Zoeken

World Superbikes 2007 - voorbeschouwing

Pagina 2

21 februari 2007
Inhoudsopgave
World Superbikes 2007 - voorbeschouwing
Pagina 2
Pagina 3

Superbikes

De World Superbikes wordt al jaren gedomineerd door Ducati. Van de negentien kampioenschappen werden er maar liefst veertien merkentitels gewonnen door het Italiaanse merk. Vier werden er gewonnen door Honda en één door Suzuki. De verdeling in rijderstitels is twaalf voor Ducati, vijf voor Honda, één voor Suzuzki en één voor Kawasaki. Dit jaar is de twintigste verjaardag van het WK Superbike en het zou zo maar wéér een titel voor Ducati kunnen worden. De combinatie Troy Bayliss - Ducati 999 is sterk en het te kloppen koppel. Het is maar afwachten of bijvoorbeeld Troy Corser een vuist kan maken tegen dit stel, teammanager Massimo Meregali denkt van wel.

En James Toseland, kan die zijn tweede jaar op de Ten Kate Honda Fireblade misschien verzilveren met een wereldtitel? Hij moet er toe in staat worden geacht. En dan de terugkeer van Max Biaggi. Niet in de MotoGP maar in de World Superbikes. Heeft zich er positief over uitgelaten en steekt niet onder stoelen of banken altijd al bewondering te hebben gehad voor de coureurs en techniek in deze klasse. Dit seizoen kan hij laten zien of hij er mee uit de voeten kan. Eén ding is zeker, hij zal mee willen strijden voor podiumplaatsen! Als het aan de "Romeinse Keizer" ligt wordt hij aan het eind van het seizoen tot koning gekroond en heeft Suzuki haar tweede Superbikewereldtitel. Zijn er nog meer kapers op de kust? Zou dit het seizoen kunnen gaan worden van bijvoorbeeld Michel Fabrizio of Lorenzo Lanzi? Of komt Yukio Kagayama ineens bovendrijven? Of misschien Fonsi Nieto? Morgen gaan de mannen aan het werk als op het Losail circuit te Doha, Qatar, de eerste trainingen van start gaan en zaterdagavond weten we hoe de kaarten geschud zijn.

de Toppers:

 Troy Bayliss:
De man uit Taree, Australië, loopt al weer een tijdje mee in het Superbikewereldje. Verhuisde in 1998 met zijn gezin naar Engeland en werd dat jaar achtste in het BritishSuperBike kampioenschap. Het jaar daarop kwam hij uit voor het GSE team en pakte de titel. In 2000 verhuisde hij wedreom, nu naar de U.S. of A om daar voor het Vance & Hines team uit te komen in het AMA. Bij zijn eerste optreden, de Daytona 200-mijls race, pakte hij de pole maar crashte in de race. De tweede race werd gehouden in Sears Point en weer zette hij de Ducati op de pole, maar de race ging niet door vanwege slecht weer.

In Phillip Island, waar het allemaal begonnen was, crashte de toenmalige "King Carl" Fogarty. Troy werd gevraagd hem te vervangen en daar is waar het World Superbike verhaal begon. Ondanks dat hij in dat jaar zes maal niet finishte werd hij toch zesde in de eindstand. In 2001 was het al zover, middels zes overwinningen en negen andere podiumplaatsen werd hij wereldkampioen! 2002 begon schitterend met zes overwinningen. Sugo wist hij niet te winnen maar Monza, Lausitz en Misano wel.

Toen viel Bayliss, in Brands Hatch en Assen waardoor zijn concurrent (lees: Colin Edwards) met 1 punt voorsprong aan de laatste race begon. En wat voor een race! Misschien wel één van de meest memorabele in de World Superbike geschiedenis. De uitkomst weten we allemaal, Edwards won de titel en Bayliss werd tweede. In 2003 stapte Bayliss met Ducati in de MotoGP en behaalde in dat eerste seizoen twee plaatsen op de eerste rij, tweemaal een podiumplaats en werd zesde in de eindstand, op twee punten na vijfde en net geen "Rookie of the Year". Het jaar daarop, 2004, was een moeilijk jaar. Troy eindigde als veertiende en een derde plek op Valencia, ja dat circuit ligt hem wel, was een pleister op de wond.

