kenan Sofuoglu:

Ik ben erg tevreden met dit resultaat, zelfs nadat we wisten dat we snel konden zijn na de snelle trainingstijd die ik zette. Tijdens de race reed ik continue mee in de kopgroep en hoewel het zwaar was in de eerste ronden wist ik dat ik mee kon komen. Na tien ronden reed ik in derde positie en realiseerde ik me dat ik op het podium kon komen dus staakte ik m"n pogingen om Kevin Curtain van de tweede plaats te houden. Dit is een goed resultaat voor ons en ik dank het team voor het prepareren van zo"n snelle motor. Het is een compleet andere machine dan mijn Superstock van vorig seizoen, er zijn meer zaken die je kunt veranderen in Supersport en je kunt meer doen met de vering.

Na ongeveer een derde van de wedstrijd afgelegd te hebben blaast Maxime Berger zijn motor op. Slachtoffer hiervan is Hoegee Suzuki rijder Kai Borre Andersen die zich hierdoor verremt en door de grindbak moet rijden om weer op de baan kunnen komen. Andersen komt terug op de baan als twintigste, achter de Belg Didier Vankeymeulen. Op de vierde plaats vinden we nog steeds Fores maar wel al met een achterstand van negentien seconden. De eerste Ducati vinden we pas terug op positie acht, daar rijd Brookes, en op positie negen vinden we Zaiser terug.

Nu we halverwege de wedstrijd zijn gekomen moet Sofuoglu toch wat gaan lossen op de nummer twee, Kevin Curtain. Vankeymeulen is ondertussen doorgeschoven naar de zeventiende positie. Anthony Gobert is dan in gevecht met De Angelis en regelmatig wisselen ze van positie. Tussen tussen Zaiser, Harms en Roccoli is een gevecht gaande om de vijfde plaats. Kevin Curtain:

Ik ben erg blij met de resultaten die we behaalt hebben, helemaal omdat we met een nagenoeg nieuwe motor aan de start zijn verschenen. Op topsnelheid was Charpentier ongenaakbaar maar we kunnen de rest goed bij houden: “It was close, but not close enoughâ€ÃƒÆ’‚. Op het eind heb ik redelijk rustig gereden, ik had geen zin in een DNF achter mijn naam.

Langzaam maar zeker rijdt Charpentier onbedreigd naar zijn eerste overwinning van dit seizoen. Met vijf seconden voorsprong op Curtain hoeft hij daar geen directe bedreiging meer van te verwachten. In de laatste ronde krijgen de beide Hoegee Suzuki’s van Veneman en Andersen met nog een probleem te kampen. Een brandstof gebrek zorgt ervoor dat Andersen niet finisht en Veneman nog net in de uitslag kan worden opgenomen, zeer jammer voor de sympathieke Zweed. Dean Thomas valt helaas in de laatste ronde uit vanwege problemen met zijn versnellingsbak. Sébastien Charpentier weet de wedstrijd te winnen voor Kevin Curtain op de tweede en Kenan Sofuoglu op de derde plaats. Sebastien Charpentier:

Ik voelde me erg gemakkelijk op de motor en we waren vandaag beide in vorm. Kenan deed het erg goed vandaag, hij is jong en gretig om op het podium te komen. Dat is eigenlijk wel prettig omdat je dan een rijder in het team hebt waar je jezelf mee kan vergelijken.

Uitslag eerste Supersport wedstrijd.

 Positie 
 Naam 
 Merk 
 Tijd 
 Punten 
 1.   Charpentier S.   Honda CBR 600RR   37"30.955   25 
 2.   Curtain K.   Yamaha YZF R6   37"36.351   20 
 3.   Sofuoglu K.   Honda CBR 600RR   37"42.612   16 
 4.   Fores J.   Yamaha YZF R6   38"09.097   13 
 5.   Stigefelt J.   Honda CBR 600RR   38"10.123   11 
 6.   Harms R.   Honda CBR 600RR   38"16.502   10 
 7.   Roccoli M.   Yamaha YZF R6   38"18.586   9 
 8.   Zaiser C.   Ducati 749 R   38"18.637   8 
 9.   Vizziello G.   Yamaha YZF R6   38"19.530   7 
 10.   Brookes J.   Ducati 749 R   38"20.769   6 
 11.   Le Grelle S.   Honda CBR 600RR   38"25.464   5 
 12.   Gobert A.   Yamaha YZF R6   38"25.657   4 
 13.   De Angelis W.   Honda CBR 600RR   38"28.317   3 
 14.   Tunstall T.   Honda CBR 600RR   38"34.391   2 
 15.   Nannelli G.   Yamaha YZF R6   38"36.437   1 
 16.   Vankeymeulen D.   Yamaha YZF R6   38"38.496    
 17.   Miksovsky T.   Honda CBR 600RR   38"45.263    
 18.   Peris C.   Yamaha YZF R6   38"45.295    
 19.   Sanchini M.   Yamaha YZF R6   38"45.511    
 20   Ivanov V.   Yamaha YZF R6   38"45.831    
 21.   Velini A.   Yamaha YZF R6   39"15.702    
 22.   Forner Garcia D.   Yamaha YZF R6   39"17.340    
 23.   Enjolras J.   Yamaha YZF R6   39"17.455    
 24.   Lauslehto T.   Honda CBR 600RR   37"52.244    
 25.   Veneman B.   Suzuki GSX 600R   38"24.486    
 26.   Thomas D.   Kawasaki ZX6RR   DNF    
 27.   Andersen K.   Suzuki GSX 600R   DNF    
 28.   Nedog L.   Ducati 749 R   DNF    
 29.   Berta A.   Yamaha YZF R6   DNF    
 30.   Berger M.   Kawasaki ZX6RR   DNF    
 31.   Fujiwara K.   Honda CBR 600RR   Crash    
 32.   Parkes B.   Yamaha YZF R6   Crash    
 33.   Leblanc G.   Honda CBR 600RR   DNF