In 2005 was Troy geswitched van Ducati naar Honda en dat viel hem tegen. De wissel was moeilijker dan van de Superbikes naar de MotoGP. Door een polsblessure, opgelopen tijdens een training met een crosser, miste hij drie races en uiteindelijk behaalde hij aan het eind van het seizoen een veertiende plaats. En dan vorig seizoen. Troy kwam terug naar de klasse waar hij naam en faam maakte en ging, weer op Ducati, de strijd aan met o.a. land- en naamgenoot Troy Corser, de regerend kampioen op dat moment. Ook die uitslag is bekend, Troy pakte vorig jaar overtuigend de Superbiketitel en won enpassant de laatste MotoGP race op, Valencia! In de wintertesten heeft hij aangetoond dat de snelheid er al in zit, met een ronderecord op Phillip Island, en dat Troy Bayliss op Ducati het te kloppen pakket zal zijn. Titelkandidaat: Ja! Huizenhoog favoriet.

Lorenzo Lanzi:
Na een paar goede resultaten bij wildcard optredens werd Lanzi opgenomen in het Xerox Ducati team, maar het seizoen 2006 verliep moeizaam voor de Ialiaan, mede door problemen in de familiaire sfeer. Waar velen dachten dat het feest wel weer eens over zou kunnen zijn wordt hem een nieuwe kans gegeven, en niet onterecht misschien. Lorenzo Lanzi is dan niet zo snel als teamgenoot Bayliss, hij zat er in de wintertesten goed bij. Titelkandidaat: nee, nog niet, wel een racewinnaar.

Troy Corser:
Reed Superbikeraces op Ducati, Aprilia, Petronas, Suzuki en nu Yamaha. Behaalde de Australian Superbiketitel in 1993 (Honda), de AMA titel in "94 (Promotor Ducati) en de Superbiketitel in 1996 voor Ducati. Ook Troy Corser maakte een uitstap naar de MotoGP, toen nog het 500cc tweetakt tijdperk en Koningsklasse geheten, maar dat was geen succes. Na zeven races kwam er een eind aan dat avontuur door contractuele problemen. In 2005 won hij opnieuw de Superbiketitel, nu voor voor Suzuki, en vorig jaar verloor hij die titel dus aan landgenoot Bayliss. Corser voelt zich afgedankt en is dus gebrand op goede resultaten. Is snel geweest in de wintertesten maar zal nog meer moeten wennen aan de Yamaha. Haga en Pitt konden er races mee winnen, kan Corser met de R1 meedoen voor de titel? Titelkandidaat: Ja, als hij de R1 naar zijn zin krijgt.

Noriyuki Haga: Ooit de Japanse belofte maar heeft het, nog steeds, niet tot wereldkampioen kunnen schoppen. Is vaak voorin te vinden maar moet ook vaak afhaken omdat het net niet lukt. Vorig seizoen was hij ook weer té wisselvallig.

Was in de wintertesten niet altijd even snel, zelfs niet zo snel als Corser, maar als hij het goed voor elkaar heeft kan hij races winnen. Titelkandidaat: Nee, daar is hij niet constant genoeg voor, wel een racewinnaar.

Max Biaggi: Tsja, wat moeten we nog zeggen over de "Romeinse Keizer". Hij is terug! De 4-voudig wereldkampioen 250cc, 13-voudig racewinnaar in de 500cc en MotoGP en 3-voudig runner-up in die klasse gaat "zijn" nieuwe uitdaging aan in het wereldkampioenschap superbike.

Nadat er vorige winter veel ophef was rond zijn persoon werd hij aan het eind van het jaar 2006 ingelijfd bij het Alstare Corona Suzuki team. Hij had graag nog wat meer getest want de échte snelheid is er nog niet zoals hij zelf zegt. Titelkandidaat: Ja, ondanks een korte voorbereiding moet hij in staat worden geacht mee te kunnen doen.  

Yukio Kagayama: Velen zullen gedacht hebben dat Kagayama met de komst van Biaggi het veld zou moeten ruimen. Niets is minder waar want het was Troy Corser, die het jaar daarvoor notabene de wereldtitel binnen haalde, die op zoek mocht naar een nieuw zitje. Na de aanvaring met Haga op Qatar was hij even geen schim van de Kagayama die we kennen, maar hij heeft zich gedurende het seizoen toch wel goed laten zien (dubbel winst op Brno!).

Goed genoeg voor nog een seizoen op de Suzuki, en dat is dan ook meteen zijn grote voordeel boven Biaggi, voor wie alles nieuw is. Was in de testen al een paar maal sneller. Titelkandidaat: Nee, net als Haga is ook hij te wisselvallig, maar kan zéker races winnen.

James Toseland: De 26-jarige Brit begint alweer aan zijn zevende superbikeseizoen en zijn tweede voor het Ten Kate honda team. Werd in 2004 wereldkampioen en werd het jaar daarop teleurstellend vierde. Werd opgepikt door de Ten Kate racestal, fleurde helemaal op en was vorig seizoen lange tijd in de achtervolging op Bayliss. Heeft in de wintertesten al leuke dingen laten zien en is een constant scorende coureur. Heeft vorig seizoen behoorlijk moeten wennen aan de Honda en zou daar dit seizoen wel eens de vruchten van kunnen gaan plukken. Titelkandidaat: Zéker, vooral vanwege zijn constante prestaties en vechtersmentaliteit (remember Silverstone!).

de Subtoppers:

Michel Fabrizio: Hét Italiaanse talent. Begon op 6-jarige leeftijd met minibikes en won diverse titels. Won de Aprilia Challenge in 2001 en nam deel aan het wereldkampioenschap 125cc met Gilera (met weinig succes overigens) en maakte een grote stap naar de MotoGP in 2004 met WCM, een seizoen dat hij niet afmaakte. In 2005 stapte hij op een "fabrieks" Honda om zich te meten met de top van de supersportcoureurs.

Dat lukte aardig want hij werd vijfde in de eindstand met 9 top vijf resultaten in twaalf races. Vorig seizoen maakte hij zijn opwachting in het WSBK voor het DFX-Treme Honda team naast Frankie Chili, die nu zijn teammanager is. Met een vijfde en achtste plaats in Qatar begon hij voortvarend aan het seizoen 2006, mocht invallen voor Toni Elias op Donington Park, maar viel tijdens de training en brak zijn sleutelbeen. Drie weken later stond hij aan de start van de SBK wedstrijd in Brno waar hij, door een gelukkige bandenkeus, aan het eind van de eerste race voorbij ging aan Pitt, Nieto, Corser én Haga en zo een podiumplaats scoorde. In de tweede race ging het zelfs nog beter. In zijn strijd nogmaals op het podium te komen passeerde hij Toseland en mengde zich in de strijd om plek 2 tussen Haga en Corser, die hij in een ultieme actie allebei op hun nummer zette en zo die tweede plaats voor zich opeistte!

Het leek erop dat het talent was komen bovendrijven en vervolgsuccessen lagen in de lijn der verwachting. Maar die bleven uit en zo moet de échte doorbraak voor hem nog steeds komen. Titelkandidaat: Nee, maar heeft nu één jaar ervaring met de Fireblade en kan voor verrassingen gaan zorgen.

Fonsi Nieto: Verliet de 250cc voor een plaats in de MotoGP, die niet doorging. Kon terecht bij de superbikes en doet het niet onaardig, maar het ontbreekt hem aan iets, goed materiaal? Had vorig seizoen een aantal leuke uitslagen, derde en vierde op Assen, en is van mening er dit seizoen beter bij te kunnen zitten met de PSG-1 Kawasaki. Denkt zelfs kans te maken op een wildcard in de MotoGP. Titelkandidaat: Nee, maar wellicht dit seizoen wél die overwinning.

Ruben Xaus: De man behoeft natuurlijk geen introductie. Hij zorgt met zijn spectaculaire rijstijl, die nogal eens ontaard in een lucht-grond-lucht-grond actie, altijd voor mooie beelden. Was runner-up in de superbiketitelstrijd van 2003 en maakte in 2004 en 2005 een uitstap naar de MotoGP waar hij respectievelijk als elfde en zestiende eindigde. Titelkandidaat: Nee, maar moet voor enkele leuke verrassingen kunnen zorgen!

Régis Laconi: De Fransman die in 2004 runner-up werd in de titelstrijd achter Toseland kán hard rijden, maar lijkt steeds verder weg te zakken en zorgt zo af en toe nog maar voor een verrassing. Toch blijf hij voorlopig nog een subtopper en wie weet klimt hij weer uit het dal. Titelkandidaat: Nee, en of hij dit jaar een race wint?

Karl Muggeridge: De wereldkampioen supersport van 2004. Maakte de stap naar de superbikes binnen hetzelfde team, maar kwam in twee seizoenen maar moeizaam tot scoren. Dus mocht hij vertrekken. In het Alto Evolution Honda team kan hij misschien zijn opgedane Fireblade ervaring gebruiken en wellicht dat er zonder de druk van een top team als Ten Kate een aantal goede prestaties uit de hoge hoed getoverd kunnen worden. Titelkandidaat: Nee, maar wellicht dat hij dit jaar iets kan laten zien, en dan..

De Outsiders

Steve Martin: Werd zevende in de eindstand van 2004 op een privé Ducati en werd naar aanleiding van onder meer die prestatie binnengehaald bij Foggy Petronas Racing. Dat leverde hem een goed salaris maar weinig sportieve hoogtepunten op. Is vooral blij met de betrouwbaarheid van de Honda Fireblade en is er op uit om zich, opnieuw, te bewijzen. Als het een beetje wil lukken dan wint hij dit seizoen wel een race.

Max Neukirchner: De jonge Duitser wordt misschien wel onderschat. Had natuurlijk vorig seizoen willen vlammen voor het Klaffi team maar moest het veld ruimen ten faveure van oudgediende Alex Barros en kwam terecht bij Pedercini. Dat liep niet goed en hij kreeg een kans aangeboden in het Alstare Corona Suzuki team. Daar mocht hij op de door Alstare Engineering geprepareerde machine laten zien wat hij kan. Dat lukte maar matig, maar er zit meer in. Hopelijk valt de werkdruk van het tegelijkertijd teameigenaar en coureur zijn mee en kan hij zich in de subtop handhaven.

Roberto Rolfo: Oké, zit niet alleen vanwege zijn talent op de Ten Kate Honda Fireblade, maar kan best een beetje sturen. Moet nog behoorlijk wennen aan de viercilinder. Als gaandeweg het seizoen een aantal zaken worden opgelost kon "Roby" Rolfo nog weleens verrassend uit de hoek komen.

Josh Brookes: Wie herrinnerd zich de supersportrace van 2004 op Phillip Island? Karl Muggeridge, die dat jaar wereldkampioen werd, eindigde de race op de twaalfde plaats. Jurgen van de Goorbergh werd derde, Kevin Curtain tweede en de race werd gewonnen door Josh Brookes. Als een duveltje uit een doosje was daar ineens de toen 20-jarige Australiër die de hele motorwereld verraste. Daarna liep het stroef met de carrière van Brookes. Hij begon het seizoen 2006 op een Ducati 749R van het SC Carracchi team maar verruilde die voor een Kawasaki ZX-10R van het Bertocchi team en scoorde daar drie punten mee. Dit seizoen is hij de teamgenoot van Muggeridge en het team heeft een korte voorbereiding gehad maar gelooft in eigen kunnen en die van het team.

Ik ben volkomen realistisch over onze kansen in Qatar. De machine moet nog zoveel worden aangepast op alle gebieden, van vering tot aan de electronica en de basis set-up, maar ik ben klaar om te racen en zal mijn uiterste best doen. Garry, mijn schefmonteur, en het team hebben zich rot gewerkt, maar we zijn nog steeds ver verwijderd van waar we moeten zijn. Dat te hebben gezegd, ik ben een coureur en als ik me voor de Superpole kan kwalificeren zit er misschien wel een top tien klassering in. De machine is super, dus als we wat zaken kunnen oplossen op de eerste dag, dan lukt het wel. Zoniet, dan wordt het worstelen. De druk staat er op, dat is zeker! Het is van vitaal belang dat we geen onrealistische verwachtingen scheppen in de eerste wedstrijden, maar ik ben er van overtuigd dat als het seizoen vordert het beter en beter zal gaan. Op Phillip Island zal het goed gaan, voornamelijk omdat ik het circuit ken als mijn broekzak, maar het is al met al best zwaar en ik zal het stap voor stap moeten opbouwen.